مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس اعلام آکادمی علوم چین، ماهنورد یوتو پیش از آغاز دومین خواب شبانگاهی بر سطح ماه دچار اختلال کنترل مکانیکی شده است

ماهنورد چین دچار نقص فنی شد

به گزارش ایسنا، محققان تأکید می‌کنند که بروز اختلال در سیستم ماهنورد یوتو یا Jadde Rabbit ناشی از شرایط محیطی خشن ماه است.

اختلال کنترل مکانیکی ماهنورد یوتو پیش از آغاز دومین خواب شبانگاهی در عصر روز گذشته روی داده است و محققان در تلاش‌اند تا قبل از آغاز خواب ماهنورد، مشکل را برطرف کنند.

فرودگر چانگه-3 به همراه ماهنورد یوتو 14 دسامبر (23 آذر) بر سطح ماه فرود آمدند و پس از سپری کردن نخستین خواب شبانگاهی بر سطح ماه که دو هفته به طول انجامید، 12 ژانویه (22 دی) از خواب بیدار شدند.

ماهنورد یوتو در تاریخ 18 ژانویه (28 دی) اقدام به رصد ستارگان، جمع‌آوری داده و انجام نخستین نمونه‌برداری و آزمایش خاک ماه کرد.

یک شب در ماه 14 روز زمین طول می‌کشد و در طول این زمان دما تا منفی 180 درجه سانتیگراد می‌رسد که در این زمان نور خورشید برای تأمین انرژی پنل‌های خورشیدی وجود ندارد؛ در این زمان واحدهای گرمایشی رادیوایزوتوپ حامل پلوتونیوم-238 باعث گرم نگه داشتن ماهنورد یوتو در شب‌های سرد ماه می‌شوند.

کد خبر 247170
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز