مهدی تهرانی: نوستالژی زندگی گذشته به عنوان یک شاه کلید برای بیان روایت‌های ناب همواره مورد توجه الکساندر پین قرار داشته است. نبراسکا نیز به واقع تعریف همین حسرت هاست...

نبراسکای الکساندر پین یکی از متفاوت‌ترین و به نوعی از خوش ساخت‌ترین آثار سینمایی سال جاری به شمار می‌آید. داستان نبراسکا یک کمدی درام سیاه وسفید است که قهرمانانش پدر و پسر هستند که البته ممکن است شبیه موضوع این فیلم را زیاد دیده باشیم.

چند سال پیش نیز فیلمی از نایجل کول دیدیم به نام پنج دلار در روز (با بازی کریستوفر واکن) که چالش‌های بین پدر پا به سن گذاشته و فرزند پسر را به تصویر می کشید. در واقع طرح این موضوع چه در قالب درام محض یا کمدی همیشه دستمایه کار در هالیوود و یا حتی در سینمای مستقل بوده است.

با این‌همه نبراسکای الکساندر پین (او را با فیلم‌های مهم "درباره اشمیتت "با بازی جک نیکلسون محصول 2002 و هم چنین اثر اخیرش "فرزندان" محصول 2011 با بازی جورج کلونی به یاد بیاورید) شاید یکی از ارزشمندترین کمدی درام‌های این‌چنینی باشد. با این شگفتی که فیلمنامه را باب نلسونی نوشته که تقریبا این کار مهم‌ترین فیلمنامه‌اش است.

درام 110 دقیقه‌ای نبراسکا که 12 میلیون دلار هزینه تولیدش شده و متعلق به سینمای مستقل هم هست، گیشه پرباری نداشت و به واسطه اکران محدودش فقط حدود 3 میلیون دلار فروخت. اما نظر منتقدان را جلب کرد. چنانچه پیش از این نیز در کن امسال مورد توجه واقع شده بود.

در نبراسکا با بازی خوب و روان یکی از بازیگران قدیمی و نامزد اسکار سینما نیز روبرو هستیم. بروس درن 77 ساله اگر چه ممکن است برای ایرانی‌ها در این دهه کمتر دیده شده باشد اما یک بازیگر قدر و مورد احترام بشمار می آید.

در نبراسکا درن نقش پدری به نام وودی گرانت را بازی می‌کند که بواسطه دریافت یک نامه تصور می‌کند پول هنگفتی را بدست آوره است. وودی که تقریبا نه اعصاب درستی دارد و نه خلق و خوی خوبی به همراه پسرش از مونتانا تا نبراسکا (4 ایالت) را با ماشین طی می‌کنند و در راه رسیدن به نبراسکا داستانک‌های فراوانی خلق می‌کنند که عمده آنها به رابطه پدری و پسری قالب، مربوط است.

Nebraska

کارگردان: الکساندر پین

فیلمنامه: باب نلسون

بازی: بروس درن ، جون سکوئیب

محصول 2013 آمریکا

زمان: 110 دقیقه

کد خبر 249842
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز