مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرهنگسرای بهمن اولین فرهنگسرای شهر تهران است که جزو مهم‌ترین و پر برنامه‌ترین مراکز فرهنگی پایتخت هم محسوب می‌شود.

فرهنگسرای بهمن

این فرهنگسرا که در جنوب پایتخت و در شهرداری منطقه ۱۶ تهران قرار دارد، اولین فرهنگسرای طراحی شده در شهر تهران است که برنامه‌های متنوع فرهنگی، علمی، ورزشی، هنری و...برای شهروندان جنوب تهران دارد.

تاریخچه:

بیست و یکم شهریور ماه ۱۳۷۰ شهرداری تهران با هدف راه‌اندازی توسعه و گسترش فضاها و مکان‌های فرهنگی هنری در اولین حرکت فرهنگی خود مبادرت به ایجاد نخستین فرهنگسرای شهر تهران در جنوب پایتخت تحت عنوان فرهنگسرای بهمن در مکان سابق کشتارگاه تهران کرد.

فرهنگسرای بهمن به عنوان مادر فرهنگسرای کشور نامیده شده و زیر نظر سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران فعالیت می‌کند.

فرهنگسرای بهمن

مشخصات:

این فرهنگسرا بیش از ۵ هزار متر مربع مساحت دارد و دارای بخش‌های مختلف ورزشی، نگارخانه، واحد آموزش، خانه کودک، چای باغ، تالار علوم و فنون و...است.

سالن سینما تراس بهمن:

این سالن دومین سالن فرهنگسرا است.امکانات سالن شامل  تعداد ۳۵۰ صندلی مبله، سالن انتظار با ظرفیت ۲۰۰نفر، اتاق صدا دارای امکانات ضبط و پخش و از قابلیت‌های ویژه آن می‌توان به سقف متحرک اشاره کرد که در مدت زمان ۳ دقیقه و ۴۵ ثانیه و ارتفاع ۱۹۲ متر از سقف بصورت الکتریکی باز و بسته می‌شود.

چشم انداز تابستانی سالن جزو ویژگی‌های منحصر به فرد این سالن است. برنامه‌ریزی جهت اجرای برنامه‌هایی نظیر اکران فیلم‌های سینمایی، اجرای کنسرت‌های موسیقی کلاسیک و سنتی، برگزاری مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه، سمینارها، نکوداشت‌ها، جلسات سخنرانی و همایش‌ها در این سالن امکان‌پذیر است.

مجموعه تالارهای مبارک:

این مجموعه دارای دو سالن تماشاخانه مبارک و تالار تجربه است. سالن اصلی مجموعه فوق با متراژهای نزدیک به یک هزار متر مربع ، ۱۶۷ نفر صندلی مبله، قابلیت پخش فیلم سینمایی ۱۳۵ میلیمتری، سالن انتظار با مساحت تقریبی ۲۰۰ متر مربع و امکانات مناسب نور و صدا است.

سالن شماره ۲ ( تالار تجربه ) شامل مساحتی نزدیک بر۱۰۰ متر مربع شامل صحنه و صندلی است. تالار تجربه امکان نمایش‌های تمرینی، نمایشنامه نویسی و اجرای پایان‌نامه تحصیلی دانشجویان رشته‌های نمایشی و تئاتر را دارد. از دیگر بخشهای موجود می توان به ۳ پلاتوی حرفه ای تمرین با عنواین نقش ( ۵۵ متر مربع) ، نگاه ( ۶۵ متر مربع) و بازی (۷۵) متر مربع اشاره کرد.

مجتمع فرهنگی هنری شهید کریمی:

این تالار شامل تعداد ۸۰۰ عدد صندلی متحرک با مساحت نزدیک به ۶۰۰ متر مربع و ارتفاع ۱۰ متر به همراه کف مسطح جهت فیلمبرداری، سن به مساحت تقریبی ۳۰ متر مربع است.

این مجتمع شامل سالن نغمه است و مجهز به پشت صحنه، اتاق‌های گریم، جایگاه VIP ، آرشیو لباس، و تدوین، اتاق نور دارای سیستم نورپردازی پیشرفته به همراه دیمر ۱۶ کاناله، اتاق صدا با امکانات ضبط و پخش به همراه میکسر ۱۶ کاناله جهت انجام امور صداگذاری و صدابرداری حرفه‌ای و سایر امکانات جانبی است.

نگارخانه‌های هنرهای تجسمی:

این بخش شامل: دو نگارخانه می باشد .

نگارخانه شماره یک، با مساحت ۹۵۰ متر مربع گنجایش حداقل ۱۰۰ الی ۱۵۰ اثر دیواری را دارد، سقف بلند این گالری امکان نصب آثار بزرگ و حجیم را فراهم می‌سازد. سیستم نور رسانی نگارخانه ها هالوژن بوده و آویختن آثار با کمک ریلو زنجیر صورت می‌گیرد.

نگارخانه شماره دو، با مساحت ۶۷۸ مترمربع گنجایش ۸۰ الی ۱۳۰ اثر را دارد.

واحد موسیقی ( سالن حشمت سنجری):

سالن سنجری با مساحت حدود ۴۰ متر مربع، دارای سالن تمرین موسیقی یکصد متری بوده و مجهز به سیستم آگوستیک است. این سالن مکانی مناسب جهت تمرین و ضبط کنسرت‌های موسیقی است.

کتابخانه شهید فهمیده :

این کتابخانه در فضایی بالغ بر ۱۴۰۰ متر مربع شامل: مخزن، سالن‌های مطالعه برادران و خواهران، کتابخانه کودک، بخش خدمات فنی و محل استراحت و پذیرایی اعضاء و کارکنان است. همچنین دارای ۳۵ هزار جلد کتاب و ۲۵۰۰جلد کتاب مرجع است. ظرفیت سالن‌های این کتابخانه در مجموع ۸۰۰ نفر است. سیستم کتابخانه به صورت دی، یو ، ای بوده و کتاب‌ها به‌وسیله نرم افزار کاوش قابل جستجو هستند.

مجموعه های ورزشی :

استخر سر پوشیده بزرگسالان و کودکان، سونای خشک و بخار و جکوزی . ابعاد استخر ۲۰*۳۳ متر مربع و در هر سانس تا تعداد ۱۵۰ نفر گنجایش دارد.

سالن‌های بدن‌سازی، ورزشهای رزمی، ژیمناستیک و شطرنج از دیگر بخش‌های این مجموعه ورزشی است.

همچنین مجموعه ورزشی فدک فرهنگسرای بهمن در جنوب این فرهنگسرا و در پارک بهمن واقع شده که دارای امکانات مطلوب ورزشی در رشته‌های فوتسال، والیبال، بسکتبال، اسکیت، زمین چمن مصنوعی و ورزش‌های جانبازان و معلولین است.

در ضمن سالن چندمنظوره تیر اندازی شامل سالن تیر اندازی تفنگ و تپانچه بادی،سالن تیر اندازی با کمان ریکرو و سالن تیر اندازی دارت است.

واحد آموزش:

جزء بزرگترین مراکز آموزش فرهنگسراهای تهران است. این واحد با تجربه‌ای بالغ بر بیست سال به عنوان قدیمی‌ترین مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده و رشته‌های متعددی در قالب هنرهای دستی،تزئینی، هنرهای تجسمی، موسیقی، زبان، کامپیوتر، علوم قرآنی، علمی و ادبی در این واحد آموزشی ارائه می‌شود.

خانه کودک بهمن:

خانه کودک بهمن دارای پنج کلاس آموزشی،سالن بازی کودکان و اتاق استراحت کودکان است که در مساحتی حدود دویست مترمربع ساخته شده است .

مهدکودک فرشته‌های بهمن ظرفیت پذیرش حداکثر ۱۵۰ نفر را داشته وبا مکانات و برنامه‌های متنوع در خدمت خانواده‌ها و مراجعین به فرهنگسراست.

چای باغ:

چای باغ فرهنگسرا از جمله مکان‌هایی است که میهمانان و خانواده‌ها می‌توانند از تسهیلات رفاهی و فضای آرام بخش آن بهره‌مندشده و اوقات فراغت خود را در این مکان سپری کنند.

تالار علوم و فنون:

تالار علوم وفنون خوجه نصیرالدین طوسی که در آن بنیاد علمی زیرک‌زاده خدمت می‌کند، با وسعت ٦٠٠متر مربع به منظور گسترش مفاهیم علمی و فنی در بین نوجوانان و جوانان و علاقه‌مندان از اول خرداد ١٣٧٤آغاز به کار کرده است.

این تالار که روزانه صدها نفر از آن بازدید می‌کنند دارای وسایل مختلف علمی درباره الکتریسیته،ارتعاش،نور و اپتیک،مولاژهایی در رابطه با زیست‌شناسی،کانی‌ها،هوا و فضا و آسمان‌نما است.

در این تالار بیش از ٣٠٠ وسیله علمی جهت آزمایش‌های مختلف موجود است.

آدرس: میدان راه آهن، میدان بهمن(کشتارگاه سابق)، فرهنگسرای بهمن.

گرفته شده از : سایت رسمی فرهنگسرای بهمن

کد خبر 252058
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز