یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

آرش نهاوندی: بعد از یک ‌ماه عبادت و روزه‌داری که فرد داشته، یکسری تغییرات تغذیه‌ای و فیزیولوژیک به‌طور طبیعی در وی ایجاد می‌شود؛ بدین معنا که در مبارک رمضان تحرک فرد به‌صورت ناخودآگاه و به‌دلیل اینکه وعده‌های غذایی کمتری نسبت به ماه‌های دیگر سال دریافت کرده، کاهش می‌یابد.

افطار

اين كاهش تحرك، هم در سطح سلول و هم در سطح اندام بروز مي‌يابد.دكتر كورش جعفريان، متخصص تغذيه و رژيم‌هاي غذايي و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم‌پزشكي تهران، درباره نكات مهم تغذيه‌اي پس از ماه مبارك رمضان گفت: به‌دليل روزه‌داري 16تا 17ساعته در ماه‌هاي مبارك رمضاني كه در فصل تابستان واقع شده‌اند، نياز بدن فرد به نوشيدني ‌ و شيريني‌جات در پس از افطار بسيار بالاست.

وي در مصاحبه با روزنامه همشهري گفت: «در تغذيه پس‌از ماه مبارك رمضان نياز به مصرف شيريني به‌دليل كاهش سطح قند خون و پايين آمدن گليكوژن بدن احساس مي‌شود. در‌ ماه مبارك رمضان به‌دليل كوتاه بودن فرصت غذا خوردن، تنوع غذايي فرد نيز كاهش مي‌يابد، درصورتي كه اگر آگاهي نسبت به موارد تغذيه‌اي بالا باشد به راحتي مي‌توان حتي در اين فرصت كوتاه نيز تنوع غذايي را رعايت كرد و از مواد غذايي‌اي كه واقعا براي بدن مفيد هستند استفاده كرد. اما به‌دليل اينكه فرد در اين فرصت مي‌تواند تنها يك يا درنهايت 3 وعده غذايي مصرف كند، امكان رعايت تنوع غذايي كاهش مي‌يابد.»

بدن انسان خود را با هر شرايطي تطبيق مي‌دهد و به راحتي مي‌تواند پس از يك ماه روزه‌داري و بازگشت تغذيه به حالت عادي، درصورت رعايت نكات تغذيه‌اي خود را مجددا با شرايط تغذيه‌اي پس از‌ ماه مبارك رمضان تطبيق دهد. از روز عيد سعيد فطر در واقع رفتارها به حالت قبل بازمي‌گردد، در برخي از افراد در روزهاي اوليه تمايل به‌خوردن صبحانه آنقدر زياد نيست حتي امكان دارد اين افراد به‌دليل از دست دادن عادت تغذيه روزانه تمايل چنداني در روزهاي اول پس از‌ ماه مبارك رمضان به خوردن 3وعده غذايي در روز نداشته باشند.

دكتر جعفريان در اين باره گفت: توصيه اكيد ما اين است كه پس از‌ ماه مبارك مجددا فعاليت فيزيكي و انضباط غذايي افراد مانند روزهاي پيش از حلول اين‌ ماه رعايت شود. فرد پس از عيد فطر بايد 3‌وعده غذايي خود را رعايت كند يا حتي روزانه 5‌وعده غذايي، 3‌وعده اصلي و 2 ميان وعده مصرف كند؛ البته با رعايت اعتدال كامل. افراد ديابتي و افرادي كه كبد آنها مشكل دارد، به‌ويژه بايد اين 5 وعده غذايي را حتما رعايت كنند؛

البته با تأكيد براينكه حتما در اين 5‌ وعده تنوع غذايي رعايت شود و همچنين از غذاهاي پرچرب و شيرين مانند حليم و زولبيا و باميه كه در ساعات پس از افطار مصرف مي‌كردند، پرهيز كنند. در ‌ماه مبارك رمضان افرادي دچار كاهش وزن و افرادي نيز دچار چاقي مي‌شوند. اغلب نوجوانان و جوانان و افراد لاغري كه روزه مي‌گيرند، پس از‌ماه مبارك دچار كاهش وزن مي‌شوند و افراد چاق اضافه وزن پيدا مي‌كنند. هم افرادي كه دچار اضافه وزن شده‌اند و هم افرادي كه دچار كاهش وزن كمتر از وزن نرمال خود شده‌اند، بايد با رعايت نكات تغذيه‌اي، نوسان در وزن خود را جبران كنند و وزن خويش را به حالت عادي بازگردانند.

دكتر سيدضياءالدين مظهري، مديرگروه تغذيه واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي نيز در گفت‌وگو با همشهري با تأييد اين مطلب كه در‌ ماه مبارك رمضان امكان دارد بر وزن بعضي افراد افزوده و از وزن برخي كاسته شود به اين نكته اشاره كرده است كه بايد از اضافه وزن و كاهش وزن كمتر از حد نرمال در خود‌ ماه مبارك رمضان و با رعايت نكات تغذيه‌اي در ساعات پس از افطار تا سحر پيشگيري كرد تا اينكه پس از عيد فطر افراد با مشكل چاقي و لاغري مواجه نشوند.

به گفته اين متخصص‌ تغذيه، كاركرد تغذيه‌اي روزه‌گرفتن در‌ماه مبارك رمضان اين است كه با حذف يك وعده غذايي از حجم انرژي دريافتي در روز كاسته شود تا بدن بتواند با مصرف ذخاير خود سم‌زدايي كند. اما زماني كه اين كاركرد تغذيه‌اي رعايت نمي‌شود و با وجود حذف يك وعده غذايي، فرد از افطار تا سحر وعده‌هاي غذايي پر‌چرب و شيرين مي‌خورد نتيجه اين مي‌شود كه به جاي كاهش وزن و سم‌زدايي و جوانگرايي، چاق‌تر از سابق نيز مي‌شود. فردي كه دستورات تغذيه‌اي در ماه مبارك رمضان را رعايت نكند مانند فردي است كه براي درمان نزد دكتر مي‌رود و داروهاي تجويز شده از سوي متخصص را مصرف نمي‌كند.

کد خبر 267123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha