گروه ادب و هنر: پروژه تاریخی مجید مجیدی به چنان موضوع مهمی در عرصه داخلی و بین‌المللی تبدیل شده است که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بسیاری از رسانه‌های چهارگوشه جهان به ابعاد مختلف آن پرداخته‌اند.

سینما-فیلم محمد (ص)

تازه‌ترین نمونه این گزارش‌ها هم مطلبی است که پایگاه خبری المونیتور Al-Monitor پنجشنبه سوم بهمن‌ماه به قلم خبرنگاری ناشناس در تهران روی خروجی خود فرستاده و در آن به ابعاد مختلف فیلم سینمایی «محمد(ص)» اشاره کرده است. به گزارش همشهری، وجه مشترک گزارش رسانه‌های خارجی درباره فیلم تازه مجیدی ادعاهای ناقص و مخدوش درباره این پروژه و البته نقل قول از منابع و افرادی است که نمی‌خواهند نام‌شان فاش شود! این ماجرا در گزارش 1554واژه‌ای المونیتور هم تکرار شده و نویسنده در همان بند اول گزارش از ارائه محمد(ص) به سی و سومین جشنواره فیلم فجر خبر داده است؛ درحالی‌که مجیدی هفته گذشته به مناسبت میلاد پیامبر اسلام از آماده نمایش شدن فیلم در سال 93گفته بود.

نمایش چهره حضرت محمد(ص) هم به زعم نویسنده ناشناس گزارش یکی دیگر از جنجال‌های پروژه مجیدی بود. این در حالی است که فیلمساز نامزد اسکار از همان ابتدا اعلام کرده بود به‌دلیل اعتقادهای مذهبی و قلبی خود هرگز به نمایش چهره پیامبر گرامی اسلام (ص) فکر هم نکرده و دغدغه چنین موضوعی را در فیلم تاریخی خود نداشته است. اما چرا فیلمسازی چون مجیدی با سابقه تولید فیلم‌های کم‌هزینه برای کارگردانی یک پروژه بسیار بزرگ تاریخی انتخاب کرده است؟ منتقدی ناشناس از تهران این را یکی دیگر از جنجال‌های حاشیه‌ای پروژه محمد(ص) دانسته و با اشاره به سابقه خوب مجیدی افزوده است: ‌از ساخته شدن چنین فیلمی حمایت می‌کنم. در تاریخ بیش از 200فیلم سینمایی درباره زندگی حضرت مسیح و 120فیلم درباره زندگی حضرت موسی ساخته شده است. این حق یک کشور مسلمان است که درباره زندگی پیامبر مسلمانان حداقل یک فیلم تولید کند.

‌در پایان هم نوبت می‌رسد به انتقاد از ساخته شدن فیلم محمد(ص) در سکوت کامل خبری که به زعم نویسنده گزارش، یکی از نقاط ضعف مجیدی در ارتباط گرفتن با دیگران است. درهرحال، فیلم سینمایی محمد(ص) سال آینده روانه پرده سینماها می‌شود و تا آن زمان حرف و حدیث درباره این فیلم و عوامل آن ادامه خواهد داشت. مجیدی که تمام چالش‌های پیش روی خود را مدیریت کرده و پشت سر گذاشته، یک سال دیگر در چنین روزهایی نخستین قسمت از سه‌گانه زندگی پیامبر اسلام را به دوستدارانش هدیه داده است. فیلمساز تحسین‌شده ایرانی که یکی‌دو هفته‌ای است به ایران بازگشته، به‌زودی بار سفر می‌بندد و برای نظارت بر ادامه مراحل فنی محمد(ص) راهی مونیخ می‌شود. به‌نظر می‌رسد تا رونمایی از این فیلم تاریخی، هر چند وقت یک‌بار باید شاهد انتشار گزارش‌هایی از این شکل به‌ویژه در رسانه‌های بین‌المللی باشیم.

کد خبر 246970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز