همشهری آنلاین: آژانس امنیت ملی آمریکا (‌NSA) در بیش از ۱۰۰ هزار رایانه در سرتاسر جهان سخت‌افزاری نصب کرده‌ است که به آمریکا امکان می‌دهد از این رایانه‌ها حتی در زمان متصل نبودن به اینترنت جاسوسی کرده و مسیر حملات سایبری را فراهم آورد.

NSA

براساس گزارش نیویورک‌تایمز و براساس اسناد موجود از آژانس امنیت ملی آمریکا  و به گفته متخصصان و مقامان آمریکایی، آژانس امنیت ملی آمریکا در این سیستم از تکنولوژیی بهره‌ برده‌ است که امکان ورود و دسترسی به رایانه‌ها را حتی زمانی که به اینترنت متصل نیستند،‌ فراهم می‌آورد.

این تکنولوژی که آژانس امنیت ملی آمریکا از سال 2008 از آن استفاده می‌کند متکی بر شبکه‌ای پنهانی از امواج رادیویی است که از مداری کوچک و کارت‌های USB کوچکی که مخفیانه درون رایانه‌ها کار‌ گذاشته‌شده‌ اند ساطع می‌شوند. در برخی از موارد این فرستنده‌ها امواج خود را به ایستگاه‌های میدانی کیف‌مانند ارسال می‌کنند که آژانس‌های جاسوسی می‌توانند آنها را در چند کیلومتری هدف راه‌اندازی کنند.

استفاده از امواج رادیویی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، یعنی ورود به رایانه‌ها را برطرف ساخته است. آژانس امنیت ملی آمریکا این اقدام را دفاع فعالانه علیه حملات سایبری خارجی می‌نامد اما زمانی که چینی‌ها حرکتی مشابه را روی رایانه‌های آمریکایی‌ها انجام دادند،‌ دامنه اعتراضات تا سطح ریاست‌جمهوری آمریکا وسعت یافت.

این تکنولوژی که کوانتوم نامیده می‌شود برای جاسوسی از ارتش چین، ارتش روسیه، پلیس مکزیک، کارتل‌های مواد مخدر، سازمان‌‌های تجاری درون اتحادیه اروپا،‌ مبارزه علیه تروریسم در عربستان، هندوستان و پاکستان مورد استفاده قرار گرفته‌ است.

سیستم جاسوسی رادیویی

جاسوسی از غیرخودی‌ها

تاکنون هیچ‌ مدرکی مبنی بر استفاده از این تکنولوژی در داخل آمریکا ارائه نشده‌است و آمریکا با ارائه نکردن توضیحی درباره استفاده از این تکنولوژی، تنها اعلام کرده اقدام متقابل چین بسیار ناخوشاند‌تر از اعمال آمریکا بوده‌ زیرا اقدام آمریکا در راستای دفاع ملی بوده اما چینی‌ها اموال و اطلاعات را به سرقت برده‌اند.

طی دو ماه گذشته بخش‌هایی از این برنامه در اسناد منتشر شده توسط ادوراد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا آشکار شده‌است. روزنامه‌ای آلمانی نیز با انتشار نقشه‌ای به بررسی مناطقی پرداخته که آمریکا این برنامه جاسوسی را گاه با همکاری مخفیانه مقامات داخلی نصب کرده‌است.

مجله اشپیگل نیز لیستی از محصولات سخت‌افزاری آمریکایی را منتشر کرده که می‌توانند مخفیانه سیگنال‌های دیجیتالی را تحت برنامه‌ای به نام ANT ارسال و دریافت کنند.

نیویورک‌تایمز در تابستان 2012 زمانی که درباره حملات سایبری آمریکایی‌ها به ایران گزارش می‌داد از انتشار جزئیاتی از این تجهیزات منع شد. براساس این گزارش، تکنولوژی مخفیانه امواج رادیویی آژانس امنیت ملی آمریکا در ساخت و گسترش استاکس‌نت، ویروس مخربی که آمریکا از آن علیه ایران استفاده کرد نیز نقش داشته است.

نقشه

باراک اوباما قصد دارد روز جمعه توصیه‌های هیات مشاوری را که در زمینه تغییردادن عملکرد آژانس امنیت ملی آمریکا فعالیت دارد  عنوان کرده و اعلام کند که کدام‌ یک اجرا خواهند شد. این هیات به همراه مدیران اجرایی سیلیکون‌ولی به این نتیجه رسیده‌اند که تکنیک‌های آژانس امنیت ملی آمریکا در شناسایی نقص‌های امنیتی سیستم‌های رایانه‌ای اعتماد جهانی به مجموعه‌ای از محصولات آمریکایی از قبیل لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های ابری را خدشه‌دار خواهد کرد.

از این رو این هیات خواستار متوقف ساختن این‌گونه فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا به جز در موارد به شدت اضطراری شده‌ است. این هیات همچنین خواستار توقف تلاش‌های دولت برای تضعیف سیستم‌های رمزنگاری عمومی شده‌ و اعلام کرده دولت هرگز نباید راهکارهای مخفیانه‌ای را برای دسترسی به رایانه‌های شخصی ارائه کند.

به گفته ریچارد کلارک، یکی از اعضای این هیات، دفاع کردن از خود بسیار مهم‌تر از حمله به دیگران است، به گفته وی نقص در نرم‌افزار‌های رمزنگاری برای آمریکا بیشتر خطرساز خواهد بود تا مفید زیرا اگر نقصی در این نرم‌افزارها وجود داشته باشد هرکسی می‌تواند آن را بیابد.

از اولین روزهای فعالیت اینترنت، آژانس امنیت ملی آمریکا در کنترل ترافیک شبکه دچار مشکلاتی بود زیرا حجم بزرگی از پیام‌ها و اطلاعات از میان خاک آمریکا عبور می‌کردند. با وسعت یافتن اینترنت،‌تلاش‌های آژانس امنیت ملی آمریکا نیز برای درک جغرافیای آن افزایش یافت و به واسطه برنامه‌ای به نام نقشه گنج تلاش شد تمامی گره‌ها و گوشه و کنار وب شناسایی شود و به این شکل موقعیت هر رایانه یا موبایلی که به آن وصل می شد قابل تشخیص بود.

در نقشه سال 2008 که اسنودن نیز در اسنادش به آن اشاره کرده بود، به واسطه 20 برنامه‌ای تدوین شده‌است که برای دسترسی به کابل‌های نوری بزرگ نه تنها در آمریکا بلکه در مناطقی از قبیل هنگ‌کنگ، اندونزی و خاورمیانه اجرا شده‌بودند. همین نقشه نشان می‌دهند ایالات متحده بیش از 50 هزار ابزار جاسوسی در سرتاسر جهان نصب کرده‌است و این تعداد تا پایان سال گذشته به 100 هزار دستگاه رسیده‌است.

تمرکز بر دفاع

مقامات آمریکایی می‌گویند این تجهیزات رادیویی بیشتر با هدف جاسوسی و رصد در سرتاسر جهان پخش شده‌اند و آمریکا از آن‌ها به عنوان سیستم‌ هشدار‌دهنده پیش از آغاز حملات سایبری استفاده می‌کند. آمریکا ادعا می‌کند تاکنون به واسطه این تجهیزات توانسته واحد 61398 یکی از بزرگترین عاملان حملات سایبری بزرگ به آمریکا را هدف بگیرد.

اسناد منتشر شده توسط اسنودن نشان می‌دهند آمریکا دو دیتا‌سنتر، شاید به اسم شرکت‌های غیر واقعی، در چین راه‌اندازی کرده که از طریق آنها می‌تواند بد‌افزارها را وارد سیستم‌های رایانه‌ای چینی‌ها سازد.

تکنولوژی سالخورده

تلاش آژانس امنیت ملی آمریکا برای دسترسی به رایانه‌های غیرمتصل به اینترنت برپایه تکنولوژی بسیار قدیمی و 100 ساله‌ای به نام انتقال رادیویی به نتیجه رسیده‌است. در کاتالوگی که توسط آژانس امنیت ملی آمریکا تهیه شده و در میان اسناد اسنودن نیز به چشم می‌خورد، تجهیزات فراوانی معرفی شده‌اند که از این تکنولوژی بهره‌برده‌اند.

برای مثال یکی از آنها که Cottonmouth I نام دارد کاملا به یک اتصال USB معمولا شباهت دارد اما فرستنده‌ای بسیار کوچک درون آن مخفی شده‌است. این دستگاه کوچک اطلاعات را از رایانه برداشته و از طریق شبکه‌ای پنهانی آنها را به ایستگاهی کوچک ارسال می‌کند. تخته مدارهای کوچکی که می‌توانند به راحتی درون یک لپ‌تاپ جاسازی کرد از دیگر انواع این تجهیزات هستند. این مدار‌ها به راحتی می‌توانند درون قطعات رایانه‌ای جا گرفته و به کشورهای مختلف صادر شوند.

ایستگاه‌های گیرنده این امواج رادیویی کیف‌های بزرگی هستند که می‌توانند از فاصله‌ هشت مایلی به سیستم‌های رایانه‌ای حمله کنند. این گیرنده‌ها همچنین می‌توانند در کسری از ثانیه بسته‌های اطلاعاتی درست یا نادرست را وارد سیستم‌های رایانه‌ای کنند. از سوی دیگر این ایستگاه‌ها می‌توانند میان رایانه‌های هدف که به اینترنت متصل نیستند و آژانس امنیت ملی آمریکا مسیر اتصالی ایجاد کند.

تنها هدف‌های این تجهیزات ساده اما نافذ رایانه‌ها نیستند،‌سرور‌های بزرگ نیز می‌توانند قربانی حملات آنها قرار بگیرند. بیشتر این تجهیزات دست‌کم پنج سال سن داشته و به روز‌رسانی‌شده‌اند تا آمریکایی‌ها را از نیروی‌ انسانی برای انتقال دوباره سخت‌افزارهای جدید به رایانه‌های هدف بی‌نیاز کند.

کد خبر 246042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز