شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: حامد کرزای روز شنبه ۱۶ فروردین بعد از رای‌دادن از مردم کشورش خواست تهدیدهای طالبان را نادیده بگیرند و به طور گسترده در دور نخست انتخاباتی که برای تعیین جانشین او برگزار می‌شود، شرکت کنند.

hamed karzai

حامد کرزای ،رئیس‌جمهور افغانستان کمی پیش از ساعت هشت به وقت محلی در مدرسه‌ای در کابل رأی خود را به صندوق انداخت.

برخلاف انتخابات ریاست جمهوری قبلی افغانستان در سال 2009، یک ساعت پس از آغاز به کار شعب رأی‌گیری هیچ خشونتی گزارش نشده است.

شورشیان طالبان گفته‌اند در روند برگزاری انتخابات اخلال ایجاد کنند.

بنا به گزارش واحد مرکزی خبر،کرزای پس از انداختن رأی خود به صندوق گفت: « امروز یک روز مهم برای آینده ما و برای آینده کشور ماست. من از همه مردم افغانستان می‌خواهم به رغم باران، سرما و تهدیدهای دشمنان پای صندوق‌های رأی بیایند تا به کشورشان این امکان را بدهند مرحله‌ای جدیدی را در مسیر موفقیت پشت سر بگذارد».

او افزود: «من رأی دادم، من از اینکه یک شهروند افغان هستم خوشحالم و به خود افتخار می کنم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کابل، سه تهدید بر این انتخابات سنگینی می کند: حملات طالبان که گفته‌اند همه تلاش خود را برای مختل‌کردن آن به کار بندند، تقلب و خودداری مردم از شرکت در انتخابات.

مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری قبلی افغانستان بسیار ضعیف بود.

هشت نامزد در این انتخابات برای جانشینی حامد کرزای با یکدیگر رقابت می‌کنند. کرزای از زمان سقوط طالبان در سال 2001 زمام امور را در این کشور فقیر و حدود 28 میلیون نفری در دست گرفت و بر اساس قانون اساسی دیگر نمی‌توانست برای سومین دوره پیاپی نامزد ریاست‌جمهوری شود.

سه تن از وزیران پیشین او بخت‌های اول پیروزی در این انتخابات به شمار می‌روند. این سه نفر عبارتند از زلمای رسول که نامزد مورد حمایت کرزای تلقی می شود، اشرف غنی که یک اقتصاددان معروف است و عبدالله عبدالله مخالف و رقیب کرزای در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009.

نتایج مقدماتی دور نخست انتخابات قرار است 4 اردیبهشت اعلام شود.

دور دوم احتمالی انتخابات نیز برای اواخر ماه آینده میلادی برنامه ریزی شده‌است.

کد خبر 254676
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز