یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

در سفر به‌علت تغییر در خواب، غذا و جغرافیای زندگی، سیستم ایمنی بدن افت پیدا می‌کند.

سفر گردشگری

اگر در فصل تابستان و گرما قصد سفر داشته باشيد، بايد مراقب عفونت‌هاي گوارشي، روده‌اي و بيماري مخصوص سفر به نام اسهال مسافرتي هم باشيد. پس تا جايي كه امكان دارد سعي كنيد از آب و غذاي سالم استفاده كنيد. به گزارش همشهري، دكتر منصور رضايي، متخصص تغذيه و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي براي داشتن يك سفر توأم با آرامش بر تغذيه سالم در مسافرت تأكيد و توصيه‌هاي جدي براي مردم در سفر دارد.

در فصل گرما به‌دليل تعريق بيشتر نياز به آب و مايعات در سفر بيشتر مي‌شود به همين دليل به مردم توصيه مي‌شود كه حتما از آب سالم استفاده كنند و هيچ وقت گول آب زلال و شفاف رودخانه‌ها، چاه‌ها و قنات‌ها را نخورند. علاوه براين، اگر از سالم بودن آب هم مطمئن نيستيد حتما آب را بجوشانيد.

اگر قصد خريد آب معدني داريد به تاريخ مصرف و انقضاي آن توجه كنيد و آب معدني‌اي را مصرف كنيد كه منجمد نشده باشد.
آب جوشيده را داخل بطري‌هاي آب معدني نريزيد.در طول سفر براي كاهش نياز به آب، مصرف نمك را كاهش داده و غذاهاي شور نخوريد.

همواره توصيه مي‌كنيم كه از مصرف غذاهاي كنسرو شده پرهيز شود اما در شرايط مسافرت چون برخي از مردم مجبور به استفاده از غذاهاي كنسرو شده هستند اگر به‌ناچار از كنسرو استفاده مي‌كنيد حتما آن را 20دقيقه بجوشانيد و علاوه بر آن دقت كنيد كه قوطي‌هاي كنسرو باد كرده و ضربه خورده نباشد.ميوه و سبزي‌هايي را مصرف كنيد كه كمتر با خاك تماس د‌اشته باشند چون احتمال عفونت‌هاي انگلي در اين قبيل ميوه‌ها و سبزي‌ها بيشتر است.

بهتر است ميوه‌هايي را مصرف كنيد كه قابل پوست كندن و ‌ ضدعفوني شدن باشند.به هيچ وجه از كره محلي، خامه محلي و ماست محلي استفاده نكنيد.نان و پنير، نان و ماست پاستوريزه، خيار و گوجه، تخم مرغ آب پز و آجيل از غذاهاي سالمي است كه مي‌توان در سفر مصرف كرد.

در سفر حتما ليموشيرين به‌همراه داشته باشيد چون هم بار ميكروبي را كاهش مي‌دهد و هم از عفونت‌هاي گوارشي جلوگيري مي‌كند. ادويه‌جات را هم به‌دليل آنكه اثر ضد‌باكتري دارند، در سفر به همراه داشته باشيد.گوشت چرخ كرده و گوشت آماده براي جوجه كباب چون زود فاسد مي‌شوند همراه نداشته باشيد مگر آنكه به فاصله زماني كوتاه قصد پخت آن را داشته باشيد.
اگر غذاي پخته شده مثل انواع خورشت‌ها را به همراه داريد و اين غذاها در يخچال نگهداري شده‌اند، حتما قبل از مصرف آنها را گرم كنيد.

از غذاهاي رستوران‌هاي بين‌راهي استفاده نكنيد.در سفر از پرخوري پرهيز كرده و ريزه خوري هم نكنيد.

کد خبر 267125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha