همشهری آنلاین: عباس سلیمی نمین با اظهارنظر درباره آنچه که تحت عنوان «شرایط بسیار بد فرهنگ نقادی در کشور» از آن نام برد، گفت:

عباس سلیمی نمین

 جامعه‌ای فرهنگ نقادی را در خود تقویت می‌کند که مسئولین آن بیشترین بردباری را نسبت به حرف سخت داشته باشند و دولت‌ها در برابر انتقاد بتوانند مصلحت‌سنجی کنند اما همزمان در ارتباط با اصول نظام و اصولی که ملت را در کنار هم قرار داده است قاطع باشند و در این زمینه‌ها مصلحت‌سنجی و بردباری را کنار بگذارند.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، عباس سلیمی نمین دوشنبه ۵ خرداد ماه در آئین نکوداشت رضا مقدسی در موسسه فرهنگی و مطبوعاتی همشهری، با قدردانی از موسسه همشهری بخاطر تکریم و احترام به افراد صدیق مسیر اطلاع‌رسانی، گفت: «اگر خودمان برای خودمان احترام نگذاریم، قطعا نباید در انتظار احترام دیگران باشیم. امروز روزنامه‌نگاری کشور برای خودش آن احترام لازم را قائل نیست؛ به همین دلیل هم است که فعالان این عرصه بر سر مسائل مشترک دور هم نمی‌نشینند. این درحالیست که علی‌رغم اختلافات دیدگاهی و بینشی، مسائل مشترکی داریم که به حفظ عزت و کرامت ما برمی‌گردد».

وی درباره نقدپذیری دولت‌ها در کشورمان نیز اظهار داشت: «متأسفانه قوه مجریه همواره در مورد انتقاد، کم‌تحملی نشان داده و این ربطی به دولت خاصی ندارد. همه دولت‌ها در دهه‌های اخیر اگرچه سخن از آزاداندیشی، تحمل و توسعه سیاسی به زبان می‌آورند اما در برابر انتقاد بسیار کم تحمل هستند و متأسفانه راه نقادی سازنده را ناهموار می‌کنند. البته دولت‌ها غالباً همه منتقدین خود را در قالب منتقد حزبی و در جبهه رغیب قرار می‌دهند و قاعدتاً با رغیب باید هجمه متقابل کرد که این در مقابل نقادی سالم است».

عباس سلیمی نمین با اشاره به همکاری با دکتر یونس شکرخواه در سال ۱۳۶۰ در سرویس بین‌الملل روزنامه کیهان، گفت: شخصیت‌هایی مانند دکتر شکرخواه کم هستند که با وجود تمام سختی‌ها، دوام آوردند و برای باقی ماندن در روزنامه‌نگاری، تلاش کردند. اگر روزنامه‌نگاری کشور امروز به اینجا رسیده است، با مقاومت‌ها و پایداری‌هایی از جنس کار شکرخواه بوده است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: «هیچ کس جریان انتقاد در کشور را تقویت نخواهد کرد مگر روزنامه‌نگاران جبهه فرهنگی انقلاب. بسیاری از نیروهای توانمند رسانه‌ای کشور یا منفعل شده‌اند یا راه فساد را در پیش گرفته‌اند. آنها که می‌توانستند سلامت را در جامعه تزریق کنند، معامله‌گران در عرصه فساد شده‌اند؛ از یک فاسد پول می‌گیرند تا از او در عرصه رسانه دفاع کنند و البته دفاع هنرمندانه‌ای هم می‌کنند چون کار خود را بلد هستند و در عوض کار را برای منتقدان سالم سخت می‌کنند».

کد خبر 260721
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز