منازعه سیاسی در پاکستان این روزها چنان بالا گرفته است که ارتش به میانه میدان آمده تا بین دو طرف درگیر یعنی دولت و منتقدانش پادرمیانی کند.

اعتراضات در پاكستان از 2هفته پيش آغاز شد و هزاران نفر از هواداران عمران‌خان از نامزدهاي سابق انتخابات و طاهر قادري از شخصيت‌هاي ديني، مقابل مقرهاي پارلمان و نخست‌وزيري تجمع كردند. معترضان ضمن متهم كردن نواز شريف به تقلب در انتخابات پارلماني گذشته، مي‌گويند بايد سمت نخست‌وزيري را ترك كند.

خبرگزاري رويترز ديروز گزارش داد كه تمام تلاش‌ها تا پيش از دخالت ارتش براي پايان دادن به بحران جاري بي‌نتيجه مانده و 10هزار معترض همچنان به تجمعات خود در منطقه قرمز امنيتي اسلام آباد ادامه مي‌دهند. اين افراد معترض البته مسلح به ابزارهاي اوليه درگيري‌اند؛ مسئله‌اي كه مي‌تواند هر آن آتش درگيري‌هاي خونيني را در پايتخت شعله‌ور سازد.

قادري روز پنجشنبه در ميانه تجمع اين معترضان تأكيد كرد كه ارتش پيشنهاد ميانجيگري در بحران را داده و ما آن را مي‌پذيريم. اين اظهارنظر به‌معناي گشوده شدن باب جديدي از دخالت ارتش در امور سياسي كشوري است كه شاخصه اصلي تاريخ سياسي‌اش دخالت ارتش و كودتاهاي نظامي است.

قادري در اظهارات خود تأكيد كرد كه ارتش از دوطرف منازعه 24ساعت زمان خواسته تا بحران را حل كند. پس از قادري، عمران‌خان هم اظهارات وي را تأييد كرد تا جاي پاي ارتش در حل بحران محكم‌تر شود. اين نخستين بار در تاريخ پاكستان است كه ارتش براي حل بحران سياسي ميانجيگري مي‌كند.

بنا به اظهارات قادري، ارتش متعهد شده فهرست خواسته‌هاي معترضان را مطرح كرده، ضامن اجراي آنها باشد. اما به همان اندازه كه معترضان وساطت ارتش را پذيرفته‌اند، مسئولان دولت نواز شريف هم به همان نسبت اين نهاد نظامي را به‌دست داشتن در برگزاري اعتراضات براي تضعيف نخست‌وزير متهم مي‌كنند. شايد اين امر بيشتر ناشي از سابقه ارتش در كودتاهاي نظامي عليه نخست‌وزيران بوده باشد. پاكستان تقريبا نيمي از عمر 60ساله خود را زير سايه حاكميت نظاميان گذرانده و نظاميان و سياستمداران به‌صورت متناوب بر اين كشور حكم رانده‌اند.

ارتش پاكستان تاكنون 3بار كودتاي نظامي كرده است. آخرين كودتا در سال1999 بود؛ زماني كه ارتش، دولت نواز شريف، نخست‌وزير كنوني را در آن زمان سرنگون كرد. شايد از همين رو هم باشد كه نواز شريف خاطره خوشي از ارتش ندارد و دولتش اكنون چندان به ميانجيگري‌هاي ارتش خوشبين نيست.اين روزها به نظر مي رسد، علاوه بر 2 گروه غير نظامي مخالف يعني طرفداران عمران خان و قادري از يك سو و هواداران نواز شريف از سوي ديگر ، ارتش و قوه قضاييه پاكستان هم به بازيگران كشمكش سياسي اين كشور اضافه شدند.

کد خبر 270346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha