سید محمد فخار: ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت خود را برای فرارسیدن مهرماه و آغاز فصل بازگشایی مدارس آماده می‌کند.

بازگشایی مدارس

خطوط مترو، اتوبوسراني و تاكسيراني تهران اين روزها تلاش مي‌كنند براي استقبال از 5ميليون سفر افزوده شده به شهر كميت و كيفيت خود را افزايش دهند. افزايش555واگن به خطوط مترو، آماده‌سازي‌ 6522 اتوبوس براي سرويس‌دهي بيشتر و ورود 10هزار تاكسي هيبريدي در كنار افزايش نظارت بر ناوگان حمل‌ونقل عمومي از اهم اقدامات در اين زمينه است. با آغاز فصل پاييز، بيش از يك ميليون دانش‌آموز، يك ميليون دانشجو و نيم ميليون كارمند جديد، براي 5ميليون سفر روزانه در مسير خانه به محل تحصيل و بالعكس به حجم ترددها در شهر مي‌افزايند.

در خطوط 5گانه متروي پايتخت، شركت بهره‌برداري متروي تهران خود را براي افزايش 15تا 20درصدي حجم سفرها آماده مي‌كند. در حال حاضر به‌طور معمول روزانه 2ميليون و 500هزار مسافر با مترو سفر مي‌كنند كه پيش‌بيني مي‌شود اين تعداد در مهرماه به بيش از 3ميليون نفر در روز برسد.

محسن نايبي مديرعامل اين شركت مي‌گويد: برنامه‌ريزي لازم براي به‌كارگيري حداكثر توان در تمامي بخش‌ها صورت گرفته است كه براين اساس، علاوه بر واگن‌هاي موجود، 555واگن به‌صورت كامل تعمير، بازبيني و نظافت مي‌شوند تا به بهترين نحو آماده خدمات‌رساني باشيم. همچنين فاصله گذر قطارها مثل روزهاي عادي است اما اين آمادگي وجود دارد كه در زمان ازدحام قطارهاي فوق العاده براي جابه‌جايي بهتر و سريع‌تر مسافران انجام شود.

اين درحالي است كه از آغاز سال تحصيلي قرار است زمان تردد قطارها در خط 3 افزايش يابد. اكنون خط 3 از ساعت 7تا 20فعال است كه از ابتداي مهر تردد قطارها ساعت 5:30صبح از مبادي حركت آغاز و تا 22:30دقيقه با فاصله گذر 15 دقيقه ادامه خواهد داشت. آماده باش اورژانس در ايستگاه‌هاي امام‌خميني، علم و صنعت، صادقيه، كرج، شهرري و بهشتي نيز از ديگر تداركات مترو براي آغاز سال تحصيلي است.

در بخش اتوبوسراني با اينكه 4 سال است هيچ اتوبوسي به شهرداري تحويل داده نشده و ناوگان در آستانه فرسودگي قرار دارد، اما 6522اتوبوس آماده سرويس‌دهي هستند. همچنين 173اتوبوس دو كابين و 16دستگاه اتوبوس تك كابين جديد براي خطوط اتوبوس تندرو به شهر وارد مي‌شوند. اين در حالي است كه 2هزار دستگاه اتوبوس با اينكه از رده خارج شده‌اند؛ اما با تعميرات مجددا به چرخه فعاليت بازگشته‌اند. هم‌اكنون 4944دستگاه اتوبوس تهران معاينه فني شده و توانسته‌اند استانداردهاي لازم را كسب كنند.

در بخش تسهيل امكانات سفر ارزان با حمل‌ونقل عمومي نيز براساس تصميم شوراي شهر از ابتداي مهرماه طرح نظام يكپارچه بليت الكترونيك پايتخت از ابتداي مهر آغاز مي‌شود تا والدين و همسران شهدا، جانبازان و معلولان به‌صورت رايگان و 2ميليون دانش‌آموز و دانشجو نيم بها از اتوبوس و مترو استفاده كنند.

اما محور ديگر تحول كمي و كيفي در بخش تاكسيراني رخ مي‌دهد. آنگونه كه حجت‌الله بهروز قائم‌مقام معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران خبر داده، 10هزار خودروي هيبريدي هوندا، تويوتا، نيسان و هيوندا آماده ورود به ناوگان تاكسيراني هستند و مديريت شهري با اين اقدام، برنامه‌هاي مفصلي در زمينه كاهش معضل آلودگي هوا و در عين حال ارائه خدمات كيفي‌تر به شهروندان در دستور كار قرار داده است.

در بخش نظارت نيز سازمان تاكسيراني گشت‌هاي نظارتي خود را در نقاط پرتردد مستقر مي‌كند. به گفته ميثم مظفر مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني تهران، ناوگان تاكسيراني پايتخت در آستانه سال تحصيلي جديد در آماده باش صددرصدي قرار مي‌گيرد.

کد خبر 272043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha