همشهری آنلاین: "یحیی چارلز پانز" که ۱۵ سال است به دین اسلام مشرف شده و در قم علوم اسلامی را فرا می‌گیرد، اسلام را کاملترین دین‌ها می‌داند و در تعریف پیامبر اسلام می‌گوید: حضرت محمد(ص) برای من یعنی نور خدا و با این برداشت نباید او را تنها محدود کنیم به یک انسان.

به گزارش خبرنگار مهر، "برای من حضرت محمد (ص) یعنی نور خدا، پس نباید او را تنها محدود کنیم به یک انسان، محمد مصطفی‌(ص) تنها یک پیامبر و یک شخص نبود، یک نور و یک جهان بود...."

این جملات کوتاه اما برخاسته از باور عمیق و احساس قلبی فردی است که در حدود 15 سال قبل برای جستجوی راه درست و رسیدن به حقیقت و تکامل به وسیله تفکر و تعقل قدم در راه فهم اسلام گذاشت.

جان چارلز پانز یا بهتر است بگوئیم یحیی پانز مسلمان شده‌ای است که حدود 15 سال قبل با خواندن وصیت نامه امام خمینی(ره) با شخصیت واقعی وی آشنا می‌شود، در حالی که تا قبل از آن تنها با چهره‌ای غیر واقعی از حضرت امام آشنا بوده است.

به گفته خودش تا قبل از اطلاع در مورد انقلاب اسلامی ایران و آشنایی با شخصیت امام خمینی(ره)، گاندی به عنوان یک مبارز بزرگ راه عدالت، الگوی او بوده و بعد از خواندن وصیت نامه امام خمینی(ره) در یک کتاب در کشورش اسپانیا و دانستن بیشتر در خصوص شخصیت و پیام درست رهبر انقلاب ایران، امام را از گاندی کاملتر می بیند و این می‌شود مقدمه‌ای برای جستجوی بیشتر یحیی پانز در مورد دین اسلام و مذهب شیعه.

بعدها با درک خالق هستی، تفکر تکذیب خدا در جهان غرب را پس می‌زند و با بیشتر دانستن در مورد اسلام، آن را کاملترین دین درمی‌یابد و به گفته خودش زبانی و دلی شهادتین را می‌گوید.

پانز در مورد دین اسلام به خبرنگار مهر، این چنین می‌گوید: اسلام کاملترین دین‌هاست و اسلام واقعی در تفکر و عمل خوب است، عمل زمانی ناقص است که از لحاظ تفکر ضعیف باشد پس اول باید به گزینه درست فکر کنیم و بعد عمل کنیم.

به گفته وی خطبا و فضلا تنها نباید بگویند که عمل کنید بلکه باید چگونگی این عمل کردن به دستورات اسلام را هم برای مردم روشن کنند.

سیره پیامبر اسلام نمونه کامل عمل به دستورات اسلام و چراغ هدایت آینده است

پانز تأکید می‌کند که سیره پیامبر اسلام(ص) نمونه کامل عمل به دستورات اسلام و چراغ هدایت آینده است.

وی این نکته را هم متذکر می‌شود که نباید تنها در طریق بمانیم و باید طی طریق کنیم یعنی نباید تنها به خواندن سیره حضرت محمد مصطفی(ص) اکتفا کنیم، بلکه باید آنها را در زندگی خود پیاده کنیم.

پیامبر به دنبال تکامل در فکر و عمل بود

برای من حضرت محمد(ص) یعنی نور خدا، پس نباید او را تنها محدود کنیم به یک انسان، محمد مصطفی (ص) تنها یک پیامبر و یک شخص نبود، یک نور و یک جهان بود، دینی که او آورد از دین‌های دیگر کاملتر بود، پیامبر به دنبال تکامل در فکر و عمل بود ....

این جملات کوتاه اما برخاسته از باور عمیق و احساس قلبی پانز در مورد حضرت محمد(ص) است.

به گفته وی پیامبر اسلام (ص) یک نمونه و الگوی آینده ساز است و سیره و رفتار او باید چراغ راه زندگی و آینده همه انسان‌ها باشد.

نماز جمعه یک فرصت است که وحدت و در کنار هم بودن را ادامه دهیم. پانیز، پیامبر را منادی وحدت جهانیان و رسول صلح می‌خواند و معتقد است وحدت اسلامی رسیدن به تکامل در همه زمینه‌هاست و نه فقط در جزئیات.

به گفته وی برای مثال شرکت در نماز جمعه یک فرصت است که وحدت و در کنار هم بودن را ادامه دهیم نه این که تنها نماز بخوانیم و از هم خداحافظی کنیم.

به گفته یحیی پانز مسجد در زمان پیامبر(ص) مرکز همه فعالیت‌ها بود و اساسا از اهداف مسجد و نماز جماعت هم همین است.

وی می‌گوید: دیدن موج انسان‌ها و دیدن این جماعت در کنار هم در نماز جمعه بسیار شیرین است، اما این وحدت باید بعد از نماز هم ادامه پیدا کند و نباید این طور باشد که بعد از پایان گرفتن نماز همه با هم دست دهند و خداحافظی کنند، چون این کار شیطان است که ما از هم جدا شویم و مشکل هم را حل نکنیم.

پانز با هم نبودن مردم خوب و جدا ماندن آنها از یکدیگر را از اهداف ستم در دنیا می‌داند و معتقد است شیطان می‌خواهد مردم خوب با هم نباشند و به همین دلیل فکر تفرقه در عمل و اجرای کار خیر را ترویج می‌کند و وظیفه ما این است که در فکر به تکامل و در عمل به وحدت برسیم.

حضرت محمد(ص) بهترین الگوی فکری و عملی اسلام است

پانر می‌گوید: انتظار از شیعه خیلی بیشتر است وقتی ما ادعا می‌کنیم بهترین حرکت و کاملترین دین را داریم و در دنیا الگو هستیم باید خوب فکر کنیم و خوب عمل کنیم.

وی ادامه می‌دهد: تبلیغ اسلام در عمل است و نه در حرف زدن و اسلام دین عمل است نه شعار و حضرت محمد(ص) بهترین الگوی فکری و عملی اسلام است.

...................................

  • گفتگو: الهام رحیمی
کد خبر 246460
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز