یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

سید محمد فخار: وضعیت آلودگی هوای پایتخت در سال اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند رو به کاهشی را نشان می‌دهد.

آلودگی هوا

نگاهي به وضعيت 6‌ماه اخير سال93 مشخص مي‌كند كه 6روز هواي پاك، 139روز هواي سالم و 41روز (با احتساب امروز) هواي ناسالم در آسمان تهران تنفس شده است. اين وضعيت در شرايطي است كه در 6‌ماه نخست سال‌جاري نيز گردوغبار و ذرات معلق كمتر از 10 و 2.5 ميكرون افزايش نگران‌كننده‌اي در تهران داشته است.

به گزارش همشهري، در 6‌ماه نخست سال گذشته، در تهران 2روز هواي پاك، 128روز هواي سالم و 56روز هواي ناسالم به ثبت رسيده بود. بدين‌ترتيب هواي پاك طي 6‌ماه نخست امسال 4 روز بيشترشده و تعداد روزها با هواي سالم نيز افزايش يافته است. آنگونه كه گزارش‌هاي شركت كنترل كيفيت هواي پايتخت نشان مي‌دهد، در ماه‌هاي اخير افزايش گردوغبار‌هاي داخلي و خارجي يكي از پديده‌هاي هواشناسي غالب در تهران و شهرهاي اطراف بوده و اين نكته موجب افزايش نگراني‌ها شده است.

نقطه اوج اين نوع آلودگي روز 9تير با وقوع طوفاني از گردوغبار در تهران و برخي شهرهاي كشور به ثبت رسيد كه در پايتخت اين پديده موجب شد شاخص ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون به 191 برسد، درصورتي كه بيشترين ميزان ذرات كه در سال گذشته در تهران به ثبت رسيد، 170بوده است. البته ذرات معلق در تهران عوامل و دلايل مشخص و متعددي دارد كه اين عوامل علاوه بر صنايع آلاينده و معادن، شامل منابع متحرك و وسايل نقليه بنزين‌سوز و گازوئيل‌سوز مي‌شود.

  • نگاهي به عملكرد نهادهاي مختلف

در عين حال از فردا با آغاز سال تحصيلي و سردشدن هوا در فصل پاييز، زمينه‌هاي تشديد بحران آلودگي هوا فراهم مي‌شود. در چنين شرايطي بايد به بررسي وضعيت اقدامات اجرايي هر يك از نهادهاي دخيل در امر آلودگي هوا پرداخت. دولت و سازمان محيط‌زيست در ماه‌هاي اخير دستورالعملي براي كاهش آلودگي هوا تهيه و ابلاغ كرده‌اند كه به موجب آن تمام دستگاه‌ها موظفند با توجه به لزوم اهتمام جدي براي مقابله مؤثر با آلودگي هوا، اقداماتي در زمينه سوخت، خودروهاي در حال حركت، منابع ساكن، خودروهاي نو، نيروگاه‌ها، مديريت حمل‌ونقل و تقاضاي سفر، پايش و پيش‌بيني هوا، آموزش و اطلاع‌رساني و زيرساخت‌هاي شهري انجام دهند.

در عين حال شهرداري تهران با توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل عمومي از يك سو و نوسازي ناوگان فرسوده حمل‌ونقلي تلاش كرده عوامل آلاينده شهر را به حداقل برساند. اين نهاد با همكاري شوراي شهر براي انتقال صنايع آلاينده اقدامات متعددي انجام داده و طرح‌هايي چون بهره‌گيري از خودروهاي هيبريدي و موتورسيكلت‌‌هاي برقي را براي كاهش آلودگي هوا به اجرا درآورده كه هم‌اكنون در مراحل اجرايي قرار دارد. اما ضلع سوم نهادهاي دخيل در امر آلودگي هوا مجلس است كه سال89 طي مصوبه‌اي معافيت خودروهاي نو از معاينه فني را از 2 به 5سال افزايش داد تا آلودگي هوا در تهران به سرعت افزايش يابد. در اين زمينه برخي نمايندگان ابراز نگراني كردند اما عزمي در صحن علني مجلس براي كاهش اين مدت جزم نشد و در آستانه فصل آلودگي هوا مي‌توان اين نهاد را در افزايش آلودگي هوا مقصر دانست.

  • آلودگي هوا، پديده غالب روز اول مهر

ديروز دومين روز آلوده سال‌جاري در پايتخت بود. ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون كه روز شنبه هواي تهران را در وضعيت ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار داده بودند، ديروز در برخي نقاط تهران نظير شهرري عدد 180يعني وضعيت ناسالم را به ثبت رساندند تا بزرگ‌ترين شهر كشور در آستانه آغاز سال تحصيلي با بحران آلودگي هوا مواجه باشد. تهران امروز با كاهش دما مواجه است و فردا پديده گرد و خاك را در ساعات اوليه صبح تجربه مي‌كند. طبق نقشه‌هاي پيش‌يابي كمينه و بيشينه هواي تهران فردا در نخستين روز مهر‌ماه بين 21 تا 30درجه بالاي صفر خواهد بود و آسمان صاف و در برخي ساعات همراه با گرد و خاك پيش‌بيني شده است. اين بدين معني است كه نخستين روز مهر نيز آلودگي هوا در تهران تثبيت خواهد شد.

کد خبر 272641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha