جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - زهره بانی: کولونوسکوپی در واقع یکی از شیوه‌های غربالگری برای تشخیص به موقع سرطان روده است.

کولونوسکوپی

سرطان روده بزرگ (کولون) که می‌تواند یکی از عوامل آن پولیپ‌ها (توده‌های خوش خیم) باشد، یکی از سرطان‌هایی است که قابلیت پیشگیری یا تشخیص زودهنگام و در نتیجه درمان به موقع و موفق را دارد. تست کولونوسکوپی می‌تواند به پزشک کمک کند تا ضایعات داخل روده را تشخیص داده و در صورت لزوم با انجام عمل جراحی و برداشتن این ضایعات از داخل روده، درمان موفقی را برنامه ریزی کند.

با کولونوسکوپی درون روده بزرگ بیمار مورد بررسی قرار می‌گیرد. پیش از انجام این تست با داروهایی که پزشک تجویز می‌کند باید روده بیمار کاملا پاک شود تا بررسی جداره داخلی روده به خوبی امکان‌پذیر باشد.

در این تست یک لوله باریک انعطاف پذیر به طول ۵/۱ متر که در سر آن یک منبع نوری و یک دوربین کوچک نصب شده از راه مقعد وارد کولون می‌شود و با این ابزار پزشک می‌تواند وضعیت دیواره داخل روده بزرگ تا محل اتصال به روده کوچک را به دقت بررسی کند.

گاهی لازم است حین انجام کولونوسکوپی، نمونه برداری هم از بافت داخل روده انجام شود تا بررسی‌های دقیق آزمایشگاهی برای بررسی احتمال خطر سرطان صورت پذیرد.

معمولا کولونوسکوپی در سنین بالای ۵۰ سال و بیشتر در کسانی که سابقه سرطان به خصوص سرطان روده در افراد درجه یک خانواده آنها سابقه داشته تجویز می‌شود.

مفاهیم: کولونوسکوپی چیست؟

درمجموع وقتی بیماری علایم زیر را داشته باشد باید برای او تست کولونوسکوپی تجویز شود؛

- درد و نفخ شکم و اتساع شکمی همراه با استفراغ یا خونریزی از مقعد.
- دردهای بی علت و طولانی مدت در ناحیه شکم.
- تغییراتی در وضعیت عادی روده‌ها (اسهال یا یبوست مزمن)
- تب هم یکی از نشانه‌هایی است که عموما با این نشانه‌ها همراه است.

webmd.com / patient.co.uk

کد خبر 251252
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز