پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: خوان کارلوس پادشاه اسپانیا، ماده واحده قانون انتقال قدرت در خاندان سلطنتی را امضا و به ماراینا راخوی، نخست وزیر ابلاغ کرد.

King Juan Carlos

مراسم تشریفاتی امضای قانون ارگانیک پذیرش استعفای خوان کارلوس و انتقال مقام پادشاهی به ولیعد فيلیپه در کاخ سلطنتی مادرید برگزار شد.

يورونيوز مي‌گويد در این مراسم، علاوه بر اعضای خاندان سلطنتی، صد و پنجاه تن از مقامات عالیرتبه دولت، مجلس، قوه قضائیه، ارتش و کلیسای کاتولیک اسپانیا حضور داشتند.

خوان کارلوس اول، روز دوم ژوئن از مقام پادشاهی کناره گرفت و استعفای نامه خود را تقدیم نخست وزیر کرد، با این حال، به دلیل خلاء قانونی در این باره، قبول این استعفا و تفویض پادشاهی به ولیعهد شانزده روز به طول انجامید.

طبق بند پنجم اصل پنجاه و هفت قانون اساسی اسپانیا، در صورت استعفای خوان کارلوس، یک ماده واحده مصوب مجلس قانونگذاری و تائید شده به وسیله مجلس سنا، نحوه انتقال قدرت را در خاندان سلطنتی مشخص می کند.

این قانون، از نیمه شب چهارشنبه هجدهم ژوئن و پس از انتشار در روزنامه رسمی، لازم الاجرا است و از همان زمان، ولیعهد فلیپه ششم، دومین پادشاه اسپانیای دموکراتیک خواهد بود.

کد خبر 263070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha