همشهری‌آنلاین: کمیته نوبل جایزه نوبل ادبی سال ۲۰۱۴ را به پاتریک مودیانوی فرانسوی داد. این نویسنده در سال ۱۹۴۵ در غرب پاریس متولد شده است.

خبرگزاری مهر به نقل از سایت نوبل نوشته است، جایزه ادبی نوبل پنج شنبه (9 اکتبر) راس ساعت 13 به وقت محلی پاتریک مودیانو نویسنده فرانسوی را به عنوان برنده امسال خود را معرفی کرد.

این در حالی بود که بیشترین شانس به نگوگی واتیونگو نویسنده کنیایی داده شده بود و برای این نویسنده شانس یک به 10 در نظر گرفته شده بود.

پاتریک مودیانو رمان نویس فرانسوی برنده جایزه بزرگ آکادمی فرانسه برای ادبیات در سال 1972 و برنده جایزه گنکور در سال 1978 است. این نویسنده 69 ساله یکی از چهره های مهم ادبی فرانسه محسوب می شود. مودیانو در سال 2010 جایزه دل دوکای انستیتوی فرانسه را برای یک عمر تلاش حرفه‌ای خود دریافت کرد و اخیرا در سال 2012 نیز موفق به کسب جایزه دولتی اتریش برای ادبیات اروپا شد.

آخرین نویسنده‌ای که جایزه نوبل را به فرانسه برده بود ژان ماری گوستاو لوکلزیو در سال 2008 بود.

گزارش همشهری‌آنلاین حاکیست که از مودیانو چند کتاب به زبان فارسی نیز منتشر شده است که از جمله آنها می‌توان به رمان بیراه اشاره کرد که از سوی نشر فرهنگ آرش و با ترجمه آرش نقیبیان منتشر شد و نیز رمان افق که با ترجمه حسین سلیمانی‌نژاد از سوی نشر چشمه و با خرید حق کپی رایت از ناشر فرانسوی به بازار کتاب ایران عرضه شد. سلیمانی‌نژاد پیش از این رمان تصادف شبانه همین نویسنده را برای نشر چمشه برگردان فارسی کرده بود.

رمان‌های بلوارهای کمربندی و محله‌ی گمشده نیز با ترجمه اصغر نوری از سوی انتشارات افراز منتشر شد.

کد خبر 274381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha