در بسیاری موارد اوج داستان در چنین فیلمهایی به یک نقطهی اصلی جریان ساز تبدیل میشود که ناگزیر میشویم؛ داستانکهای دیگر مرتبط را کنار بگذریم و روند شکل گیری فیلم را بر موضوع تعقیب قراردهیم.
فیلمهای بسیاری بر پایه سبک و موضوع از ژانر تعقیب در داستانشان بهره بردهاند. ژانر تعقیب را حتی میتوان یک زیر ژانر به شمار آورد. با اینهمه تعاریف و قدمت و سابقه و مهمتر از همه قواعد این ژانر آنقدر وسیع و فراگیر بوده که دهههااست بسیاری از مدرسان و مورخان سینما؛ گونهی تعقیب را یک ژانر مستقل تعریف کردهاند.
بر این اساس فیلمهایی در ژانر ترسناک، ژانر تاریخی، ژانر پلیسی، ژانر اقتباسی و مهمتر از همه فیلمهایی در ژانرترکیبی همگی میتوانند بسته به فرم و موضوع و محتوای داستان و همچنین نقاط اوج قصه و روایت تصویری خود در ژانر تعقیب نیز قرار دهند.
برای مثال در فیلمهای وسترن، مفهوم تعقیب حضور گسترده و تاریخی دارد و در فیلمهای پلیسی و جنایی نیز به سبب ذات قصه های چنین فیلمهایی، مفهوم تعقیب بسیار جلوهگری میکند.
در ذیل ۱۵ نمونه فیلم میبینید که پیش از این در سرویس سینمایی همشهری آنلاین مورد نقد و تحلیل محتوایی قرار گرفته بودند.
این فیلمها یا به سبب داستانشان می توانند متعلق به ژانر تعقیب نیز باشند؛ مانند فیلم وسترن شهامت واقعی ساخته برادران کوئن و یا اینکه روایت قصهشان در نقطه اوج مربوط به این ژانر است؛ که در این میان فیلم کاپیتان فیلیپس قابل یادآوری و مثال است.
شرح تصویر: نمایی از فیلم taken با حضور لیام نیسن. یکی از پرطرفدارترین فیلمهای سالهای اخیر که در جا متعلق به ژانر تعقیب است.