دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

دکتر پژمان مباشر: در طول تاریخ، آشنایی با ورزش شنا، یک مزیت محسوب می‌شده است و به‌دلیل ارتباط این ورزش با حفظ حیات و سلامت، در اسلام هم توصیه مؤکد شده که به فرزندان خود شنا بیاموزید.

به سلامتی تن به آب بسپار

اما اين روزها، به‌خاطر كوچك و محدودبودن فضاي استخرها و ازدياد خيل مشتاقان به آب، شنا كردن گاهي دردسرهايي براي شناگران به‌وجود مي‌آورد؛ دردسرهايي مثل عدم‌تأمين نيروي انساني لازم براي حفظ بهداشت و ايمني استخرها، خطر بالاي ابتلا به بيماري‌هاي پوستي در آب‌هاي آلوده و ضدعفوني كردن مكرر آب‌ها با مواد ضدعفوني‌كننده‌اي كه به‌شدت محرك پوست هستند. ما مي‌خواهيم شما بدانيد چه نكاتي را بايد پيش از رفتن به استخر و حين شنا رعايت كنيد تا بيشترين بهره و كمترين مشكل در انتظارتان باشد.

پوست نيندازيد

يكي از رايج‌ترين مشكلاتي كه طرفداران استخر و شنا با آن روبه‌رو هستند، مشكلات پوستي است. به‌همين‌خاطر هم ما اصرار داريم كه در انتخاب استخر، نهايت دقت را بكنيد و مطمئن باشيد كه اگر كمي هزينه بيشتري به استخر رفتن‌تان اختصاص بدهيد و محيط‌هاي بهداشتي و استانداردتر را انتخاب كنيد، سلامتي‌تان را ‌ كمتر به خطر خواهيد انداخت. با تمام اين احوالات و اگر از انتخاب يك استخر خوب بگذريم، نكاتي وجود دارند كه هر شناگري بايد پيش، حين و پس از رفتن به استخر به آنها توجه داشته باشد تا ريسك ابتلا به ناراحتي‌هاي پوستي را تا جايي كه مي‌تواند، در خود پايين بياورد. چه نكاتي؟ با ما همراه باشيد تا اين نكات را بشناسيد.

كلرزدايي كنيد

حتما مي‌دانيد كه تعويض مداوم و روزانه آب استخرها، ممكن نيست و معمولا بيشتر مسئولان استخرهاي مختلف، آب آن را پس از هر نوبت شنا كردن شناگران مختلف، با مواد گوناگوني مانند كلر، ضدعفوني مي‌كنند. استفاده از كلر در آب استخرها، حد و حدود استانداردي دارد كه فرا رفتن از اين حد و حدود، باعث ايجاد حساسيت و اگزماي پوستي در شناگران مي‌شود. اين حساسيت كه خودش را به‌صورت قرمزي، خارش و التهاب پوست نشان مي‌دهد، در افرادي كه زمينه ابتلا به اگزما يا خشكي‌هاي شديد پوست را دارند، بيشتر و شديدتر بروز مي‌كند. از آنجا كه خيلي از ما حد استاندارد كلر موجود در آب را نمي‌شناسيم و نمي‌دانيم آبي كه تن به آن مي‌سپاريم، كلر كافي دارد يا بيش از اندازه، بايد راهي براي در امان‌ماندن از عوارض كلر پيدا كنيم، چه راهي؟ اينكه بلافاصله پس از شنا، بدن خود را با آب و صابون ‌ يا شامپوي بدن بشوييم و سپس پوستمان را با لوسيون‌هاي نرم‌كننده، كمي ماساژ بدهيم. انجام اين كار براي كودكان كه پوست لطيف‌تري دارند، ضروري است.

از مولوسكوم كونتاژيوزوم غافل نشويد

بيماري مولوسكوم كونتاژيوزوم! به اندازه اسم وحشتناك و دهان‌پركني كه دارد ابتلا به آن هم وحشتناك و آزاردهنده است. پس حواستان باشد كه تفريح تابستاني، شما را به دردسر ابتلا به آن نيندازد. مولوسكوم كونتاژيوزوم، يك بيماري ويروسي است كه ضايعاتي پوستي و خارش‌دار، شبيه به جوش يا زگيل‌هاي ريز دارد. اين بيماري كه متأسفانه از طريق شناكردن در استخرهاي آلوده يا آب‌هاي آلوده به اين ويروس مي‌تواند منتقل شود، بچه‌ها را سريع‌تر از بزرگ‌ترها درگير مي‌كند. چاره رهايي از آن هم ثبت‌نام و رفتن به استخرهاي داراي مجوز، استفاده از تجهيزات شناي شخصي و پرهيز از شنا در آب استخرهايي است كه افرادي با ضايعات پوستي مشخص در حال شنا كردن در آن هستند.

بيش از اندازه در جكوزي ننشينيد

بهتر است طرفداران جكوزي بدانند كه نشستن‌هاي طولاني مدت‌ در جكوزي‌هاي آلوده و با مايوهاي تنگ، مي‌تواند شرايط مناسبي را براي عفوني شدن ناحيه رشد موها يا همان فوليكوليت را (به‌خصوص در آقايان) فراهم كند. سودوموناس، عامل عفوني ابتلا به اين بيماري محسوب مي‌شود.

زردزخم را جدي بگيريد

زردزخم هم جزو بيماري‌هاي عفوني باكتريايي و كاملا مسري است كه در بين بچه‌ها شيوع بيشتري نسبت به بزرگسالان دارد. آلوده بودن آب استخر، شنا كردن افراد مبتلا به اين بيماري كه ضايعه يا خراشيدگي روي پوستشان وجود دارد، استفاده مشترك از حوله يا لوازم شخصي اين بيماران، مي‌تواند احتمال انتقال آن در محيط‌هاي گرم و مرطوب استخرها را فراهم كند. شما فقط مي‌توانيد با استفاده از وسايل شخصي در استخرها به عدم‌ابتلا به زردزخم، اميدوار باشيد اما بار سنگين‌تر پيشگيري از اين بيماري، برعهده خود بيماران است. آنها بايد براي حفظ سلامت ديگران و رعايت اصول اخلاقي و بهداشتي، تا بهبود كامل بيماري‌شان قيد استخر و شنا را بزنند.

دمپايي و مايوي شخصي بپوشيد

معمولا درصد بيشتري از استخرها و سالن‌هاي سونا و جكوزي، مكان‌هاي سرپوشيده‌اي هستند كه بخار و رطوبت بسيار بالايي هم دارند. رطوبت بالاي اين سالن‌ها در كنار گرما و نور كم آنها، شرايط بسيار مناسبي را براي رشد قارچ‌ها فراهم مي‌كند. با اين حساب، ابتلا به قارچ‌هاي پوستي، يكي از رايج‌ترين مشكلاتي است كه مي‌تواند به‌خاطر رفتن به استخر، سالن‌هاي شنا يا جكوزي براي شما ايجاد شود اما نگران نباشيد.

راه رهايي از اين مشكل هم چندان سخت نيست. فقط كافي است كه از دمپايي‌هاي شخصي استفاده كنيد. با حوله ديگران (حتي دوست صميمي‌ يا اعضاي خانواده‌تان) تن خود را خشك نكنيد. هميشه مايوي شخصي خودتان را بپوشيد و بعد از شستن تن و بدن و قبل از پوشيدن لباس‌ها، حتما تمام قسمت‌هاي پوست‌‌تان را به‌خوبي خشك كنيد. يادتان باشد كه از خشك كردن لاي انگشتان پا، چين‌هاي پشت زانو، گردن و ناحيه تناسلي هم غافل نمانيد. مايو، حوله و تمام تجهيزات شنا را هم پس از هر بار برگشتن از استخر، بشوييد و آنها را در معرض آفتاب مستقيم براي خشك شدن قرار بدهيد.

زگيل را به خاطر بسپار

هرگز، هرگز و هرگز يادتان نرود كه پيش از رفتن به استخر، دمپايي و حوله شخصي‌تان را برداريد. ابتلا به بيماري ويروسي زگيل، به‌خصوص زگيل ناحيه كف، كناره‌ها يا بين انگشتان پا، يكي از شايع‌ترين مشكلات بين شناگران است. ويروس‌هاي زگيل‌ موجود در پوست فرد مبتلا مي‌توانند به راحتي در كناره‌ها و كف استخر، كف رختكن يا ديواره‌هاي داخلي دمپايي‌هاي عمومي موجود در استخرها جا‌خوش كنند و به پوست افراد سالم منتقل شوند. به‌همين دليل هم توصيه مي‌شود افراد مبتلا به زگيل تا بهبودي كامل بيماري خود براي پيشگيري از بيمار شدن ديگران، به‌هيچ عنوان به استخر نروند. شما هم براي محكم‌كاري، هميشه دمپايي شخصي با خودتان به همراه داشته باشيد. هيچ وقت پابرهنه در اطراف استخر راه نرويد و هرگز از حوله ديگران استفاده نكنيد.

کد خبر 262740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha