همایش روز ملی دماوند دیروز برای دهمین سال پیاپی در شهر رینه در پای کوه دماوند برگزار شد. این همایش هر سال در نزدیک‌ترین جمعه به سیزدهم تیرماه که در تقویم کهن ایرانی روز جشن تیرگان بوده است، برگزار می‌شود.


در همايش امسال، كه از ساعت 9 صبح تا 6بعدازظهر به طول انجاميد علاوه بر اجراي برنامه‌هاي مختلف فرهنگي، شماري از دست‌اندركاران سمن‌هاي محيط‌زيستي و مديران ميراث فرهنگي و منابع طبيعي با اشاره به مشكلات محيط‌زيستي و عوامل تهديد‌كننده دماوند، موضوع ثبت جهاني دماوند را بررسي كردند.

برگزار‌كنندگان و شركت‌كنندگان در همايش بزرگ روز ملي دماوند، طي متني كه در همايش منتشر شد خواسته اصلي خود را به‌شرح زير اعلام كرده بودند: «دماوند، ميراث طبيعي و ملي ما و نماد سرزمين ايران است و حفاظت از اين كوهستان با ارزش وظيفه عموم مردم، به‌ويژه مديران كشور است. همه كوهنوردان و گردشگران و دامداران و ديگر بهره برداران منطقه بايد به شكلي مسئولانه از محيط بي‌مانند دماوند استفاده كنند، به‌گونه‌اي كه پس از خروج آنان از منطقه، هيچ پسماند و اثر تخريبي جبران‌نشدني باقي نماند.طرح‌هاي عمراني در منطقه دماوند بايد با توجه دقيق به معيارهاي زيست‌محيطي بازنگري شود و به‌ويژه جاده‌سازي و بهره‌برداري از معدن‌هاي پوكه، در ارتفاعات متوقف شود.

لازم است كه حفظ و احياي ميراث فرهنگي منطقه شامل بناهاي تاريخي، بافت‌هاي قديمي، محوطه‌هاي باستاني، شيوه‌هاي معماري و سنت‌ها، در دستور كار مسئولان قرار گيرد و به شكلي جدي به آن بپردازند.»

کد خبر 263975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha