مریم آموسا: اگر دوست دارید از نزدیک شاهد فرایند خلق یک اثر هنرى باشید که به زودى آن را در گوشه‌اى از شهر نصب خواهند کرد، مى‌توانید سرى به برج میلاد بزنید.

mojasame

این روز‌ها پاركينگ برج ميلاد، میزبان یکی از مهم‌ترین رویداد‌های هنر مجسمه‌سازی است؛ سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران که در ششمین دوره برگزاری‌اش توانسته آن گونه که باید جایگاه خود را در عرصه ملی و بین‌المللی پیدا کند و شرکت در آن به عنوان یکی از نكات در خور توجه در رزومه مجسمه‌سازان ایرانی و خارجی بدل شده است. رويدادى كه علاوه بر فرصت خلق آثار هنرى، بخشى از نياز پايتخت در آثار حجمى و زيباسازى مبلمان شهرى را مرتفع مى‌سازد.

سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران كه به همت سازمان زيباسازى شهردارى برگزار مى‌شود، خيلى زود آوازه بين‌المللى يافت و از همين رو درخواست‌ها و پيشنهادها براى حضور در آن هر سال افزايش پيدا كرد.اعداد و ارقامی که در ششمین دوره برگزاری این رویداد از سوی دبیر سمپوزیوم منتشر شد، دلیلي بر این ادعاست. در دوره ششم ۷۵مجسمه‌ساز ایرانی و۱۷۳مجسمه‌ساز خارجی برای شرکت در بخش اصلی ثبت‌نام کردند که پس از ارسال ايده‌ها و پيشنهادهاي‌شان ۱۱هنرمند ایرانی و ۱۲هنرمند خارجی برای اجراى آثارشان در سمپوزیوم پذیرفته شدند.

حضور كشورهايى از سه قاره جهان خود گوياى جذابيت‌هاى اين رويداد است. آنتونیس می‌رودیاس از یونان، کارلوس سانچز از مکزیک، دومیترو سربن از رومانی، جیورجی جیورجف از بلغارستان، گولر گنگورگن از ترکیه، خوزه کارلوس میلان از اسپانیا، مانول دیاز کاستدو از اسپانیا، کیان شیووا از چین، رانالدی آلی‌سیو از ایتالیا، رناته لوچی‌ینه از بلژیک، تنگشان‌چی از تایوان، فولکر اشناتگن از آلمان در كنار هنرمندان هموطن‌مان: احسان طوسی، لیلا شاه‌محمدی، حسن (شهریار) رضایی، محمد بیک‌زاده، حدیث کماسی، علی خطایی ایلخچی، غلامرضا آقابابایی، کامبیز هورسان، بهنام آخربین، علیرضا رضایی و حمزه حیدری‌فر ۲۳هنرمندی هستند که در بخش اصلی ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران حضور دارند و شما مى‌توانيد با حضور در برج ميلاد از نزديك شيوه كارشان را تماشا كنيد.

  • سمپوزيوم مجسمه‌سازي ايران را بيشتر بشناسيم

با اینکه در سایرکشور‌ها برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است اما از عمر برگزاری اين سمپوزیوم در ایران کمتر از یک دهه می‌گذرد. با وجود نوپایی برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران، این رویداد توانسته جایگاه ویژه‌ای در میان ديگر سمپوزیوم‌هايي که از سوی سایر کشور‌ها برپا می‌شود، پیدا کند و مجسمه‌سازان متعددی را از ایران و خارج از كشور به خود جلب كند.

برای نخستین‌بار سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران در ۱۳۸۵ با حضور۲۲هنرمند ایرانی و خارجی در بوستان چیتگر با تکنیک‌های چوب، سنگ، آهن و پی‌وي‌سی کلید خورد اما در دوره‌های بعدی هر سمپوزیوم به تکنیک خاصی اختصاص داده شد. دوره دوم با تاخیر سه ساله در آبان ماه سال ۱۳۸۸ با تکنیک آهن در نگارخانه برگ، دوره سوم در ۱۳۹۰ با تکنیک سنگ (تراوتن) در برج میلاد و دوره چهارم در۱۳۹۱ با تکنیک سنگ در باغ موزه زندان قصر و دوره پنجم سال۹۲ با تکنیک چوب در بوستان نوروز برگزار شد؛ دوره ششم سمپوزیوم مجسمه‌سازی هم كه اين روزها در حال برگزارى است و گفته شده تكنيك اين دوره سنگ (تراوتن) است.
با اینکه دوره‌های نخست سمپوزیوم مجسمه‌سازی در اسفند و آبان ماه برگزار شد، اما از دوره پنجم به بعد قرار شد در تقویم هنری ایران این رویداد هنری در اردیبهشت ماه برگزار شود.با اين حال به دلیل پاره‌ای از مشکلات، زمان برگزاری سمپوزیوم به شهریور و مهر موکول شد. از دوره دوم به بعد بود كه هر دوره از سمپوزیوم به تکنیک خاصی اختصاص داده شد.

  • آثار دوره‌هاى قبل را اينجاها ببينيد

تهران آنچنان كه بايد مجسمه ندارد اما بخشى از مجسمه‌هايش از قبل همين سمپوزيوم است. اگر دوست داريد ببينيد حاصل دوره‌هاى پيش اين رويداد چه بوده، بايد ابتدا سرى به ميدان آزادى و تئاترشهر بزنيد، زيرا مجسمه‌هاى دوره اول اين سمپوزيوم در اين ميدان تاريخى و محوطه زيباى تئاترشهر نصب شده‌اند. آثار دوره‌هاى بعد هم در برج ميلاد، باغ موزه هنرهاى ايرانى، باغ موزه قصر، پارك نوروز، تپه‌هاى عباس‌آباد و... به تماشا گذاشته شده‌اند.

  • از تهران تا شهرهاي ديگر

نکته قابل تامل اینجاست که سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران و شيوه جذاب برگزارى آنكه در يك زمان واحد تعدادی مجسمه‌ساز کنار هم اقدام به خلق مجسمه می‌کنند، آنقدر برای ديگر شهرها جذاب شده که چندین سمپوزیوم در اصفهان، کرمان، شیراز، زاهدان، قشم و پدیده مشهد شکل گرفت و برگزار شد؛ هر چند برخى از این رويدادها در نخستین گام خود ماندند. البته این روز‌ها نیز نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تبریز از سوی سازمان زیباسازی این استان در حال برگزاری است و به گفته برگزارکنندگان آن قرار است به صورت دوسالانه برگزار شود.

  • محل جولان جوانان

با اینکه عمر مجسمه‌سازی مدرن در ایران تنها به یک قرن می‌رسد و در یک دهه اخیر مجسمه‌سازی در ایران با رشد رو به جلويي مواجه شده است، اما در عرصه بین‌المللی برخی از چهره‌های مجسمه‌سازی ایران همچون پرویز تناولی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و هنوز در حراجی‌های منطقه هیچ هنرمندی نتوانسته رکورد دو ميليون و ٨٠٠هزار دلارى مجسمه پرسپوليس او را بزند. علاوه بر تناولى برخی از چهره‌های مجسمه‌سازی ایران نیز توانسته‌اند در سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی متعددی در عرصه بین‌المللی شرکت کنند و حائز رتبه‌هاى بالا شوند،اما در بیشتر سمپوزیوم‌هایی که در ایران برگزار می‌شود، مجسمه‌سازان جوان حضور پر رنگ تری دارند. برگزار کنندگان سمپوزیوم نيز با آگاهى از اين نكته از همان دوره نخست، شكل برگزارى آن را به گونه اى طراحى كردند كه در عين حرفه اى بودن، يك دوره‌ فشرده آموزشی برای مجسمه‌سازان ایرانی باشد.در اين زمينه يكى از راهكارها اين بوده كه درهر دوره تعدادی از دانشجویان مجسمه‌سازی که طرح‌های‌شان برای شرکت در بخش اصلی انتخاب نشده به عنوان دستیار، شرایط حضورشان در سمپوزیوم مهیا شود. اين در حالى است كه دربیشتر سمپوزیوم‌های خارجی دستیاران تنها افراد فنی مثل سنگ تراش و جوشکار هستند که خود هیچ ایده‌ای برای مجسمه‌سازی ندارند.

همچنین در سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران از دوره سوم که با تکنیک سنگ برگزار شد،۱۰ مجسمه‌ساز جوان به بخش دانشجویی راه پیدا کردند. تفاوت بخش دانشجویی با بخش اصلی در ابعاد متریالی است که در اختیار مجسمه‌سازان این بخش گذاشته می‌شود.شرکت کنندگان این بخش دستیاری در اختیار ندارند، اما مکانی که برای خلق اثر در اختیار آن‌ها گذاشته شده در کنار دو مجسمه‌ساز حرفه‌ای است و همین موضوع به آن‌ها کمک می‌کند که در جریان برگزاری سمپوزیوم بتوانند از اطلاعات و تکنیک‌های تخصصی که این مجسمه‌سازان برای خلق اثر به کار می‌برند، بهره بگیرند. البته تجربه ۳ دوره اخیر نشان داده که بیشتردستیاران در دوره‌های بعدی توانسته‌اند از یک روند رو به جلو برخوردار شده و طرح‌هایشان به بخش دانشجویی و اصلی راه پیدا کند.

  • آموزش با سنگ

با توجه به این که سه دوره برگزاری سمپوزیوم به تکنیک سنگ اختصاص داده شده است؛ باید به این نکته توجه کرد که در دانشکده‌های مجسمه‌سازی ایران، مجسمه‌سازی با تکنیک سنگ آموزش داده نمی‌شود و تنها در واحد آشنایی با مواد، اطلاعات اندکی درباره سنگ در اختیار مجسمه‌سازان جوان گذاشته می‌شود. از این رو بیشتر دستیاران و دانشجویان نخستين مواجه‌ا‌شان با سنگ در جریان سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران صورت گرفته است و اتفاقا نخستین مجسمه را با این تکنیک ساخته‌اند.
البته ذكر اين مطلب هم خالى از لطف نيست كه در سطح شهرهای ایران به جز شیرهای سنگی به جای مانده از دوره‌های تاریخی پیشین و مجسمه‌های ابوالحسن خان صدیقی، کمتر پیش آمده که مجسمه‌ای با این تکنیک ساخته و در سطح شهر نصب شود.

  • يك مجسمه فيگوراتيو

در ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران گرایش عمده به فرم است و تنها یک مجسمه در این دوره حال و هوای فیگوراتیو دارد که بنا به نظرشورای انتخاب آثار متشكل از: «ایرج محمدی، حمید شانس، قدرت‌الله معماریان، محمدرضا ذبیح الله‌زاده و محمدرضا یزدى» معرفي مي‌شود.با توجه به محدود بودن زمان برگزاری سمپوزیوم، هیات داوران تلاش کرده‌ طرح‌هایی را انتخاب کند که قابلیت اجرا در زمان محدود را داشته باشند.

با این که بیش ازنیمی از زمان برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران گذاشته است، بخش عمده مجسمه‌ها ساخته شده و در روز پایانی سمپوزیوم طی مراسمی برگزیدگان این دوره از سمپوزیوم معرفی خواهند شد.برگزیدگان با رای داوران نهايى متشكل از:"حميد شانس، جان گوگا بریشویلی از گرجستان و علی جبار حسین هنرمند دانمارکی عراقی تبار "انتخاب خواهند شد. دو داور خارجی ششمین دوره سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران، از حال و هوای مجسمه‌سازی ایران دور نیستند و پیش‌تر جان گوگا در سمپوزیوم دوره سوم و علی جبار حسین در سمپوزیوم مجسمه‌سازی پدیده شرکت کرده بودند.

همچنین در جریان برگزاری سمپوزیوم نشست‌های معرفی آثار هر هنرمند شرکت کننده و نشست‌هایی تخصصی در خصوص مباحث مجسمه‌سازی دنیا برپا خواهد شد. ششمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران كه از 23 شهريورماه گذشته آغاز شده‌بود تا ۱۵ مهرماه در محوطه بازبرج میلاد درحال برگزاری است و بازدید ازاین رویداد هنری برای عموم آزاد است.

  • همشهري  6 و 7
کد خبر 273677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha