همشهری آنلاین: چهارمین جشن کانون فیلمنامه نویسان ایران با عنوان «شب فیلم‌نامه سینمای ایران» با معرفی برگزیدگان خود در بخش های بهترین آثار سینمایی، بهترین مولف، بهترین منتقد و نویسنده سینمایی و بهترین همکار فیلمنامه نویس با رویکرد دانش فیلمنامه‌نویسی برگزار شد.

فیلمنامه نویسان

به گزارش مهر، چهارمین جشن کانون فیلمنامه‌نویسان ایران با عنوان «شب فیلم‌نامه سینمای ایران» با معرفی برگزیدگان در بخش های بهترین آثار سینمایی، بهترین مولف، بهترین منتقد و نویسنده سینمایی و بهترین همکار فیلمنامه نویس با رویکرد دانش فیلمنامه‌نویسی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از سینماگران و به ویژه فیلمنامه نویسان در محل موزه سینما برگزار شد، عبدالله اسفندیاری آیات قرآن را همراه با معنای آن قرائت کرد و پس از آن شادمهر راستین دبیر چهارمین جشن کانون فیلمنامه‌نویسان ایران ضمن خوش آمدگویی به حاضران در سالن گفت: برگزاری این جشن، فیلمنامه‌نویسان را وارد کار اجرایی کرد و برای اولین بار اجرا را هم تجربه کردیم.

وی در ادامه افزود: هدف از برگزاری این جشن ایجاد فضای خوب در بین اعضای کانون فیلمنامه نویسان است تا به بهانه این جشن فیلمنامه نویسان دور هم جمع شوند.

هدفی که در برپایی این جشن دنبال کرده‌ایم احترام گذاشتن به فیلمنامه‌نویسان و تشخص بخشیدن به مقوله تالیف و مولف است.

دبیر چهارمین جشن کانون فیلمنامه نویسان از آغاز به کار غرفه فیلمنامه نویسی در موزه سینما خبر داد و گفت: باید اعلام کنم غرفه فیلمنامه نویسی در موزه سینما به زودی آغاز به کار می کند و قرار است از امروز تا روز سینما یادگاری های سینمای ایران در حوزه فیلمنامه در این موزه گرد هم آیند.

راستین در پایان صحبت های خود متذکر شد: همچنین فعالیت باشگاه فیلمنامه نویسی برای همه کسانی که علاقمند به این حرفه هستند اما عضو کانون فیلمنامه نویسان نیستند به زودی آغاز می شود.

ضمن اینکه قرار است طبق سنوات گذشته بهترین فیلمنامه سال مورد داوری و در پنجمین جشن کانون فیلمنامه نویسان مورد تقدیر قرار گیرد.

پس از پایان صحبت های دبیر چهارمین جشن کانون فیلمنامه نویسان، فرهاد توحیدی رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان با اشاره به این مطلب که این کانون جز اولین کانون های تشکیل شده در خانه سینما است، گفت: کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران جزو اولین کانون هایی است که در خانه سینما عضوگیری کرد.

در حال حاضر 31 صنف سینمایی در خانه سینما عضو هستند اما نکته مهم این است که این صنوف بدون حضور سه ضلع مثلث فیلمنامه، تهیه‌کننده و کارگردان در چرخه سینما معنا پیدا نمی‌کنند.

وی با اشاره به تاسیس بانک فیلمنامه نویسی گفت: یکی از بزرگترین فعالیت هایی که کانون فیلمنامه نویسان انجام داده است تاسیس بانک فیلمنامه نویسی ایران در خانه سینما بود.

این بانک در تمام مدتی که خانه سینما تعطیل بود از جهت حقوقی در وزارت ارشاد فعالیت داشت و با پشتیبانی وزارت ارشاد ثبت فیلمنامه در بانک فیلمنامه را به عنوان برگه سند در صدور پروانه ساخت دنبال می‌کرد.

برگ ثبت فیلمنامه در بانک فیلمنامه به عنوان یک سند معتبر در آغاز فیلمسازی به شمار می رود.

توحیدی در ادامه متذکر شد: اما بهتر است با باز شدن خانه سینما بساط ثبت فیلمنامه در وزارت ارشاد به عنوان امری موازی برچیده شود و بانک فیلمنامه در خانه سینما این کار را انجام دهد.

این فیلمنامه نویس با اشاره به این مطلب که بحران فیلمنامه در سینمای ایران وجود دارد، گفت: برای فیلمنامه نویسان این سئوال مطرح است که واقعا سهم فیلمنامه نویسان در سینمای ایران به چه میزان است.

در همین راستا یکی از کارهایی که انجام خواهیم داد تعریف نظام سینمایی و تعریف نظام امنیت شغلی است.

تاکید وزارت ارشاد در داشتن شماره نظام صنفی از سوی همه کسانی که در سینما فعالیت دارند از جمله مسایلی است که در تعریف نظام سینمایی و امنیت شغلی می‌گنجد.

وی در ادامه متذکر شد: طبق بررسی هایی که انجام دادم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر 52 فیلم در بخش مسابقه و نگاه نو نمایش داده شد که از این تعداد 23 فیلمنامه توسط خود کارگردان‌ها نوشته و کارگردانی شده بود.

18 فیلمنامه از فیلمنامه نویس مستقل برخوردار بود و فیلمنامه 8 فیلم سینمایی هم به طور مشترک توسط فیلمنامه نویس و کارگردان نوشته شده بود. به اعتقاد من این آمار یک تهدید برای حرفه فیلمنامه نویسی است.

سخنگوی خانه سینما در پایان صحبت های خود گفت: امیدوارم با واگذاری اعتبارات و منابع دولتی به بخش خصوصی، این بخش در جهت اعتلای سینمای ایران تقویت شود تا تناسب عرضه و تقاضا به سینما برگردد. ضمن اینکه فیلمنامه نویسان شایستگی این را دارند که از بهترین امکانات سینمایی بهرمند شوند.

در ادامه مراسم چهارمین شب فیلمنامه، محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی روی صحنه آمد و گفت: فیلمنامه نویسی سنگ بنای سینمای ایران است و هر اندازه این تعریف عمیق تر باشد سینمای ایران استوارتر خواهد بود.

جلوه از آثار کهن فارسی و نگارش فیلمنامه اینگونه گفت: اقتباس جنسی از خلق دوباره و بازآفرینی است.

قبس به معنای نور است و اقتباس در سینما هم جلوه‌گر نور در ادبیات کهن ایرانی است.

تالیف فیلمنامه به معنای خلق و شکل دهی به یک اثر هنری بر اساس مختصات بومی و محقق کردن سینمای ملی، شرقی و ایرانی است؛ سینمایی که ملی بیندیشد و جهانی پاسخ گوید.

مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی با اشاره به لزوم اقتباس از ادبیات کهن ایرانی گفت: بر شما جمع مردان و زنان مولف و فیلمنامه نویس اصیل ایرانی واجب است که از متون کهن ایرانی اقتباس کنید و آثاری را مبتنی بر قصه های ایرانی و ملی از دل ادبیات ایران بیرون بکشید و عرضه کنید.

وی در پایان متذکر شد: به واسطه همین اهمیت است که مدیریت فرهنگی سینما در حیطه تمرکز و توجه در این بخش از تالیف باید نقش مهم تری ایفا کند.

بنیاد سینمای فارابی به عنوان بازوی قدرتمند سینما نیز خواهد کوشید تا نقش های متنوعی را در این زمینه ایجاد کند و در فرصت نزدیک به این مهم عمل خواهیم کرد.

پس از به پایان رسیدن صحبت‌های جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی، نماهنگی از شاعران، نویسندگان و بازیگرانی که نگارش فیلمنامه را در کارنامه کاری خود نیز تجربه کرده اند نمایش داده شد.

در این نماهنگ فیلمنامه‌های احمد شاملو، محمود دولت آبادی، هوشنگ گلشیری، احمد محمود، پرویز دوایی، محمدرضا اصلانی، ملکه رنجبر، جمال امید، احمد طالبی نژاد، رضا کیانیان، امید روحانی، گلی ترقی و محمود استاد محمد نمایش داده شد.

تجلیل از مقام هوشنگ طاهری به عنوان مترجمی که برای نخستین بار با ترجمه آثار جهانی، فیلمنامه را به سینمای ایران معرفی کرد از دیگر بخش های این مراسم بود.

خسرو دهقان منتقد سینما از دیگر سخنرانان ایم مراسم بود که روی صحنه آمد و درباره این مترجم سخن گفت: سینمای ایران یک بخش عملی دارد و یک بخش تئوری که هوشنگ طاهری در بخش عملی فعالیتی نداشته است و تنها در بخش تئوری آثار قابلی را به جا گذاشته است.

وی افزود: اندیشه طاهری در عرصه سینما در تعارض با سینمای تجاری بود و جزو افرادی بود که به اندیشه فکر می کرد.

نکته دیگر اینکه هوشنگ طاهری معتقد بود که اول باید با شعر، ادبیات، فلسفه و موسیقی آشنایی عمیقی داشته باشیم و بعد از آن به سینما برسیم.

پس از پایان صحبت های این منتقد، ایران درودی نقاش و از بستگان نزدیک هوشنگ طاهری روی صحنه آمد و لوح تقدیر کانون فیلمنامه نویسان را در شب فیلمنامه با پاس زنده نگه داشتن یاد این مترجم دریافت کرد و صحبت هایی را درباره آشنایی خود با این مترجم بیان کرد.

گرامیداشت یاد و خاطر احمد بهبهانی فیلمنامه‌نویس پیشکسوت و اجرای کنسرت موسیقی ایرانی توسط گروه شهرزاد از دیگر برنامه های چهارمین شب فیلمنامه بود و پس از پایان این اجرا مراسم تقدیر از برگزیدگان آثار سینمایی در زمینه فیلمنامه با رویکرد ترجمه، تالیف و نقد برگزار شد.

در این بخش از سحر عصر آزاد به عنوان بهترین منتقد و نویسنده سینمایی، شاپور شهبازی به عنوان فیلمنامه نویس و مولف آثار سینمایی و محمدرضا گذرآبادی مترجم با رویکرد فیلمنامه نویسی تقدیر شدند.

در ادامه این مراسم پیمان قاسم‌خانی به عنوان فیلمنامه نویسی که با کمال تبریزی کار کرده است روی صحنه آمد و لوح تقدیری به کمال تبریزی به عنوان بهترین همکار فیلمنامه نویس اهدا کرد.

جمال امید و امید روحانی دو سینماگر و نویسنده سینمایی بودند که عضویت افتخاری کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران را به عنوان دو فعال در حوزه فیلمنامه نویسی دریافت کردند.

در ادامه این مراسم از علیرضا داودنژاد به عنوان پیشگام در عرصه فیلمنامه نویسی تقدیر شد.

داودنژاد پس از دریافت جایزه خود با اشاره به مخاطب در سینمای ایران گفت: فیلمنامه در سینمای ایران به خصوص در زمان فعلی برای کشاندن مخاطب به سینما نقش مهمی دارد و در این راستا مدیریت کلان سینما تاثیر بسزایی در شکل دهی به این نقش دارد.

به نظر من خود صنعت سینما در ایران در درجه نخست نیاز به فیلمنامه و دستور العمل خوب دارد تا در راستای این دستورالعمل نتایج خوب سینمایی حاصل شود.

آخرین بخش از این مراسم خوش‌آمدگویی به فیلمنامه نویس جوان ایرانی نام داشت که این خیر مقدم به حسین مهکام گفته شد.

کد خبر 258977
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز