شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: اصلی ترین وظیفه جشنواره فیلم کن شناسایی استعدادهای ناب سینمایی از نقاط مختلف دنیااست.

پیش از این گاهی در بخش رقابتی فستیوال فیلم کن معدل سن کارگردانان شرکت کننده در این بخش کمی بیش از 40 سال اعلام می‌گردید. اما تقریبا یک دهه است که دیگر خبری از حضور جوانترها نیست.

از کن 62 تا دوره جاری یعنی کن 67؛ معدل سنی کارگردانان بخش رقابتی نزدیک به شصت سال بوده که بسیار جای تعجب دارد.

در کن 67 معدل سنی کارگردانان بخش رقابتی دقیقا 55 سال است. در بین این 18 کارگردان؛ کم سن وسال ترین خاویر دولان کانادایی با 25 سال سن و پیرترین ژان لوک گودار 83 ساله است. البته برای اینکه مسن‌ها را به صف کنیم؛ احتیاج به قلم و کاغذ داریم. چراکه به غیر از گودار (که به هر حال هر چند مدت‌ها است مقیم سوئیس است اما او در کن به نوعی صاحب خانه هم به حساب می‌آید) چندین نفر دیگر هم حضور دارند.

به همراه گدار اما این انگلیسی‌ها هستند که به نوعی چتربازهای کن نام گرفته‌اند. مایک لی 71 ساله و کن لوچ 77 ساله به همراه دیوید کراننبرگ 71 ساله سرلیست پیرمردهای این بخش به حساب می‌آیند.

در کنار این افراد اما تامی لی جونز 67 ساله و اولیویه آسایاس 60 نیز حاضرند. به نظر می‌رسد طیف سنی بین 40 تا 50 سال را باید جوان‌های این لیست بدانیم. میشل هازاناویشز و بنت میلر 47 ساله هستند و نائومی کاواسه ژاپنی 44 ساله است.

در بخش‌های دیگر جشنواره فیلم کن البته عمدتا جوان‌ترها حضور دارند.اما این بخش رقابتی است که بیشترین پوشش را دارد.به نظر می‌رسد کن باید به اصل خود رجوع کند و این ریسک رابپذیرد تا به جوان تر‌ها نیز میدان‌دهد.

روندی که بین دهه‌های 1970 تا 1990 وجود داشت و از دل شرکت‌کنندگان در بخش رقابتی کن جوانانی به سینمای جهان معرفی شدند که به مثابه خونی تازه برای هنر هفتم جلوه‌گری کردند. 

توضیح تصویر بالا: ژان لوک گدار پشت صحنه ی آخرین فیلمش :وداع با کلام" محصول 2014 سوئیس و فرانسه

کد خبر 256498
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز