دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
۰ نفر

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن شنبه‌شب با معرفی برگزیدگان بخش مسابقه اصلی در این شهر ساحلی جنوب فرانسه به پایان رسید و جایزه اصلی این دوره یا همان نخل طلا در عین شگفتی به فیلم ۱۹۶دقیقه‌ای «خواب زمستانی» ساخته نوری بیلگه جیلان از ترکیه رسید.

جشنواره کن

به‌گزارش همشهری، درحالی‌که بسیاری از کارشناسان تا آخرین لحظه‌ها از «لویاتان» آندری زویاگینتسف روس و «دو روز، یک شب» لوک و ژان-پی‌یر داردن بلژیکی به‌عنوان بخت‌های اصلی کسب نخل طلا نام می‌بردند، هیأت داوران 9نفری به ریاست جین کمپیون نیوزیلندی (آخرین فیلمساز زن که سال 1993با «پیانو» برنده نخل طلای کن شده) جایزه بهترین فیلم را به فیلمساز محبوب کن اعطا کرد. بیلگه جیلان نخل طلای خود را از دست کوئنتین تارانتینو گرفت.هیأت داوران ترجیح داد امسال 2جایزه ویژه هم بدهد؛ یکی به زاویه دولان فیلمساز 25ساله فرانسوی برای «مامی» و دیگری برای نخستین تجربه سه‌بعدی ژان‌لوک-گدار «خداحافظی با زبان». بنت میلر برای «فوکس‌کچر» جایزه بهترین کارگردان را برد و تیموتی اسپال بریتانیایی برای بازی در «آقای ترنر» مایک لی بهترین بازیگر مرد کن 2014 شد.

جایزه بهترین بازیگر زن هم به جولین مور برای بازی در «نقشه ستارگان» دیوید کراننبرگ رسید.لویاتان که در عین شایستگی از بردن جایزه اصلی بازمانده بود، جایزه بهترین فیلمنامه را برد تا کن شصت و هفتم را دست خالی ترک نکرده باشد و «عجایب» آلیس رورواچر (یکی از 2کارگردان زن بخش مسابقه) جایزه بزرگ جشنواره را گرفت. جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول هم به فیلم فرانسوی «دختر محافل» ساخته ماری آماکوکلی، کلر برگر و ساموئل تیس رسید که در افتتاحیه بخش نوعی نگاه به نمایش درآمده بود. داستان خواب زمستانی که از سوی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم برنده جایزه فیپرشی بخش‌ مسابقه رسمی کن شده بود، در دهکده‌ای دورافتاده در آناتولی می‌گذرد و درباره چالش‌های یک مالک ثروتمند و بازیگر سابق با همسر نسبتا جوان خود است.

ستاره‌های ایرانی اختتامیه

داوران بخش‌ سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره کن به ریاست عباس کیارستمی جایزه نخل طلای بهترین فیلم را به «لیدی» سیمن مسا سوتو اعطا کردند. لیلا حاتمی عضو ایرانی هیأت داوران بخش مسابقه رسمی کن هم در نشست خبری پس از مراسم اختتامیه گفت: بهترین راه برای تماشای فیلم‌ها حضور در هیأت داوران است. نیاز نیست دوباره بگویم من در میان کسانی بودم که سینما را خوب می‌شناسند و فیلم‌ها را با لذت قضاوت می‌کنند.

کد خبر 260655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز