همشهری آنلاین: رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: اگر شهرداری با ما همکاری کند و فضاهای اطراف میدان مشق را آزادسازی کند، می‌توانیم پیشنهاد ثبت جهانی آن را به یونسکو ارائه دهیم.

به گزارش مهر، مسعودسلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور در جلسه علنی شورای شهر تهران حاضر شد و با بیان اینکه من شورا را خانه خودم می‌دانم، از اعضای شورا خواست هر چند ماه یکبار در خصوص مشکلات مختلف میراث پایتخت جلساتی را برگزار کنند.

وی با طرح پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک میان شورا و شهرداری تهران گفت: این کارگروه می‌تواند در حوزه‌های تملک مکان‌های تاریخی و حفظ حریم به میراث کمک کند.

سلطانی‌فر با اشاره به کمبود بودجه و اعتبارات در حوزه میراث بیان کرد: میراث برای اجرای برنامه‌های خود در 10 سال آینده به 320 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما در حال حاضر بودجه در نظر گرفته شده برای میراث بسیار اندک است.

معاون میراث فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به کمبود هتل در کشور گفت: مشکلات ما نبود هتل‌های چهار و پنج ستاره است که شهرداری می‌تواند در این زمینه با ما همکاری خوبی داشته باشد.

به گفته وی، 10 درصد جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دنیا در ایران واقع است که با توجه به این حجم باید سهم ما و گردشگران بسیار بالاتر باشد.

سلطانی‌فر از رشد 240 درصدی گردشگری خارجی در سال 93 نسبت به سال 92 خبر داد و گفت: تورهای اروپایی برای سال 2015 در حال ثبت نام هستند و تمام هتل‌های ما در شهرهای تاریخی تا 8 ماه آینده جای خالی ندارند.

معاون میراث فرهنگی رئیس جمهور خواستار توجه ساخت و سازهای جدید به معماری و سیمای اسلامی- ایرانی شد و ادامه داد: این موضوع در دیدار رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفت.

وی با اشاره به ساماندهی حصار ناصری گفت: کارهای ویژه‌ای در این زمینه انجام شده است. همچنین اگر شهرداری با ما همکاری کند و فضاهای اطراف میدان مشق را آزادسازی کند، می‌توانیم پیشنهاد ثبت جهانی آن را به یونسکو ارائه دهیم.

سلطانی‌فر با انتقاد از بی‌توجهی به دولت گذشته به یکی از مصوبات هیات وزیران در سال 82 بیان کرد: قرار بود از میدان مشق تا کاخ گلستان آزادسازی از یک سایت تاریخی ایجاد شود، اما تاکنون اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است.

انتقاد از احکام دیوان عدالت در خصوص خانه‌های تاریخی

در ادامه این جلسه احمد حکیمی پور، مسئول کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا با انتقاد از حکم‌هایی که دیوان عدالت در خصوص بناهای تاریخی صادر می کند، توضیح داد: بناهای ثبت شده در مراجع قضایی از ثبت خارج می‌شوند که باید در این زمینه مراجع قضایی با ما همکاری کنند.

وی در ادامه به مشکلات میراثی که در بازار تهران وجود دارد، گفت: کل بنای بازار ثبت تاریخی است، اما اقداماتی در آن انجام می‌شود که به این بنا ضربه‌های جبران ناپذیری می‌زند. همچنین تنها میراث ثبت جهانی تهران به دلیل برخی بی‌تدبیری‌ها در حال خارج شدن از ثبت جهانی است و باید ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان رعایت شود.

جان انسان‌ها مهمتر است یا بافت تاریخی

در ادامه این جلسه پرویز سروری با بیان اینکه بافت تاریخی بلای خانه‌مان سوز مردم شده است، گفت: در منطقه 12 یک حمام که ثبت شده، کل محوطه اطراف آن را با مشکل روبرو کرده است و خانه‌هایی که در اطراف آن قصد ساماندهی دارند، با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

وی درخواست کرد: مدیران میراث بخشی‌نگر نباشند و مشکلات مردم محلات قدیمی را نیز در نظر بگیرند.

بی توجهی به فضای سبز کاخ گلستان

محمد حقانی، عضو دیگر شورای شهر با انتقاد از فضای سبز کاخ سعدآباد تصریح کرد: درختان خشکیده که جاره ای جز ثبت شدن نداشتند، در فضای سبز این کاخ دیده می شد که نگهداری این شکل فضای سبز در شأن مردم تهران نیست و شورای شهر و شهرداری آمادگی دارند تا ساماندهی به این بخش ها را برعهده بگیرند.

از 14 دروازه تهران، 2 دروازه بیشتر باقی نمانده است

ابوالفضل شاکری با اشاره به اینکه از 114 برج بارو در دوران صفوی در تهران چیزی باقی نمانده است، گفت: از 14 دروازه تهران نیز تنها 2 دروازه بر جای مانده است.

پیشنهاد تدوین اطلس گردشگری پایتخت

در این جلسه سرخو پیشنهاد تدوین اطلس گردشگری پایتخت با همکاری شهرداری تهران و میراث فرهنگی را داد.

در این جلسه، شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری هم حاضر شد.

کد خبر 260054
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز