سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل شیلات گیلان از کاهش شدید تکثیر طبیعی ماهیان در رودخانه‌های استان به دلیل آلودگی خبر داد.

به گزارش ایرنا، حجت سعیدی روز سه شنبه گفت: میزان تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی در رودخانه‌های گیلان هفت درصد و خاویاری صفر است.

بیش از یک دهه است میزان صید در استان‌های شمالی به ویژه در گیلان در حال کاهش است و زادآوری خوبی در بحث مهاجرت و تخم‌ریزی ماهیان در رودخانه‌ها نداریم.

برای جبران کسری بخش تکثیر طبیعی، تکثیر مصنوعی را دنبال و سالانه نزدیک 200 میلیون بچه ماهی استخوانی و خاویاری را برای حفظ ذخایر و تثبیت مشاغل صیادی از طریق رودخانه به دریا رهاسازی می‌کنیم.

وی در خصوص علت تمدید مهلت صید تا 23 فروردین با توجه به شرایط موجود تصریح کرد: امسال تا یک ماه مانده به خاتمه مهلت صید به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی و برودت هوا با عدم مهاجرت ماهیان به آب‌های ساحلی و رودخانه‌ها روبرو بودیم و با توجه به تقاضای جامعه صیادی برای کمک به معیشت آنان با تصمیم کمیسیون صید سازمان به تمدید مهلت صید اقدام کردیم.

بیش از 80 درصد صید صیادان از طریق تکثیر انجام می‌شود.

سعیدی میزان صید صورت گرفته را بالغ بر سه هزار و 840 تن انواع ماهی استخوانی عنوان و اضافه کرد: 80 درصد صید یعنی سه هزار و 77 تن ماهی سفید، 600 تن کفال و بقیه‌اش دیگرماهیان بود.

وی با اشاره به این که میزان دقیق صید تا چند روز آینده اعلام می‌شود، گفت: این میزان صید در 300 هزار مرحله پره‌کشی توسط چهار هزار صیاد عضو 52 شرکت تعاونی صیادی صید شده است.

وی میزان صید صورت گرفته در این مدت را 155 تن بیش‌تر از مدت مشابه پارسال با چهار درصد افزایش عنوان کرد.

مدیرکل شیلات گیلان این افزایش صید را مربوط به یک ماه پایانی مهلت صید عنوان کرد.

دریای خزر و رودخانه‌های فراوان استان گیلان از دیرباز محل صید و صیادی مردمان این دیار بوده و صیادی در این استان قدمت بسیار دیرینه دارد.

کد خبر 256041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز