همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید میزان دریافت روزانه قند باید فقط ۵ درصد کل کالری‌های دریافتی باشد- یعنی نصف مقداری که این سازمان قبلا توصیه می‌کرد.

 sugar

به گزارش آسوشیتدپرس یک هیات کارشناسی  سازمان جهانی بهداشت که پس از بازبینی حدود ۹۰۰۰ مطالعه در پیش‌نویس اصول راهنمای جدیدی در این باره را روز چهارشنبه ۵ مارس منتشر کردند، می‌گویند کاهش مصرف قند تا این حد به مقابله با چاقی و پوسیدگی دندان کمک خواهد کرد.

این میزان قند تعیین‌شده شامل قند اضافه شده به غذاها و نیز قند موجود در عسل،، شربت‌ها و قند اضافه شده به آب‌میوه‌ها- اما نه قند طبیعی میوه‌ها- می‌شود.

دکتر فرانسیسکو برانکا، رئیس یخش تغذیه سازمان جهانی بهداشت، می‌پذیرد که تعیین این حد جدید اندکی بلندپروازانه است.
او در یک کنفرانس خبری گفت: «در صورت امکان باید حد ۵ درصد را هدفمان قرار دهیم... اما رسیدن به حد ۱۰ درصد واقعگرایانه‌تر است.»

بسیاری از شهروندان کشورهای غربی روزانه بسیاری بیشتر از این میزان قند مصرف می‌کنند: برای رسیدن به حد پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت میزان میانگین مصرف قند آنان باید تا دوسوم کاهش یابد.

راهنمای جدید سازمان جهانی بهداشت به طور آنلاین منتشر شده است و این سازمان از عموم افراد دعوت کرده است از راه وب‌سایت این سازمان تا پایان ماه مارس نظرات‌شان در این باره را بیان کنند.

بسیاری از پزشکان از این اقدام سازمان جهانی بهداشت برای محدود کردن میزان مصرف روزانه قند استقبال کرده‌اند.

دکتر رابرت لوستیگ استاد بیماری‌های اطفال در دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده کتابی درباره خطرات قند می‌گوید: «هر چه قند کمتری بخورید، بهتر است.» او با اشاره به غلات آماده صبحانه که شیرین‌شده هستند و کودکان را هدف قرار می‌دهند، می‌گوید: «اگر میزان مصرف قند روزانه محدود شود غلات صبحانه شیرین‌شده ضرورت وجودی‌شان را از دست می‌دهند.»

هنگامی که سازمان جهانی بهداشت بیش از یک دهه پیش راهنمایش درباره مصرف روزانه قند مورد تجدیدنظر قرار داد، توصیه‌اش این بود که قند مصرفی باید کمتر از ۱۰ درصد کالری‌های روزانه باشد.

لوستیگ گفت راهنمای جدید سازمان جهانی بهداشت ممکن است جو حاکم بر تغذیه را طوری تغییر دهد که تولیدکنندگان را به بازاندیشی درباره چگونگی استفاده از قند در غذاهای فرآوری‌شده مانند نان، پاستا و حتی سس‌های سالاد وا دارد. او میزان بالای قند موجود در غذاهای فرآوری‌شده را «مصیبتی تمام‌عیار» خواند.

هیات کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسید میزان بالای قند مصرفی رابطه‌ای محکم با چاقی و پوسیدگی دندان دارد. این هیات یادآور شده است که افراد چاق در معرض خطر بیشتر بیماری‌های مزمن هستند که مسئول ۶۰ درصد مرگ و میر جهانی است. از طرف دیگر هزینه مراقبت‌های دندانی تا ۱۰ درصد بودجه‌های بهداشتی در کشورهای غربی را شامل می‌شود و همچنین باعث مشکلاتی عمده در کشور در حال توسعه است.

سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد که بسیاری از قندهای مصرفی روزانه درون غذاهای فرآوری‌شده پنهان شده‌اند و اشاره می‌کند که یک قاشق غذاخوری سس کچاپ حاوی حدود یک قاشق چایخوری قند است و برای برخی از افراد، از جمله کودکان نوشیدن یک قوطی نوشابه گازدار قنددار باعث فراتر رفتن از حد تعیین‌شده روزانه مصرف قند می‌شود.

در حال حاضر هنوز اجماعی جهانی در این باره که مصرف چه میزان قند بیش از حد لازم شمرده می‌‌‌شود، وجود ندارد.

انجمن قلب آمریکا میزان مصرف روزانه قند را در ۸ درصد رژیم غذایی محدود می‌کند، یعنی معادل شش قاشق چایخوری شکر در روز برای زنان و ۹ قاشق چایخوری برای مردان.

یک بررسی انجام شه بوسیله مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا  نیز که ماه گذشته منتشر شد، نشان داد که مصرف بیش از حد قند احتمال مشکلات مرگبار قلبی را می‌افزاید.

مقرات جدیدی که در آمریکا برای برچسب‌‌های تغذیه‌ای پیشنهاد شده است، تولیدکنندگان مواد غذایی را ملزم خواهد کرد مقدار قند اضافه شده به ماده غذایی- به علاوه میزان کالری غذا به صورتی برجسته‌تر- را بر روی برچسب قید کنند.

هفته پیش، مقام ارشد پزشکی بریتانیا، دکتر سالی دیویس نیز گفت به نظر او مصرف قند ممکن است اعتیادآور باشد و دولت باید برای کاهش شیوع چاقی، گرفتن مالیات بر قند را مورد نظر قرار دهد. بریتانیا یکی از چاقترین جمعیت‌ها را در میان کشورهای اروپای غربی دارد.

کد خبر 252423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز