چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: جیم جارموش کارگردان مستقل ؛بازیگر؛ نمایشنامه‌نویس؛ فیلمنامه‌نویس؛ تهیه‌کننده و آهنگساز آمریکایی‌است. از وی به عنوان نماد سینماگران مستقل یاد می‌کنند.

جیم جارموش

جیم جارموش در ۲۲ ژانویه ۱۹۵۳ در اوهایو آمریکا بدنیا آمد. او در ۱۸ سالگی وارد دانشگاه نورث‌وسترن شد تا روزنامه نگاری بخواند با اینهمه ۳ سال بعد به دانشگاه کلمبیا رفت تا رشته زبان و ادبیات انگلیسی را تمام کند.بین سالهای ۱۹۷۴ تا ۷۶ جیم جارموش درس دانشگاهی را تمام کرد اما عمدتا به دنبال علاقه‌اش یعنی دیدن فیلم ها و خواندن تاریخ‌سینما و تحلیل فیلم‌ها می‌رفت.

در سال ۱۹۷۶ جیم جارموش در دانشگاه نیویورک در دانشکده فیلم سازی ثبت‌نام می‌کند و دستیار استادش؛ فیلمساز معتبر سینمای آمریکا یعنی نیکلاس ری می‌شود. این شروع زندگی حرفه‌ای سینمایی اوست. در کنار کار در سینما؛ حرفه موسیقی را نیز دنبال می‌کند.

بین ۱۸۸۰ تا ۸۳ تجربه‌های متفاوتی از فیلم مستند تا بازیگری را پشت سر می‌گذارد تا اینکه در سال ۱۹۸۴ فیلم "عجیب‌تر از بهشت" را می‌سازد. نمایش فیلم غوغا به‌پا می‌کند و برنده دوربین طلایی کن ۱۹۸۴ می‌گردد. از آن‌پس جارموش با اعتبار هنری بدست‌آورده‌اش ؛ سمت‌ و سوی سینمای مستقل را انتخاب می‌کند و بسیار گزیده‌کار به فعالیت در سینما می ‌پردازد.

از ۱۹۸۹ پروژه قهوه و سیگار را که فیلم‌های کوتاه سیاه و سفید هستند پی‌می‌گیرد.و برای قسمت سوم این فیلم در سال ۱۹۹۳ به نخل طلای فیلم کوتاه می‌رسد.

جانی دپ در نمایی از مرد مرده/۱۹۹۵/ ساخته جیم جارموش

با کارگردانی "مرد مرده" محصول۱۹۹۵ دیگر امضای جیم جارموش به تثبیت می‌رسد. او در طی این سالها عمدتا هر ۴ سال یکبار فیلمی را کارگردانی کرده است. از او به عنوان نماد سینماگران مستقل ساز نام می‌برند.

  • فیلم های عمده

عجیب تر از بهشت/۱۹۸۴

مرد مرده/۱۹۹۵

روح سگ:سلوک سامورایی/۱۹۹۹

گل های پژمرده/۲۰۰۵

مرزهای کنترل/۲۰۰۹

فقط عاشقان زنده می‌مانند/۲۰۱۳

پترسن /۲۰۱۶

مرده‌ها نمی‌میرند/۲۰۱۹

  • افتخارات

برنده دوربین طلایی کن؛  ۱۹۸۴ برای فیلم عجیب‌تر از بهشت

برنده نخل طلای فیلم کوتاه ۱۹۹۳برای قهوه و سیگار

جایزه ویژه هیات داوران کن برای فیلم گل‌های پژمرده

کد خبر 273887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha