پرواز 370 خطوط هوایی مالزی شنبه پیش با ۲۳۹ مسافر و خدمه از کوالالامپور به مقصد پکن پرواز کرد، اما هرگز به مقصد نرسید و حالا این احتمال مطرح شده است که مسیر هواپیما در نقطه معینی به طور عمدی به سمت دریای آندامان و خلیج بنگال منحرف شده باشد،
یورونیوز میگوید شاید این انحراف توسط شخصی غیر از خلبان اما آشنا به هدایت هواپیما صورت گرفته باشد.
این گمانه زنی بیشتر بر اساس اطلاعات یک رادار نظامی در منطقه مطرح شده و به همین خاطر کشتیها و هواپیماهای کاوشگر، اکنون جستجو در پهنه وسیعتری در دوطرف دریای آندامان و شبه جزیره مالایا را آغاز کردهاند.
آمریکا یک هواپیمای پیشرفته مدل"پی- ۸ ای" را برای جستجو در تنگه مالاکا اعزام کرده است. هند نیز به چند کشتی، هواپیما و چرخ بال برای جستجو در خلیج بنگال و دریای آندامان ماموریت داده است.
چین که ۱۵۰ نفر از سرنشینان هواپیمای ناپدید شده متعلق به این کشور است نیز ۴ کشتی جنگی، ۴ کشتی گارد ساحلی، ۸ هواپیما و ۱۰ ماهواره را برای جستجو در دریای چین و مناطق اطراف آن به کار گرفته است.
در همین حال سی ان ان هم در در گزارشی تحت عنوان خلبانان هواپیمای گمشده درباره این دو خلبان نکاتی را مطرح کرده است و از جمله اینکه مسافری به نام جمونتی رووس (Jonti Roos) که در یک پرواز دیگر سرنشین هواپیمای یکی از دو خلبان مزبور بوده اجازه یافته تا وارد کابین خلبان شود و حتی از کابین عکس بگیرد که کاملا بر خلاف مقررات بینالمللی است. او گفته که هر دو خلبان در کابین خود سیگار میکشیدهاند.
نکته دیگری که در گزارش سی ان ان مطرح شده است هوانوردی (aviating) و ارتباط گری (communicate) است که دومین مورد هم نباید تحت هیچ شرایطی از سوی خلبانان نادیده گرفته شود و این در حالی است که این پرواز مدتی بیارتباط بوده است.
خلبان این پرواز 50 ساله و کمک وی 27 ساله است.