گروه حوادث: مقامات گارد ساحلی کره‌جنوبی می‌گویند کاپیتان کشتی سوول که صبح چهارشنبه در آب‌های بندر جیندو غرق شد، احتمالا به‌عنوان یک جنایتکار تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت.

حوادث دریایی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مرد 69ساله یکی از نخستین کسانی بود که سوار بر قایق نجات، کشتی را ترک کرد.
کشتی سوول که با 475سرنشین راهی جزیره توریستی جیجو بود، صبح چهارشنبه دچار حادثه و غرق شد. 325نفر از سرنشینان این کشتی را دانش‌آموزان دبیرستانی در سئول تشکیل می‌دادند که برای شرکت در یک اردوی 4روزه عازم جیجو بودند. همزمان با ارسال پیام اضطراری از سوی ناخدای کشتی، تیم‌های امدادی راهی محل حادثه شدند. کشتی سوول کج شده و هرلحظه بیشتر در آب فرو می‌رفت و تیم‌های نجات با استفاده از بالگرد و ده‌ها شناور عملیات نجات سرنشینان آن را شروع کردند. ساعتی بعد اما کشتی کاملا به زیر آب فرو رفت و این در حالی بود که تیم‌های امدادی توانسته بودند تنها حدود 170سرنشین کشتی را نجات دهند.

سر جای خود بمانید!

مهم‌ترین فرضیه‌ای که حالا با گذشت چند روز از غرق شدن کشتی به‌عنوان مهم‌ترین دلیل بروز این فاجعه مدنظر قرار گرفته است، عدم‌اعلام پیام تخلیه فوری از سوی کاپیتان و خدمه است. نجات‌یافتگان این حادثه در جریان تحقیقات انجام شده گفته‌اند، زمانی که کشتی دچار حادثه و کج شد، تنها پیامی که از بلندگوها منتشر شد این بود که جلیقه نجات بپوشید و هر جا که هستید، همانجا بمانید و تکان نخورید.

خانواده‌های قربانیان معتقدند که اگر به جای این پیام، از بچه‌ها خواسته می‌شد که با جلیقه نجات به دریا بپرند یا سوار قایق‌های نجات شوند، حالا صدها دانش‌آموزی که ناپدید شده‌اند مثل بقیه نجات یافته و زنده مانده بودند.
با این حال اوه یونگ سوک، یکی از خدمه کشتی به خبرنگاران گفت: کاپیتان به این علت دستور تخلیه فوری صادر نکرده بود که خدمه تلاش می‌کردند کشتی را به حالت اولیه برگردانند و از غرق شدن آن جلوگیری کنند.

خشم خانواده‌ها

ده‌ها نفر از خانواده‌های دانش‌آموزان ناپدیدشده در این حادثه خود را به بندر جیندو رسانده و شب‌ها را در ساحل می‌گذرانند تا شاید خبری از گمشده‌شان شود. بسیاری از آنها شب‌ها با روشن کردن شمع، سرگرم دعا کردن برای زنده ماندن فرزندانشان هستند. با این حال همه آنها از نحوه عملیات نجات و همچنین خدمه کشتی غرق شده عصبانی هستند و آنها را عامل غرق‌شدن فرزندانشان می‌دانند. در این میان لی جون سوک، کاپیتان 69ساله کشتی از سوی پلیس تحت بازجویی است. او احتمالا با اتهام جنایت روبه‌رو شود. این مرد کسی بود که از تمامی سرنشینان کشتی خواسته بود بدون حرکت سرجایشان بمانند اما خودش یکی از نخستین کسانی بود که با سوار شدن به قایق نجات، کشتی را ترک کرده بود. این مرد روز گذشته زمانی که مقابل دوربین خبرنگاران قرار گرفت، گفت: من واقعا متأسفم و از این حادثه عمیقا شرمنده‌ام.

آخرین پیامک

انتشار پیامک‌های یکی از دانش‌آموزان دختر که پیش از غرق شدن کشتی برای پدرش می‌فرستاد، روز گذشته در رسانه‌های دنیا جنجال به پا کرد. در یکی از پیامک‌ها، دختر نوجوان پس از اطلاع حادثه برای کشتی برای پدرش نوشته: بابا، نگران نباشید. من جلیقه نجات تنم کرده‌ام و با بقیه دانش‌آموزان روی زمین نشسته‌ایم. پدرش نیز جواب داد: می‌دانم که عملیات نجات در جریان است اما اگر می‌توانی خودت از کشتی بیرون بپر. دختر نوجوان نیز در آخرین پیامک نوشته: من نمی‌توانم راه بروم. راهرو پر از بچه است و کشتی هم بیش از حد کج شده.

خودکشی معلم

به‌دنبال غرق شدن کشتی حامل دانش‌آموزان، یکی از معلمان که از این حادثه جان سالم به در برده بود از شدت ناراحتی دست به‌خودکشی زد. جسد کانگ مین 52ساله در حالی پیدا شد که وی با کمربندش خود را از درختی خارج از ورزشگاهی که حالا محل تجمع خانواده دانش‌آموزان ناپدیدشده است، حلق‌آویز کرده بود.

هم‌اکنون صدها غواص راهی محل غرق شدن کشتی شده‌اند تا شاید بتوانند افراد گمشده را زنده پیدا کنند. آنها همچنین در حال اکسیژن‌رسانی به داخل کشتی هستند تا اگر کسی در قسمتی از کشتی گرفتار شده، بتواند تا رسیدن امدادگران زنده بماند. طبق آخرین گزارش‌ها تا‌کنون مرگ 29نفر در این حادثه قطعی شده و هنوز از سرنوشت دست‌کم 270نفر خبری نیست.

کد خبر 256339
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز