گروه بین‌الملل: درحالی‌که هنوز خبر جنگ لفظی میان وزیر دفاع رژیم صهیونیستی و وزیرخارجه آمریکا بحث روز رسانه‌هاست، خبر دیگری این بار از تنش میان رژیم صهیونیستی با اروپا منتشر شد.

 روز پنجشنبه 4کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا سفرای رژیم صهیونیستی را فراخواندند تا به سیاست‌های شهرک‌سازی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی اعتراض کنند. این درحالی است که سیاست‌های شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در اراضی فلسطین ده‌ها سال است که آغاز شده اما به‌تازگی مخالفت‌های اروپا شنیده می‌شود.  رژیم صهیونیستی هم در واکنش به این اقدام اروپا، سفرای این 4کشور را فراخواند تا در اقدامی متقابل، به این عمل اروپایی‌ها اعتراض کند. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم  در سخنان تندی، اروپایی‌ها را ریاکار خواند و گفت که آنها به‌صورت یکجانبه و تنها از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند.

موضوع فقط به این جنگ لفظی ختم نمی‌شود. هرچند آمریکایی‌ها پس از مرگ آریل‌شارون به او ادای احترام کردند و حضوری پررنگ در مراسم تدفین او داشتند اماهفته گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، پارلمان اروپا با پیشنهاد یک دقیقه سکوت به احترام مرگ آریل شارون نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، مخالفت کرده‌است. شارون که به‌خاطر کشتار در اردوگاه‌های فلسطینیان در صبرا و شتیلای لبنان لقب قصاب را دارد و به‌خاطر صدور دستور تخریب خانه‌های فلسطینیان به بولدوزر مشهور است، یکی از خشن‌ترین و غیربشری‌ترین چهره‌های رژیم صهیونیستی در جهان است. بعد از مرگ او سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری از اینکه شارون بدون محاکمه از دنیا رفت ابراز تأسف کردند.

تنش میان دولت باراک اوباما با رژیم صهیونیستی اکنون دیگر چنان آشکار شده که شاید به‌سختی بتوان همه این اختلافات را مانند سال‌های گذشته صحنه‌سازی دانست. جدیدترین نمونه این تنش، روز سه‌شنبه و با انتشار نقل‌قولی از وزیر دفاع رژیم صهیونیستی علیه وزیرخارجه آمریکا رخ داد.موشه یعلون وزیر دفاع رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه به روزنامه یدیعوت آحارانوت گفت: جان کری که اخیرا اینجا بود و با شور و اشتیاق همچون منتظران مسیح از صلح سخن می‌گفت، نمی‌تواند درباره مناقشه با فلسطینیان به ما کمکی کند. خدا کند زودتر جایزه صلح نوبل را بگیرد و دست از سر ما بردارد!

حرف‌های دور از انتظار

حرف‌های وزیر دفاع رژیم صهیونیستی که از اعضای تندروی کابینه این رژیم است، به اینجا ختم نشد؛ او در سخنانی دیگر که بسیار تند و کم‌سابقه به‌نظر می‌رسد، گفت: طرح امنیتی جدیدی که وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیرش درچارچوب ابتکار صلح با فلسطینی‌ها ارائه کرده، ارزش کاغذی که این طرح روی آن نوشته شده را هم ندارد.ساعتی بعد از انتشار این سخنان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سراغ خبرنگاران رفت و گرچه می‌خواست با قید «اگر این حرف‌ها دقیق نقل شده‌باشد» در صحت این اظهار نظر تشکیک کند اما با لحنی دیپلماتیک هم بر« متحد نزدیک بودن» دوکشور تأکید کرد و هم انتقادهای نرمی داشت:« اگر این حرف‌ها دقیق نقل شده‌باشد، توهین‌آمیز و نامناسب است؛ به‌ویژه با توجه به این همه تلاشی که آمریکا برای تأمین نیازهای امنیتی اسرائیل می‌کند.

زیرسؤال بردن انگیزه‌های آقای کری توسط همتایان اسرائیلی ما و همچنین حمله به پیشنهادهای آقای وزیر از سوی وزیر دفاع دولتی که متحد نزدیک ما به‌حساب می‌آید، دور از انتظار است.» روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت، وزارت خارجه آمریکا بنیامین نتانیاهو را تحت فشار قرار داده که مستقیما از سخنان وزیر دفاعش انتقاد کند، اما چنین نشد و فقط وزارت دفاع رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای داد و بدون اینکه سخنان نقل شده از یعلون علیه کری را تکذیب یا حتی مخدوش شده اعلام کند، گفت:

وزیر دفاع قصد توهین به وزیر خارجه آمریکا را نداشته و اگر این سخنان از نظر آقای کری توهین‌آمیز به‌نظر می‌آید، ما عذرخواهی می‌کنیم.رسانه‌ها می‌گویند آنچه باعث شده که وزیر دفاع رژیم صهیونیستی چنین خشم‌آلود و کم‌سابقه علیه جان کری صحبت کند، ماموریت ماه‌های اخیر کری در زمینه مذاکرات صلح میان صهیونیست‌ها و دولت خودگردان فلسطین است. کری از زمان به‌دست گرفتن سکان وزارت خارجه آمریکا تا‌کنون نزدیک به 10 بار به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده‌است.

موضوع مذاکرات او در این سفرها، طرح جدیدی است که البته جزئیات آن هنوز به‌طور دقیق اعلام نشده اما 2رکن اساسی آن با انتقادها و واکنش‌های شدید دوطرف اسرائیلی و فلسطینی روبه‌رو شده‌است. به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی به‌عنوان دولت یهود توسط فلسطینیان و استقرار نیروهای آمریکایی در گذرگاه میان اردن و کرانه باختری، 2موضوع اصلی این طرح جدید است که هر دوی آنها ظاهرا با واکنش منفی دوطرف روبه‌رو شده است. وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در همین مصاحبه جنجالی اخیرش تأکید کرده که نظامیان این رژیم، گذرگاه امنیتی غور اردن را واگذار نمی‌کنند. فلسطینی‌ها خواستار خروج نظامیان صهیونیستی از این منطقه شده‌بودند. وزیرخارجه آمریکا پیشنهاد کرده که نظامیان آمریکایی به جای صهیونیست‌ها در این منطقه مستقر شوند.گفته‌می‌شود این مسئله خشم صهیونیست‌ها را برانگیخته است.

به آمریکا مربوط نیست

این تنها سخنان تند یک وزیر اسرائیلی علیه آمریکا نیست؛ ابتدای این هفته وزیر مسکن رژیم صهیونیستی در گفت و گو با تلویزیون این رژیم تأکید کرد که ساخت شهرک‌های جدید یهودی‌نشین به اطلاع وزیر خارجه آمریکا رسیده‌است. او گفت: کری از طرح ما خبر دارد و حتی اگر آمریکا این طرح را تأیید نکند هم برای ما مهم نیست و ما به‌کار خود ادامه می‌دهیم؛ همانطور که آمریکا هم گاهی کارهایی انجام می‌دهد که مورد تأیید ما نیست.

اروپا به‌دنبال تحریم صهیونیست‌ها

مسئله ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در بیت‌المقدس و کرانه باختری که نوعی اشغال درون اشغال به‌حساب می‌آید و توسط همه سازمان‌های بین‌المللی محکوم شده، اخیرا باعث تنش میان رژیم صهیونیستی و اروپا هم شده‌است. اتحادیه اروپا اخیرا در اعتراض به ساخت این شهرک‌ها که در محل خانه‌های تخریب شده فلسطینیان ساخته می‌شود، محصولات تولیدی شهرک‌نشینان صهیونیست را که از منابع درآمدی این رژیم به‌حساب می‌آید، تحریم کرده‌است. اخیرا اعلام شده که این تحریم‌ها بیش از 29میلیارد دلار برای رژیم صهیونیستی هزینه داشته‌است.

وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی چندی پیش تحریم‌های اتحادیه اروپا را نوعی اعلام جنگ اقتصادی علیه این رژیم اعلام کرده و به‌شدت آن را محکوم کرده‌بود. نتانیاهو هم که با مشکلات اقتصادی در داخل کشورش روبه‌روست علیه این تحریم‌ها موضع گرفته و حتی چند سفر و دیدار خود را با مقامات اروپایی در اعتراض به این اقدام اتحادیه اروپا لغو کرده‌است. اتحادیه اروپا همچنین تهدید کرده که بودجه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی با رژیم صهیونیستی را در اعتراض به ساخت شهرک‌ها کاهش می‌دهد.فقط اروپا نیست که برای تحریم رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند.

اخیرا کارزاری هم از سوی دانشگاهیان و نهادهای علمی پژوهشی آمریکا و کانادا برای تحریم علمی و دانشگاهی رژیم صهیونیستی به راه افتاده‌است. استادان برجسته دانشگاه و حتی دانشمندانی مانند استفان هاوکینگ به این کارزار تحریم صهیونیست‌ها پیوسته‌اند. ترتیب‌دهندگان این کارزار می‌گویند رژیم صهیونیستی رژیمی نژادپرست است و به این خاطر آن را تحریم علمی کرده‌اند.

توصیف یک آمریکایی از نتانیاهو

به همه اینها باید بخش‌هایی از کتاب خاطرات رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین آمریکا را اضافه کرد که اخیرا منتشر شده. او در این کتاب نوشته‌است که در سال‌های حضورش در وزارت دفاع، هر گاه دستش رسیده سعی کرده که بنیامین نتانیاهو را از کاخ سفید دور نگه دارد چرا که او «زبان خوبی ندارد و درخواست‌هایش زیاده از حد است و بسیار هم خودپسند و همواره هم منتقد سیاست‌های آمریکاست».

کد خبر 246185
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز