دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: طبق فتوای علما مبلغ زکات فطره سه کیلو از قوت غالب افراد است که در ایران معمولاً بر اساس قیمت گندم یا برنج محاسبه می‌شود؛ در این راستا مراجع تقلید در آستانه‌ عید سعید فطر، نظر خود را درباره مبلغ فطریه اعلام کردند.

به گزارش مهر، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری احکام فطریه و مبالغ مربوط به سال 1393 بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب را منتشر کرد.

بر این اساس، فطریه عبارت است از سه کیلو گندم یا خرما یا کشمش یا برنج و مانند اینها و یا پول یکی از اینها که برای امسال (1393) حداقل معادل 4500 تومان است. البته بهتر است در تهران 5000 تومان پرداخت شود و همچنین افرادی که می‌خواهند بر اساس برنج پرداخت نمایند بهتر است حداقل 15000 تومان در نظر بگیرند.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری در مورد مبلغ کفاره سال 1393 افطار عمدی و عذری روزه‌ ماه رمضان عنوان کرد: کفاره یک مد طعام، 750 گرم گندم یا آرد یا نان یا برنج یا مانند اینها می‌باشد که اگر بخواهد پول آن را به افرادی بدهد که تبدیل به طعام بشود، می‌تواند در کفاره افطار عذری برای هر روز 1500 تومان و در ابطال عمدی هر روز 90 هزار تومان پرداخت کند.

دفتر آيت الله العظمي صافي نیز در اعلامیه‌ای پرداخت سه کیلو از قوت غالب را وظیفه مؤمنان در عید فطر امسال دانست.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی هم زکات فطره امسال را بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ 4 هزار و 500 تومان و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ 15 هزار تومان اعلام کرد.

بر اساس این فتوا، کفاره روزه غیر عمد مبلغ هزار و 500 تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ 90 هزار تومان است.

آیت‌الله‌ العظمی شبیری‌زنجانی مبلغ زکات فطره را 4000 تومان اعلام کرد. عضو شورای استفتائات دفتر آیت‌الله شبیری‌زنجانی ضمن اعلام این خبر گفت: دفتر آیت‌الله شبیری‌زنجانی امسال آمادگی دریافت زکات فطریه مؤمنان روزه‌دار را دارد و بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، مقلدین می‌توانند از طریق دفتر و سایت این مرجع تقلید برای پرداخت فطریه اقدام کنند.

کاظمی درباره موارد مصرف زکات فطره افزود: مصرف زکات فطره همان مصارف زکات است ولی احتیاط مستحب است که زکات فطره فقط به مصرف مساکین شیعه برسد، لذا دفتر آیت‌الله‌ شبیری تدابیر ویژه‌ای را در این راستا اتخاذ کرده تا زکات روزه‌داران و مؤمنان به مصرف نیازمندان برسد.

مبلغ زکات فطره امسال توسط آیت‌الله العظمی موسوی‌ اردبیلی، 4 هزار تومان برای گندم و برای برنج، قیمت سه کیلو برنجی که در آن محل خرید و فروش می‌شود، اعلام شد.

کفاره روزه نیز برای کسانی که روزه‌شان را با مجوز خورده‌اند، مثل زنانی که بچه شیر می‌دهند یا بیماران، یک مد طعام اعلام شد.

همچنین مبلغ زکات فطره امسال توسط دفتر آیت‌الله العظمی علوی‌ گرگانی، 5 هزار تومان بابت سه کیلو گندم برای هر نفر تعیین شد، در ضمن کسانی که مایل به پرداخت فطریه از برنج هستند باید قیمت آن را ملاحظه کرده و به ازای هر نفر سه کیلو از آن را بپردازند و متوسط قیمت آن مبلغ 15 هزار تومان تعیین شده است.

همچنین کفاره غیرعمد برای هر روز نیز مبلغ 1500 تومان پول نان برای فقرا تعیین شد.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی هم مقدار زکات را معادل سه کیلو قوت غالب دانستند که مبلغ آن توسط صدا و سیما اعلام می‌شود. بر اساس اعلام آیت‌الله کاشانی از صدا و سیما سه کیلو قوت غالب گندم معادل 5 هزار تومان است.

آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی اما این مبلغ را 4 هزار و 500 تومان به ازای سه کیلو گندم و 15 هزار تومان به ازای سه کیلو برنج دانسته‌اند.

کد خبر 267196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha