سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

مهدی تهرانی: آثار جنایی عمدتا پرطرفدار هستند؛ چرا که فرهنگ یک جامعه را نمادگرایی می‌کنند. با این‌همه وقتی قرار باشد شما داستان زندگی شخصی را تماشا کنید که در طول زندگی‌اش بیش از ۱۰۰ نفر را به قتل رسانیده ،ممکن است نگاهتان به فیلم طور دیگری باشد.

"مرد یخی" یک فیلم بیوگرافیک هم هست و داستان زندگی ریچارد کوکلینسکی(1935-2006) را روایت می‌کند. کسی که در تاریخ آمریکا به عنوان جنایتکاری که در طورل زندگی‌اش 101 نفر از به قتل رسانیده شناخته می‌شود.

داستان از زمانی آغاز می‌شود که کوکلینسکی 29 ساله و در نیوجرسی مشغول کار در زمینه دوبله‌ی فیلم‌های زیرزمینی است. نوع برخورد او و فیزیک حرکتی خاص‌اش باعث می‌شود تا گرداننده‌ی اصلی تجارت فیلم‌های زیرزمینی "روی دی متو"  او را به استخدام خود درآورد.

از 1964 تا 1986 که کوکلینسکی در خدمت دی متو است بیش از یکصد نفر را به قتل می‌رساند و از این راه پول زیادی بدست می‌آورد و زندگی مرفهی برای خانواده‌اش مهیا می کند.

مهمترین تفاوت کوکلینسکی با دیگر جنایتکاران جدای از خونسردی غیرقابل تصور، دوری‌اش از هرگونه مسائل غیراخلاقی و اهل خانواده بوذنش است. دخترانش و همسرش هرگز چیزی از پیشینه‌ی او نمی‌دانستند و او در محیط خانه و فامیل بهترین مرد شناخته می‌شده است.

فیلم مرد یخی از بازیگران درجه اولی برخوردار است. مایکل شانون در نقش ریچارد کوکلینسکی تقریبا همان شخصیت واقعی را ارائه داده و انگار خود اوست. اما برای ری لیوتا و یا ویونا رایدر چیزی برای ارئه وجود ندارد. فیلم علیرغم بودجه 10 میلیون دلاری‌اش در گیشه اصلا موفق نشد و مردم توجهی به فیلم نکردند.ساخت و ساز بد و پروداکشن معمولی به همراه تکرار داستانک‌های مشابه همراهی تماشاگر را برنمی‌تافت.

سکانس‌های ابندایی (آشنایی ریچارد با دبرا و سپس اولین قتل وی در انتهای سکانس بدلیل توهینی که یک مرد به دبرا کرده بود) نیز مثل اسم فیلم یخ است. جایی که همه‌ی عوامل و انگیزه‌های لازم را می توانست داشته باشد تا فیلم به عنوان یک اثر جنایی بترکاند.

 سکانس پایانی درون زندان نیز ضعیف از کار درآمده، مایکل شانون همه کار می‌کند تا شخصیت ریچارد کوکلینسکی را بدرستی تصویر کند اما آریل ورومن به عنوان کارگردان حتی از گرفتن زوایای مناسب از او نیز عاجز است.

در آخر اینکه کوکلینسکی به 5  فقره قتل درجه یک در دادگاه نیوجرسی محکوم به حبس ابد شد و در سال 2006 و در سن 70 سالگی در زندانی در نیوجرسی مرد.

از زمان دستگیری‌اش تا لحظه‌ای که او مرد؛ هرگز همسر و دو دخترش به دیدار او نرفتند و کوکلینسکی در سکانس پایانی اعتراف می‌کند که فقط این قضیه او را افسرده و ناراحت کرده نه چیز دیگری و او فقط از خانواده‌اش شرمسار است و هرگز از قربانیانش عذرخواهی نخواهد کرد. چرا که افرادی فاسد و مضر به حال جامعه بودند!

ریچارد کوکلینسکی در زندان نیوجرسی

ریچارد کوکلینسکی

کد خبر 253594
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز