شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین:  کریمه، شبه جزیره‌ای در اروپای شرقی و شمال دریای سیاه قرار دارد.  

اوکراین

این شبه جزیره در جنوب اوکراین است. شبه جزیره کریمه تحت حاکمیت روسیه است، اما جامعه بین‌المللی آن را به عنوان بخشی از کشور اوکراین به رسمیت می‌شناسد.
کریمه ۲۷ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۱ درباره منشاء قومی کریمه، ۵۸.۵ درصد روس تبار، ۲۲.۴ درصد اوکراینی و ۱۲.۱ درصد تاتار هستند.

منشا تاتارها به استپ‌های بزرگ آسیای مرکزی باز می‌گردد. تاتارها در ابتدای جنگ جهانی دوم یکی از اقوام اصلی در کریمه بودند. درسال ۱۹۴۴ استالین جمعیت بزرگی از آنها را به اتهام همکاری با آلمان نازی به سیبری و آسیای مرکزی تبعید کرد.

در سال ۱۹۵۴ نیکیتا خروشچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی تصمیم گرفت کریمه را به اوکراین واگذار کند. هدیه‌ای به مناسبت سیصدمین سالگرد الحاق اوکراین به روسیه.

روسیه معتقد است جمهوری کریمه طی یک همه‌پرسی در ماه مارس ۲۰۱۴ و تصویب پارلمان کریمه به شکل یک واحد فدرالی از فدراسیون روسیه درآمده است؛ اما اوکراین معتقد است که بر اساس قطعنامه شماره 68/262 مورخه 27 مارس 2014، تمامیت ارضی اوکراین به رسمیت شناخته شده و همه پرسی کریمه غیر قانونی دانسته شده است.
همچنین سازمان ملل از همه کشورها، سازمان‌های بین المللی و آژانس های تخصصی درخواست کرده است که در وضعیت جمهوری خودمختار کریمه و به رسمیت شناختن آن بر اساس این همه‌پرسی غیرقانونی تغییری ندهند.

کد خبر 253246
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز