یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایران با در اختیار داشتن خودروهایی تهاجمی از جنس سمندر و خودروهای فرماندهی از جنس ارس، در نبردهای زمینی تجهیزات برتری‌بخشی دراختیار دارد.

سمندر

نیروی زمینی جمهوری اسلامی ایران که متشکل از نیروهای مسلح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش است، به عنوان یکی از نیروهای زمینی قدرتمند شناخته می‌شود و به لحاظ نیروی‌انسانی جایگاه نخست را در اختیار دارد. در این بین وظایف متفاوتی بر عهده نیروی زمینی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

در کنار توان نیروی‌انسانی آموزش دیده و قرارگاه‌هایی که هر یک به عنوان هسته مرکزی و هماهنگ‌کننده قوای زمینی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند، تجهیزات مدرن و افزایش توان فنی از مسیر طراحی، ساخت و به کارگیری تسلیحات روز، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

در این راستا جمهوری اسلامی ایران دارای خودروها و جنگ‌افزارهای زرهی سنگین، نیمه‌سنگین و سبک است که در ذیل به بخشی از این توانایی اشاره می‌شود.

در این گزارش به برخی از توانایی‌ها و تجهیزات دیگر این بخش از نیروهای مسلح کشورمان پرداخته‌ایم.

سایر خودروهای نظامی از تاکتیکی تا فرماندهی و حامل:
خودرو سفیر:

خودروی جیپ ۱.۴ تنی سفیر از خودروهای تاکتیکی نیروی زمینی کشورمان محسوب می‌شود که جعبه دنده آن از نوع مکانیکی سینکرونیزه بوده و در دو نوع فرمان هیدرولیکی و معمولی طراحی شده است. این خودرو قادر است انواع تسلیحات و موشک‌های ضدتانک مانند طوفان و توسن را با خود حمل کند.

سفیر

طراحی این خودرو در کلاس تاکتیکی یک و ۴ دهم تن به گونه‌ای است که با اندک تغییراتی در ظاهر خودرو، امکان نصب و استفاده از انواع سلاح از جمله موشک‌انداز ۱۰۶ میلی متری، موشک‌انداز تاو، راکت‌انداز ۱۰۷ میلی‌متری، موشک‌انداز مالیوتکا و نارنجک‌انداز GMG فراهم می‌شود.

همچنین با نصب تجهیزات مختصری روی خودروی سفیر، این خودرو به صورت خودروی فرماندهی، آتلیه مخابراتی و آمبولانس، در میدان‌های رزم و عملیاتی قابل استفاده است.

قطعات خودروی سفیر کاملا در کشور تولید می‌شود و در مقایسه با خودروهای مشابه در دنیا، به علت برخورداری از موتور پرتوان، سیستم انتقال قدرت بسیار توانمند، شاسی فولادی و بدنه‌ای مستحکم، از برترین این خودروها محسوب می‌شود.

خودرو تهاجمی سمندر:

خودروی رمل نورد که نوعی خودروی سبک تهاجمی است در پروژه سمندر آزمایش‌های نهایی خود را پشت سر گذاشته است. در حالی که این خودرو پیش از این تنها در اختیار ارتش‌های آمریکا، انگلیس و یونان بود.

سمندر

از این خودرو به عنوان خط‌شکن یاد می‌کنند و مأموریت آن را در خشکی مانند مأموریت قایق‌های تندرو در آب می‌دانند و پس از تحقیقات گسترده، نمونه‌ای از آن را در ایران ساخته شد.

ترکیب این خودرو و تیربار پرقدرت اخگر ترکیبی وحشتناک برای هر نیروی متخاصمی است.

این خودر قابلیت نصب سلاح‌های سبک و متوسط و موشک‌انداز توفان را داراست. این خودرو معمولا توسط واحدهای ویژه استفاده می‌شود.

طراحی این خودروها نیازمند دانش فنی بالایی در حوزه ساخت‌محور و سیستم تعلیق خودرو است که متخصصان کشورمان با دانش بومی خود توانستند به چنین ساختار مکانیکی حساسی دست یابند.

خودروی فرماندهی ارس:

خودروی تاکتیکی-فرماندهی ارس با ۳.۴ تن وزن و توان ۱۳۳ اسب بخار با دو کابین یکپارچه به عنوان خودروی حامل فرماندهان، ‌ خودرویی هجومی و خودروی پشت خاکریز قابلیت استفاده در تمام مناطق عملیاتی صعب‌العبور و شهری را دارد.

ارس

جعبه دنده این خودروی سنگین دستی بوده و قابلیت زرهی، پوشش تلفیقی، ‌ گرم‌کن گازوئیلی و محافظ پشت سر از مهمترین ویژگی‌های این خودرو محسوب می‌شود.

کارشناسان نظامی می‌گویند، دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت و تولید خودروهای پیشرفته می‌تواند گام نخست ایران در ساخت و تولید خودروهای فوق مدرنی باشد که تکنولوژی ساخت آنها را چند کشور معدود در اختیار دارند.

خودروی سنگین تاکتیکی کویران:

این خودروی تاکتیکی-فرماندهی نیز به مانند ارس ۳.۴ تن وزن دارد و قابلیت مانورپذیری بالا و چابکی منحصر به فرد از دیگر ویژگی‌های آن است.

خودروی کویران به دلیل قابلیت بهره‌برداری در مناطق ناهموار و صعب‌العبور، تحرک عملیاتی نیروهای مسلح را در حوزه رزم زمینی به نحو مطلوبی افزایش می‌دهد.

این خودرو با شعاع عملیاتی ۵۰۰ کیلومتر و توانایی عبور از شیب طولی ۷۰% و شیب عرضی ۳۵% در شرایط عملیاتی و قابلیت گذر از رودخانه‌های با عمق ۷۰ سانتیمتر به عنوان خودرو فرماندهی نیروبر، آمبولانس و حمل راکت‌انداز ۱۰۷ میلیمتری و خمپاره‌انداز ۱۲۰ میلیمتری کاربرد دارد.

کامیون نینوا:

خودرو تاکتیکی ۲.۵ تنی ۴ در ۴ "نینوا" ماشینی نظامی است که براساس نیاز نیروهای مسلح، توسط متخصصان متعهد کشورمان طراحی شد.

کامیون نینوا

این خودروی تاکتیکی با طول ۷ متر، عرض ۲.۵ متر و ارتفاع ۲.۸ متر و با قدرت موتور ۲۴۰ اسب بخار، دارای قابلیت‌هایی چون تحمل ظرفیت حمل ۵ تن بار در جاده و ۲.۵ تن بار در ۲.۵ تن در کلیه شرایط تاکتیکی در زمین‌های با شیب ارضی ۳۰ درصد و شیب طولی ۶۰ درصد است.

این خودرو قادر است تا در مناطق صعب‌العبور، کوهستانی، ناهموار، دشت، بیابان، کویر و رودخانه‌های کم عمق با سهولت حرکت کند.

وظیفه اصلی این خودرو گشت‌زنی و شناسایی است ولی می‌توان با نصب تسلیحات از آن به عنوان یک خودروی پشتیبانی نیز استفاده کرد.

خودروی سپهر:

خودرو تاکتیکی ۴.۳ تنی سپهر ماشینی نظامی است که براساس نیاز نیروهای مسلح طراحی و به تولید انبوه رسیده است. از قابلیت‌های این خودروی تاکتیکی حمل ۱۰ نیروی نظامی با تجهیزات کامل و حمل ۵.۱ تن بار و تجهیزات است.

این خودرو همچنین قادر است تا در مناطق صعب‌العبور کوهستانی ناهموار، دشت، بیابان، کویر و رودخانه‌های کم‌عمق با سهولت حرکت کند.

به استناد منابع نظامی، این خودرو جهت استفاده در پروسه عملیات‌های نامتقارن کماندویی طراحی شده است.

کامیون نینوا

از قابلیت‌های مهم خودروی سپهر حفظ تعادل در موقعیت‌های کوهستانی با شیب بسیار تند است.

علت حفظ تعادل بسیار مطلوب این است که کمک‌فنرهای این خودرو طوری طراحی شده که هنگام عبور از مناطق تخته سنگی و ناهموار به صورت خودکار کمک‌فنرهای آن کوتاه و بلند شده و خودرو در یک حالت متعادل قرار می‌گیرد که این امر باعث عدم چپ کردن یا انحراف ناخواسته می‌شود. تخصص حرفه‌ای این خودروی کماندویی حمل نیرو و انتقال به ارتفاعات بلند است. همچنین امکان نصب دوشکا و توپ‌های ۲۵ میلیمتری با قابلیت شلیک از داخل خودرو است.

سرعت حرکت این خودرو در زمان حمل تجهیزات به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد.

خودروی سپهر برای جنگ‌های نامتقارن و همچنین کلاسیک طراحی شده‌اند و این توان را دارد که از روی عوارض سنگی یا غیرسنگی چه به صورت طبیعی وچه به صورت مصنوعی موجود در طبیعت عبور کند؛ این خودرو با قدرت شدید سوپاپی و دور موتور عالی، این توان را دارد که بیش از ۱۵۰۰kg را با خود به همراه ۱۰ نفرکماندو با تجهیزات ۱۰۰ درصد، به منطقه عملیات برساند.

کِشنده ببر:

نیاز به یک کشنده قدرتمند جهت حمل ونقل سنگین نظامی به شدت احساس می‌شد تا در کنار صیاد بیشتر به عنوان تانک‌بر استفاده شود که البته می‌تواند به عنوان حامل سیستم‌های توپخانه‌ای وهمچنین سیستم‌های موشکی و ایستگاه‌های راداری و مدیریت نبرد نیز مورد استفاده قرار گیرد.

تریلر آن باید طوری طراحی شود تا توانایی حمل زره‌پوش‌های سبک یا یک تانک تا حداکثر وزن چند ده تن را داشته باشد؛ این کشنده قدرتمند ببر۴۰۰ است.

این کشنده به صورت استاندارد از موتور دیزلی با توانی حدود ۵۰۰ اسب بخار بهره می‌برد. همچنین از پیکره‌بندی ۸*۸ برخوردار است که قابلیت حرکتی خوبی در مناطق مختلف به آن می‌دهد.

البته حداکثر سرعت نمونه مشابه خارجی ببر به ۶۰ کیلومتر و برد آن در بیشینه به ۶۵۰ کیلومتر می‌رسد که در این بخش نیز ببر ۴۰۰ ایرانی چیزی کمتر از رقبای خارجی خود ندارد.

کِشنده قدرتمند ذوالجناح:

از سوی دیگر خودروی کشنده بسیار سنگین ذوالجناح نیز که توسط متخصصان صنایع دفاعی کشورمان ساخته شده در یکی از رژه‌های نیروهای مسلح کشورمان به نمایش گذاشته شد.

کِشنده ببر

آنچه مشخص است این خودرو مخصوص حمل تجهیزاتی به مراتب سنگین‌تر از تجهیزات قابل حمل برای ببر ۴۰۰ است.

ذوالجناح که گویا خودرویی با طراحی پیکره‌بندی ۱۰در۱۰ است می‌تواند تجهیزاتی احتمالا با وزنی تا ۷۰ تن را نیز حمل کند.
البته گمانه‌زنی‌هایی پیرامون قابلیت به کارگیری این کشنده به عنوان یک لانچر نیز وجود دارد.

تسنیم

کد خبر 245649
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز