همشهری آنلاین: حیوان خانگی هر حیوانی می‌تواند باشد که انسان‌ها در خانه نگه می‌دارند. پر طرفدارترین حیوانات خانگی به خاطر وفاداری یا بازیگوشی‌، ظاهر جذاب یا صدای‌شان نگهداری می‌شوند.

pet

به نظر می‌رسد نگهداری حیوان خانگی در صورت شرایط مطلوب نگهداري می‌تواند منافع بهداشتی درازمدتی داشته باشد. حیوانات خانگی به کاهش استرس در افرادی که دوست دارند حیوانات دور و برشان باشد، کمک می‌کنند. اما ملاحظات ديگري هم در اين زمينه وجود دارد.

همچنین یک گروه تاییدشده از لحاظ پزشکی از حیوانات خانگی به نام "حیوانات درمانگر" وجود دارند که به ملاقات انسان‌هایی که به علت بیماری روانی به اجبار بستری هستند،‌ برده می‌شوند.

راه بردن حیوان هم می‌تواند نوعی ورزش باشد، و باعث شود فرد از هوای تازه استفاده کند و با افراد دیگر ارتباط برقرار کند.

در شهرهای مختلف جهان مقررات محدودکننده‌ای از لحاظ تعداد حیوانات خانگی که هر فرد می‌تواند داشته باشد، وجود دارد، و ممکن است نگهداری برخی از حیوانات مانند حیوانات غیرمعمول ممنوع باشد.

نگهداری برخی از نژادهای سگ‌ها در برخی مکان‌ها ممکن است ممنوع باشد. پرطرفدارترین حیوانات خانگی در کشورهای غربی سگ‌ها و گربه‌ها هستند. در آمریکا حدود 63 درصد خانوارها یعنی 71.1 میلیون دارای حیوان خانگی هستند و بیش از نیمی از خانوارها بیش از یک حیوان دارند.

افراد برای داشتن همدم، برای محافظت از خانه یا ملک یا به علت زیبایی حیوان ممکن است آن را نگهدارند. و شایع‌ترین دلایل ذکر شده برای نگه نداشتن حیوان خانگی، نداشتن وقت، نداشتن مکان مناسب برای نگهداری و نداشتن توانایی نگهداری از حیوان هنگام مسافرت است.

اثرات نگهداری حیوان خانگی بر سلامت آنها

نگهداشتن حیوانات به عنوان حیوان خانگی در صورت عدم رعایت مسائل ضروری مربوط به نگهداری آنها می‌تواند برای سلامتی زیانبار باشد. یکی از علل مهم در این زمینه تغذیه نامناسب است که ممکن است باعث بیماری حیوان شود.

استنشاق دود سیگار محیطی نیز یک عامل دیگر آسیب‌رسان به حیوانات خانگی است؛ به خصوص از آنجایی که حیوانات خود را می‌لیسند، علاوه بر استنشاق مواد سمی موجود در سیگار، از این راه نیز این مواد سمی سیگار که روی بدن‌شان نشسته است، را می‌بلعند.

اثرات حیوانات خانگی بر سلامت صاحبان‌شان

حیوانات خانگی می‌توانند باعث بهبود خلق و خوی صاحبان‌شان، به خصوص سالمندان شوند؛ دادن حیوانی برای مراقبت به یک فرد، راه بردن حیوان، و داشتن یک همراه و تنها نبودن به افراد کمک می‌کند از خاطرات ناراحت‌کننده مربوط به آسیب‌های روانی یا جسمی که در گذشته دیده‌اند،‌ رها شوند.

داشتن حیوان خانگی ممکن است به فرد کمک کند در رسیدن به اهداف سلامت جسمی مانند پایین‌آوردن فشار خون یا اهداف سلامت روانی مانند کاهش استرس موفق شود. شواهدی وجود دارد که داشتن حیوان خانگی ممکن است به عمر سالم‌تر و طولانی‌تر منجر شود.

در یک بررسی بر روی 92 بیمار بستری شده به علت مشکلات عروق قلب، در طول یک سال از 29 بیماری که حیوان خانگی نداشتند، 11 نفر فوت کردند در حالیکه از 52 نفری که حیوان خانگی داشتند، تنها سه نفر درگذشته‌اند. یک بررسی اخیر نشان می‌دهد داشتن حیوان خانگی می‌تواند خطر حمله قلبی را تا 2 درصد کاهش دهد و به افراد در کاهش فشار خون‌شان کمک کند.

حیوانات خانگی و افراد بستری در آسایشگاه‌ها

حیوانات خانگی در آسایشگاه ها بر اساس اندازه، میزان مراقبتی که نیاز دارند، و تعداد افراد بستری و اندازه آسایشگاه انتخاب می‌شوند.

حیوانات مناسب یک روند غربالگری را می‌گذرانند تا مناسب ترین حیوانات انتخاب شوند، و اگر این حیوان سگ باشد تحت تعلیم بیشتر قرار می‌گیرد تا بتواند به عنوان یک "سگ درمانگر" عمل کند. میزان مراقبت و توجه حیوانات هم متفاوت است و این می‌تواند در انتخاب حیوان موثر باشد، برای مثال گربه‌ها نسبت به سگ‌ها نیازهای مراقبتی کمتری دارند.

خطرات بهداشتی حیوانات خانگی

خطرات بهداشتی حیوانات خانگی را می‌توان در این موارد خلاصه کرد:

  •  بدتر شدن آلرژی و آسم ناشی از پوسته‌های بدن، موها یا پر حیوانات
  •  آسیب‌های ناشی از افتادن. راه بردن سگ‌ها ممکن است صاحبان آنها را در معرض آسیب‌های ناشی از سقوط قرار دهد. در میان سالمندان و افراد معلول این افتادن ها ممکن است به شکستگی استخوان و آسیب‌های خطرناک بینجامد.
  •   بیماری‌ها و یا انگل‌هایی که به علت مشکلات بهداشتی حیوانات یا عدم مراقبت صحیح از آنها (مثلا دفع بهداشتی ادرار و مدفوع آنها) ممکن است به انسان‌ها منتقل شوند.
  •   استرس ناشی از رفتارهای حیوان.
  •  ترس ناشی از حضور حیوان یا رفتار حیوان.
  •  انتشار بیماری‌های مرگباری مانند هاری در صورت عدم مراقبت صحیح.
کد خبر 263858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha