علی ابراهیمی: پس از افشای استفاده بی‌رویه روغن پالم در برخی لبنیات پرچرب مانند پنیر، خامه و شیرهای پرچرب، تازه‌ترین خبرها از استفاده از این محصول به‌دلیل قیمت کمتر در برخی صنایع غذایی مانند روغن‌های سرخ‌کردنی، شیرینی‌ پزی‌ها و کارخانه‌های تولید شکلات حکایت دارد.

لبنیات

کارخانه‌هایی که اغلب با مجوز وزارت بهداشت به فعالیت مشغول بوده و ناظران کیفی این وزارتخانه بازرسی مستمری بر تولید محصولات آنها دارند.

سير صعودي افزايش واردات و استفاده از روغن پالم در چند سال اخير در حالي ادامه دارد كه متوليان سلامت مردم، اسيدهاي چرب مضر موجود در اين روغن‌ها را يكي از دلايل اصلي بيماري‌هاي قلبي اعلام مي‌كنند. اما به گفته توليد‌كنندگان روغن نباتي سهم كنوني روغن پالم در توليد روغن سرخ‌كردني بين 30تا 55درصد است.

تأكيد دولت گذشته بر تثبيت قيمت مواد غذايي پس از مرحله نخست هدفمندي يارانه‌ها موجب توافق پنهاني توليد‌كنندگان و دولت براي افزايش سهم توليد روغن پالم كه نسبت به ساير انواع روغن نباتي ارزان‌تر است در توليد اين فرآورده‌ها شده است، گرچه توليد‌كنندگان روغن نباتي از اين موضوع اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند اما طي 7سال گذشته روند واردات و استفاده از روغن پالم در صنايع غذايي افزايش يافته است به‌نحوي كه سهم روغن پالم از مجموع روغن خام وارداتي از 28درصد در سال86 به 46و44درصد در سال‌هاي90 و 91رسيده و آمارهاي متفاوتي از واردت 650هزار تا 740هزارتني اين فرآورده در سال گذشته و سهم 46درصدي آن از مجموع روغن خام وارداتي اعلام مي‌شود.

در واقع رشد واردات، موجب افزايش سهم استفاده از اين فرآورده در توليد روغن سرخ‌كردني، لبنيات و برخي مواد غذايي شده است. دبير انجمن صنايع روغن نباتي كشور با انتقاد از تأثير منفي جوسازي وزارت بهداشت در مورد استفاده از روغن پالم بر صنايع غذايي اعلام كرد: مسئولان وزارت بهداشت يك روز مجوز استفاده از روغن پالم در صنايع غذايي را صادر كرده و روز ديگر بدون برخورد با استفاده غيرمجاز از اين فرآورده، بر ممنوعيت استفاده از آن تأكيد مي‌كنند. محمد قبله گفت: صنايع غذايي خواستار رويه يكسان وزارت بهداشت و سازمان ملي استاندارد در برخورد با استفاده از روغن پالم در صنايع غذايي بر مبناي مجوزهاي رسمي ارائه شده توسط اين وزارتخانه هستند.

کد خبر 268396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha