همشهری آنلاین: حفط تعادل میان گذراندن میزان سالمی در زیر نور آفتاب و در عین پرهیز از قرار گرفتن بیش از حد در مقابل پرتوهای زیانبار ماورای بنفش ممکن است کار مشکلی باشد.

َUV

برای حل این مشکل بوده است که مچ‌بندهای گوناگونی که می‌تواند پرتوهای ماورای بنفش را شناسایی کنند، به بازار فرستاده شده است.

به نوشته گیزمگ یکی از آخرین نمونه‌هایی چنین وسائلی مچ‌بند Smartsun ساخت شرکت Intellego Technologies است که با تغییر رنگ دادن از زرد به صورتی به کاربران هشدار می‌دهد که در معرض میزان خطرناک پرتوهای ماورای بنفش قرار گرفته‌اند.

این مچ‌بند یک بار مصرف است. در ابتدا رنگش زرد است و هنگامی که در معرض پرتوهای ماورای بنفش قرار می‌گیرد رنگش به بژ تغییر می‌کند و در نهایت به رنگ صورتی درخشان درمی‌آید و به کاربر هشدار می‌دهد که باید خود را از نور خورشید بپوشاند.

تغییر رنگ این مچ‌بند در نتیجه یک عامل رهاکننده اسید است که به میزان‌های گوناگون پرتوهای ماورای بنفش واکنش نشان می‌دهد. این واکنش به تغییر pH و به دنبال آن واکنش ماده رنگی مچ‌بند و تغییر رنگ آن منجر می‌شود.

شرکت سازنده می‌گوید اگر فرد کرم ضدآفتاب روی پوستش زده است، باید آن را روی مچ‌بند هم بمالد تا به این ترتیب مچ‌بند هم با پوست از لحاظ رسیدن پرتوهای ماورای بنفش هماهنگ شود.

کد خبر 268267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha