مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

گروه شهری: شورای اسلامی شهر تهران از طریق کمیته اجتماعی خود پیگیر مصوبات بی‌نظیری در حوزه کارآفرینی زنان است.

فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر در گفت‌وگو با همشهری به مناسبت روز زن از تشکیل کارگروهی خبر داد که در آن به‌طور اختصاصی به موضوع کارآفرینی برای زنان پرداخته خواهد شد.

به گفته این عضو شورای شهر، اشکال اینجاست که تا‌کنون زنان تصمیم‌ساز در این‌باره با هم تعاملی نداشته‌اند و به همین دلیل پس از ملاقاتی که با معاون رئیس‌جمهور در امور زنان صورت گرفت، قرار شد تا زنان تصمیم‌ساز کشور به‌منظور هم‌اندیشی در این‌باره دور یک میز جمع شوند. از نظر دانشور اینگونه تعامل‌ها باعث می‌شود تا بدون اتلاف وقت، هزینه و منابع و در تعامل بیشتر از همه ظرفیت‌ها برای حل مسائل زنان استفاده شود. این پیشنهاد از سوی معاون رئیس‌جمهور درامور زنان با استقبال مواجه شده است و به گفته دانشور به‌زودی در اردیبهشت‌ماه قرار است با دعوت از زنان نماینده مجلس، شورا، ریاست‌جمهوری و مشاوران وزرا درحوزه‌های صنعت، کشاورزی، آموزش و پرورش و... جلسات مشترکی با موضوع همفکری برای حل مسائل زنان تشکیل شود. رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران افزود: به همین مناسبت طرحی در کارگروه زنان کمیته اجتماعی نوشته شده است که به‌زودی برای تصویب به صحن علنی شورای شهر ارائه می‌شود.

برنامه‌ریزی برای بنیان خانواده

دانشور در بخش دیگری از مصاحبه‌خود درباره برنامه‌های کمیته اجتماعی شورای شهر ظرف 4سال آینده گفت: در حوزه زنان هدفگذاری‌هایی کردیم که مربوط به تحکیم بنیان خانواده است.

وی گفت: با توجه به افزایش آمار طلاق و کوچک شدن ابعاد خانواده که تهدیدی برای جمعیت است تلاش‌هایی از نظر فرهنگی، آموزشی و مشاوره‌ای در دست انجام داریم تا درجهت تقویت نقش زنان برای حفظ کیان خانواده مؤثر واقع شود. وی درعین حال گفت: با درنظر گرفتن مشکلات اقتصادی ما یکسری اهداف درآمدی نیز ظرف 4سال آینده برای زنان درنظر گرفته‌ایم زیرا معتقدیم بار اقتصادی دراین شرایط سخت نباید تنها بردوش مردان باشد و زنان نیز باید نقش کمکی خود را ایفا کنند به همین مناسبت طرح‌هایی به‌منظور آگاهی‌رسانی راجع به کسب و کار خانوار دردست تهیه داریم که در آن اعضای خانواده اعم از زن، شوهر و فرزندان سهیم باشند.

دانشور در توضیح این طرح افزود: در دنیا 70درصد شرکت‌هایی که راه‌اندازی می‌شود خانوادگی است در ایران هم قبلا چنین بود یعنی پدر کسب خود را به پسرش یاد می‌داد اما درجاهای دیگر دنیا زنان و دختران خانواده هم هرکدام وظایفی برعهده دارند.

این طرح به گفته رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر مراحل نهایی خود را می‌گذراند و ظرف 3‌ماه آینده برای تصویب به صحن علنی شورای شهر خواهد رفت و بعد از تصویب از طریق بدنه مدیریت بانوان شهرداری اجرایی خواهد شد. وی از تصویب 3میلیارد تومان اعتبار اولیه برای این طرح خبر داد و گفت: برای سال آینده نیز بودجه بیشتری می‌خواهم تا طرح راه‌اندازی شود.

زنان کارآفرین بانکدار می‌شوند

به‌نظر می‌رسد ظرف 4سال آینده دامنه اقدامات کمیته اجتماعی شورای شهر برای زنان ابعاد گسترده‌تری نیز پیدا کند زیرا فاطمه دانشور از راه‌اندازی بانک زنان کارآفرین خبر داد و گفت: در انتهای سال93 برای شروع شاخه‌ای یا صندوقی در بانک شهر ایجاد می‌شود که امتیازاتی اختصاصا برای زنان کارآفرین درنظرخواهد داشت و وام‌هایی در اختیارشان قرار می‌دهد.

دانشوربا اشاره به سیاست ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره توسعه کارآفرینی گفت: ما در بحث کارآفرینی زنان اقدامات جدی انجام ندادیم به همین دلیل درنظر داریم کمیته‌ای راه‌اندازی کنیم متشکل از زنان کارآفرین موفق که با استفاده از تجربیات و سوابق آنها طرح‌های کارآفرینی زنان متقاضی استفاده از تسهیلات وام ارزیابی شود. در واقع در قالب این کمیته طرح‌هایی که پیش‌بینی می‌شود با شکست مواجه نمی‌شود معرفی خواهد شد و پس از تفکیک طرح‌های کارآمد از ناکارآمد طرح‌هایی برای دریافت وام به بانک معرفی می‌شوند که کارآمدی آنها از طریق این کمیته به تأیید رسیده باشد. دانشور اظهار امیدواری کرد که با فضای مثبتی که در شورای شهر تهران حاکم است، این طرح مورد استقبال سایر اعضا قرارگیرد.

یکی دیگر از تلاش‌های کمیته اجتماعی شورای شهر تهران راه‌اندازی میز مشاوره رایگان است. در این قالب زنان با مراجعه به سرای محلات یا فرهنگسراها درباره مشکلات خانوادگی خود خدمات مددکاری رایگان دریافت خواهند کرد.

کد خبر 256376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز