مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محیطی که روزانه در اطراف خود می‌بینید، تنها جزئی ناچیز از تمامی آنچیزی است که در حقیقت می‌توان دید، بخشی مرئی از پهنه‌ای وسیع که در چشم انسان نامرئی است.

براساس گزارش CNN، دانشمنداني كه در پروژه سرن فعاليت دارند، در راستاي مشاهده ماده تاريك، ماده مرموز و نامرئي كه بخش بزرگي از جهان توسط آن ساخته شده‌است، پيشرفت‌هاي قابل توجهي داشته‌است. دانشمندان با كمك گرفتن از طيف‌نگار مغناطيسي آلفا يا AMS كه در خارج از ايستگاه فضايي بين‌المللي نصب شده‌ و از سال 2011 در مدار زمين در حركت است، توانسته‌اند حقايق بيشتري درباره اين معماي بزرگ را كشف كنند.

به گفته اين دانشمندان، انسان تنها چهار درصد از جهان و مواد سازنده آن را مي‌بيند و مابقي آن را ماده و انرژي تاريك تشكيل داده‌است. بيش از 70 درصد از آن را انرژي تاريك و بيش از 20 درصد از آن را ماده تاريك تشكيل داده كه انسان تاكنون قادر به مشاهده هيچ‌يك از اين دو نشده‌است.

اما دانشمندان از وجود اين‌دو اطمينان كامل دارند، زيرا نشانه‌هايي از وجود آن را به دست آورده‌اند. نشانه‌هايي از قبيل نيروي گرانشي كه به جهان مرئي وارد مي‌آورد.

دانشمندان به‌تازگي اطلاعات جمع‌آوري شده توسط طيف‌نگار AMS رصد‌كننده ذرات تحت‌اتمي كه به صورت ثابت زمين را مورد هجوم خود قرار مي‌دهند را تحليل كرده و متوجه حضور ضدماده بسيار كميابي شدند كه احتمالا در اثر تجزيه ماده تاريك ايجاد مي‌‌شوند.

وقتي ماده تاريك برخورد مي‌كند

ذرات ضد‌ماده با نام پوزيترون و يا آنتي الكترون شناخته مي‌شوند. اين ذرات جرمي برابر با الكترون‌ها دارند،‌ تنها بار آنها برخلاف الكترون‌ها مثبت است.

دانشمندان معتقدند زماني كه ماده تاريك دچار برخورد مي‌شود، به الكترون‌ها و پوزيترون‌ها تبديل مي‌شوند،‌از اين رو قابليت مطالعه روي پوزيترون‌ها در اين موقعيت مي‌تواند منجر به اثبات وجود ماده تاريك شود.

پوزيترون‌ها در مقدار بسيار ناچيزي توليد مي شوند و بيشترين بخش آنها از دورافتاده‌ترين بخش‌هاي جهان هستي به زمين رسيده و در كنار ديگر ذرات تحت اتمي، الكترون‌ها و پروتون‌ها، قرار مي‌گيرند. اين ذرات پرنده را با نام پرتوهاي كيهاني مي‌شناسند، نامي كه شناخت ناكافي از ساختار آنها، برايشان به ارمغان آورده‌است.

پروژه AMS با تجزيه 41 ميليارد پرتو كيهاني دريافتند 10 ميليون از آنها را الكترون‌ها و پوزيترون‌ها تشكيل داد‌ه‌اند.

در اين تحقيق در تعداد پوزيترون‌ها نوساناتي ديده مي‌شوند و به لطف طيف‌نگار مدارگرد AMS محققان براي اولين بار طي 50 سال گذشته توانستند نقطه‌اوجي بسيار مهم را در تعداد پوزيترون‌ها به ثبت برسانند.

اين اطلاعات حاوي نشانه‌هايي از وجود ماده تاريك هستند. اما دانشمندان در سرن از اينكه ماده تاريك منبع اصلي پوزيترون‌ها باشد، اطمينان ندارند و معتقدند ممكن است اين ذرات تحت تاثير پديده‌اي پرانرژي‌تر از قبيل پالسار‌ها يا ابرنواخترها ايجاد شده‌باشند.

کد خبر 272590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha