زهرا رفیعی: سازمان هواشناسی گزارش خود را در مورد طوفان خرداد‌ماه امسال ارائه کرد و در این گزارش نویز‌های الکترومغناطیسی مقصر عدم‌پیش‌بینی طوفان محلی تهران اعلام شد.

نماينده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس، در تشريح جزئيات جلسه روز يكشنبه كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس گفت: در گزارش رئيس سازمان هواشناسي و كارشناسان اين حوزه در مورد طوفان خردادماه در تهران آمده است كه طوفان تهران در مقياس مكاني در حد پديده‌هاي خُرد و از نظر زماني نيز كمتر از 2 ساعت طول عمر داشته و سازمان اعلام كرد كه يك ساعت قبل از طوفان آن را اطلاع‌رساني كرده است، درصورتي كه با توجه به آمار، اين اطلاع‌رساني بايد حداقل 3 ساعت پيش از وقوع طوفان انجام مي‌شد.

به گزارش ايرنا، سخنگوي كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس افزود: بنابر اعلام مسئولان هواشناسي و بررسي تصاوير رادار هواشناسي تهران، مشخص شد كه در سال‌هاي اخير، ميدان ديد رادار تهران و برخي ديگر از شهرها به‌دليل نويزهاي الكترومغناطيسي (آلودگي صوتي يا سيگنالي) ناشي از منابع مختلف، بسيار محدود شده و غالبا تصاوير توليدشده توسط رادارهاي هواشناسي با نويزهايي همراه است.

مهندس علي‌گوراني، كارشناس بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت در گفت‌وگو با همشهري، در مورد منابع نويز‌هاي الكترومغناطيسي در شهر گفت: منابع الكترومغناطيسي در شهر بسيار زياد و فراوان است و هر كدام بسته به فضا و موقعيتي كه از آن استفاده مي‌شود، مي‌تواند نويز و پارازيت به‌حساب بيايد. ازجمله اين محدوده‌هاي فركانسي، بيسيم‌هاي پليس، تاكسي‌هاي بيسيم، سيگنال‌هاي راديويي AM، MW و FM هستند.

وي با تأكيد بر اينكه تنوع ارتباطات بيسيم در شهري مثل تهران بسيار فراوان است، گفت: آمبولانس‌هايي كه در شهر تردد مي‌كنند از همين امواج الكترومغناطيسي استفاده مي‌كنند. البته اين امواج كاربري‌هاي تجاري نيز دارد. بسياري از كارخانجات براي حفظ امنيت يا ارتباط با پرسنل از بيسيم‌هايي با برد پايين استفاده مي‌كنند. انواع واكي‌تاكي‌ها، سيستم‌هايي با برد كوچك، متوسط و بلند از اين نوع هستند.

بخش ديگري از ارتباطات الكترومغناطيسي كاربردهاي مخابراتي دارد. مهندس گوراني در اين‌باره گفت: همه‌ سيگنال‌هاي مخابراتي و واير‌لس‌ها انرژي در فضا ساطع مي‌كنند و جزو امواج الكترومغناطيس هستند. در بسياري از صنايع از امواج راديويي بالاتر از 100مگاهرتز استفاده مي‌شود. طبيعي است كه برخي از اين امواج در محدوده هم به‌دليل تراكم تداخل ايجاد كنند. حجم بالاي دستگاه‌هاي بيسيم اورژانس‌ها، خودرو‌هاي امدادرسان، پليس، وايرلس‌هاي تجاري، تلفن همراه و... منابع ساطع‌كننده امواج الكترومغناطيسي در شهر هستند.

کد خبر 266550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha