همشهری آنلاین: موسسه لغت نامه دهخدا، نخستین سازمان تألیف فرهنگ لغت یا واژه‌نامه در ایران است که فعالیت آن در سال ۱۳۲۴ یعنی حدود ۳۰ سال پس از آنکه دهخدا طرح تألیف لغت‌نامه را ریخت، با تصویب مجلس شورای ملی، در خانه دهخدا در خیابان ایرانشهر تهران آغاز شد.

موسسه لغت‌نامه دهخدا در سال 1334 با درگذشت دهخدا، به دو اتاق در کنار عمارت مجلس در میدان بهارستان منتقل شد و بنا بر وصیت علي اكبر دهخدا، دکتر محمد معين با همكاري دکتر سید محمد دبیر سیاقی و دکتر سيد جعفر شهيدي، اداره موسسه را بر عهده گرفت.

اين سازمان تألیف فرهنگ لغت، در آذر ماه 1336 بنا بر مصوبه مجلس، به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران منتقل شد. در سال 1353 دکتر محمود افشار، ساختمانی در محل موقوفات خود يعني در محل فعلي موسسه لغت‌نامه دهخدا، به اين موسسه اهدا کرد.

تألیف لغت‌نامه دهخدا در 50 جلد در سال 1359 پایان یافت تا اينكه اين اثر ملي در سال 1372 حروف‌نگاری رایانه‌ای شد و در حال حاضر در 16 جلد و نیز بر روی لوح فشرده قابل بهره‌برداری است.

موسسه لغت‌نامه دهخدا از سال 1368 داراي بخش آموزشی نيز است كه به پيشنهاد دکتر شهيدی و با تأييد وزارت فرهنگ و آموزش عالی در قالب مرکز بين‌المللی آموزش زبان فارسی تأسيس شد كه تا سال 1392 بیش از 10 هزار نفر از سراسر جهان در مرکز بين‌المللی آموزش زبان فارسی، آموزش ديده‌اند.

موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بين‌المللی آموزش زبان فارسی از سال 1386 با تصویب هیأت رئیسه دانشگاه تهران، تحت عنوان واحد «موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی» به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

اين سازمان از كتابخانه مؤلفان با 11 هزار جلد كتاب فارسی، عربی و غيره و نسخه‌های خطی، ويژه مؤلفان لغت‌نامه‌ها و اعضاي هيات علمی بهره‌مند است. همچنين كتابخانه مركزی دانشجويان با حدود 12 هزار جلد كتاب و 200 منبع غير كتابی شامل نوارهای صوتی، فيلم، CD و نقشه داير است.

گنجينه دهخدا، نمايشگاه دائمی نوشته‌ها، نامه‌ها، اسناد مربوطه و عكس‌های دهخدا و همچنين تالار شهیدی شامل مجموعه كتاب‌های كتابخانه شخصی دكتر شهيدی بالغ بر هفت هزار جلد كتاب چاپی، سنگی و نسخه‌های خطی، تقديرنامه‌ها، نشان‌ها و جوايز وي كه به سازمان اهدا شده است از ديگر بخش‌هاي موسسه لغت‌نامه دهخدا است.

علامه علي اكبر دهخدا، دكتر محمد معين و دكتر سيد جعفر شهيدي رياست سازمان لغت‌نامه دهخدا را از ابتداي تأسيس تا سال 23 دي ماه 1386 بر عهده داشته و رياست موسسه لغت‌نامه دهخدا از ارديبهشت ماه 87 تا كنون بر عهده دكتر علي افخمي قرار دارد.

کد خبر 272274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha