رضا کربلایی: عربستان بازار تولیدکنندگان نفت جهان را خراب کرد تا لبخند رضایت بر چهره مصرف‌کنندگان نفت نقش ببندد و آژانس بین‌المللی انرژی که مدافع حقوق کشورهای مصرف‌کننده نفت جهان است، اعلام کند: سقوط قیمت‌ها در آینده هم ادامه می‌یابد.

کشتی

نگاه‌ها اما به رفتار احتمالي 2بازيگر جدي سازمان كشورهاي صادركننده نفت دنيا (اوپك) يعني عربستان و ايران است كه در سايه سياست‌خارجي حاكم بين آنها، چه تدبيري براي جلوگيري از روزهاي سياه نفت‌داران انديشه خواهند كرد؟ خواسته صادركنندگان نفت كه اكثر آنها بودجه‌شان را با نفت 100دلاري بسته‌اند، اين است كه عربستان ميزان توليد و صادرات نفت خود را كم كند و به سقف تعهد تعيين شده در اوپك پايبند بماند؛ چه اينكه اين كشور به واسطه بحران چندسال اخير در كشورهايي چون عراق و ليبي و همچنين پرونده هسته‌اي ايران با غرب و تنگناي ايجاد شده بر سر صادرات نفت كشورمان، با هدف رضايت خاطر مصرف‌كنندگان نفت، توليد خود را افزايش داده است. سياستي برخلاف عرف حاكم بر تاريخ اوپك كه باعث شد وزير نفت ايران پس از آغاز دور تازه‌اي از مذاكرات هسته‌اي در سال گذشته، از بازپس‌گيري جايگاه از دست‌رفته كشور در بازار نفت سخن بگويد و از ديگران بخواهد راه را براي حضور نفت ايران باز كنند.

مخاطب اصلي اين گفته بيژن زنگنه البته عربستان بود كه هرچند در گفتار واكنش نشان نداد، اما در عمل فرمول قيمت‌گذاري فروش نفت خود را با هدف سلطه هرچه بيشتر بر بازار نفت ديگر كشورهاي اوپك دستكاري كرد و ديگران را خواسته و ناخواسته به جنگ نانوشته قيمت‌ها كشاند؛ جنگي كه البته همه ازجمله 2بازيگر اصلي اوپك آن را رد مي‌كنند. اما انتظار از ايران چيست؟ برخي تحليلگران به‌ويژه در داخل كشور تأكيد دارند كه بايد وزراي نفت و امورخارجه ديپلماسي انرژي را فعال كنند و از ديگر اعضاي اوپك بخواهند تا سريع‌تر در وين، مقر اوپك گردهم آيند و سطح توليد را كاهش دهند.

وزارت نفت اما فعلا چنين نظري ندارد و اين سياست وزارت نفت باعث شده تا حتي احتمال احضار بيژن زنگنه براي پاسخگويي به مجلس هم تقويت شود. افزايش وابستگي اقتصادي كشورهاي صادركننده نفت ازجمله ايران خطري است جدي براي بودجه‌هاي نفتي اين كشورها و تلنگري است به همه مسئولان ارشد كشور تا سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ازجمله كاهش وابستگي بودجه به نفت را جدي‌تر بگيرند. فعلا همه نگاه‌ها در جهان به بازي احتمالي ايران و عربستان در شطرنج بازار نفت دوخته شده و برخي هم در داخل به انتظار نشسته‌اند كه مرد شماره يك وزارت نفت ايران چه گامي براي جلوگيري از سقوط هرچه بيشتر قيمت نفت برخواهد داشت.

  • واكنش شركت ملي نفت ايران

ركن‌الدين جوادي، مديرعامل شركت ملي نفت ايران در پاسخ به پرسشي درباره پيش‌بيني‌هاي جهاني مربوط به ادامه روند كاهشي قيمت نفت گفت: همانطور كه پيش‌بيني‌هاي 2‌ماه پيش مي‌گفتند قيمت نفت زير 110دلار يا 100دلار نمي‌رسد، ممكن است پيش‌بيني‌ها الان از كاهش بيشتر قيمت خبر بدهند اما اين پيش‌بيني‌ها چون براساس تحريم‌ها انجام مي‌شود قابل اتكا نيست و معلوم نيست بازار و واقعيت شبيه آنها باشد.وي به فارس گفت: خيلي نگران قيمت‌ها نيستيم و بايد صبر كنيم ببينيم در آينده چه مي‌شود.

  • احتمال جنگ قيمت نفت در 6‌ماه آينده

روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز نوشت: قيمت نفت باز هم كاهش يافت و ضمن ايجاد آسودگي خيال بيشتر براي كشورهاي مصرف‌كننده، ميان رهبران اوپك در مورد اينكه چه سياستي بايد اتخاذ كنند، شكاف ايجاد كرد. به گزارش ايرنا، تام كلوزا تحليلگر ارشد نفتي در پايگاه خبري گس بادي كه قيمت سوخت را از ايستگاه‌هاي سوختگيري به سراسر كشور مخابره مي‌كند، گفت: ميان اعضاي اوپك به‌طور آشكار شكاف وجود دارد و اين يعني احتمال زيادي هست كه شاهد جنگ قيمت در 6‌ماه آينده باشيم. وي افزود: قيمت نفت در حالي در نوسان است كه بازار در آستانه فروپاشي است.

جف‌اي.ديترت رئيس تحقيقات گروه سيمونس، يك بانك سرمايه‌گذاري مستقل، گفت: اظهارات مقامات عربستان سعودي بيانگر آن است كه سياست اين كشور احتمالا از استراتژي حفظ قيمت نفت حول و حوش 100دلار در هر بشكه به حفظ سهم بازار تغيير كرده است. وي افزود: اين يعني، قيمت نفت در كوتاه‌مدت در يك سطح مشخص ثابت نخواهد ماند. ديترت اضافه كرد: فكر مي‌كنم عربستان در تلاش است، شتاب توليد نفت در آمريكا را كاهش دهد.

کد خبر 274837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha