رئیس‌جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی دستور داد تا ضمن اصلاح طرح مسکن مهر، تأمین خدمات زیرساختی برای واحدهایی که آماده تحویل شده و می‌شوند، انجام شود.

مسکن مهر

به گزارش همشهري، تكميل و تحويل واحدهاي مسكن مهر به دغدغه‌اي مهم براي دولت و متقاضيان اين واحدها تبديل شده است. رهبر معظم انقلاب در هفته دولت به تكميل اين طرح تأكيد كردند تا متقاضيان چشم انتظار بتوانند زودتر به خانه‌هايشان برسند. دولت يازدهم نيز از همان روزهاي ابتدايي اعلام كرد، واحدهاي نيمه‌تمام را به سرانجام خواهد رساند اما اكنون مي‌گويد كه در اين راه با مشكل كمبود اعتبار مواجه است.

وزارت راه و شهرسازي سعي كرده است با افزايش مبلغ وام مسكن مهر تا حدودي منابع لازم براي ساخت مسكن مهر را تأمين كند اما در بخش خدمات زيربنايي و روبنايي مشكلات زيادي همچنان پابرجاست به‌گونه‌اي كه بسياري از اين واحدها به‌دليل فراهم نبودن شرايط زندگي پس از عمليات ساخت همچنان آماده تحويل به متقاضيان نيست. وزارت نيرو و نفت كه مسئول تأمين شبكه آب، برق، گاز و فاضلاب هستند نيز كمبود منابع را عاملي براي عدم‌پيشرفت پروژه‌هايشان در اين بخش اعلام كرده‌اند. در اين شرايط رئيس دولت يازدهم در جلسه ستاد هماهنگي اقتصاد مقاومتي بر تأمين خدمات زيربنايي واحدهاي آماده تحويل تأكيد كرد و دستور داد تا طرح‌هاي مسكن حمايتي براي اقشار كم‌درآمد با اولويت جوانان اجرايي شود.

260هزار واحد در انتظار انشعاب

وزير راه و شهرسازي هم در يك برنامه تلويزيوني از انتظار 260هزار مسكن مهر براي وصل انشعابات خبر داد. عباس آخوندي از تكميل ساخت 460هزار واحد مسكن مهر در دوره فعاليت دولت يازدهم سخن گفت و عمده مشكلات اين بخش را در خدمات روبنايي و زيربنايي دانست. عباس آخوندي اعلام كرد كه در اين مدت 200هزار واحد مسكوني را تحويل داده‌ايم و براي 260هزار واحد مسكوني به‌دنبال وصل كردن برق، آب و شبكه فاضلاب هستيم. وي گفت: مسكن مهر مسئله چند دولت است بنابراين نمي‌توان مدعي شد كه در طول يك سال تمام مباحث مرتبط با مسكن مهر برطرف خواهد شد. آخوندي تصريح كرد: با وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و نيرو براي خدمات زيربنايي و روبنايي در ارتباط هستيم.

وزير راه و شهرسازي با توضيح اينكه بايد به فكر خدمات شهري، آسفالت معابر، جدول‌كشي، خيابان‌بندي و غيره در مسكن مهر باشيم، يادآور شد: بايد خدمات زيربنايي همچون آب، برق، گاز و فاضلاب و خدمات روبنايي مانند مسجد، درمانگاه، كلانتري و غيره را براي واحدهاي مسكن مهر فراهم كرد و ما به تعهدات در اين زمينه پايبنديم. وي با تأكيد براينكه بايد شهر و محله ايجاد كنيم، گفت: ما مي‌خواهيم تاريخ چند هزارساله را در دوره سه‌چهارساله فشرده كنيم اين در حالي است كه شهرها در طول تاريخ به‌تدريج ايجاد شده‌اند.

اين عضو هيأت دولت تأكيد كرد: با وجود انتقاداتي كه به كل طرح داريم مشكلات را برطرف خواهيم كرد و رئيس‌جمهور اين موضوع را مرتب پيگيري مي‌كند. مشكلات تأمين مالي مسكن مهربا بانك مركزي حل شده به‌گونه‌اي كه مشكلاتي را كه با وزارت نيرو هم داشتيم برطرف كرده‌ايم.

آمار ساخت مسكن مهر

طبق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازي تاكنون يك ميليون و 300هزار واحد مسكن مهر تحويل متقاضيان شده است. وزيرر راه و شهرسازي وعده داده است كه تا پايان سال 700هزار واحد ديگر به متقاضيان تحويل شود و تا پايان سال آينده پرونده مسكن مهر به كلي بسته شود. در اين صورت 2ميليون و 300هزار واحد مسكن مهر كه حدودا 10ميليون نفر را تحت پوشش قرار مي‌دهد، به اتمام خواهد رسيد.

مسكن حمايتي با اولويت جوانان

وزير راه و شهرسازي در جلسه ستاد هماهنگي اقتصاد مقاومتي گزارشي از وضعيت مسكن شهري و روستايي و پيش‌بيني نيازهاي آينده در افق ۱۵ ساله را ارائه كرد، رئيس‌جمهور نيز دستور داد تا با عملياتي كردن طرح مسكن حمايتي، نياز زوج‌هاي جوان به مسكن مورد توجه قرار گيرد. هيأت دولت در مصوبه اخير خود در زمينه افزايش وام ساخت مسكن به 50ميليون تومان نيز اقشار كم‌درآمد و زوج‌هاي جوان را در اولويت قرار داده است. پيش از اين براي نخستين بار در آيين‌نامه اعطاي وام مسكن براي زوج‌هاي جوان امكان دريافت وام 50ميليون توماني فراهم شده كه 15ميليون تومان بيشتر از سقف وام مسكن است. وزارت راه و شهرسازي همچنين از طرح‌هايي با عنوان مسكن اجتماعي براي اقشار كم‌درآمد سخن مي‌گويد كه قرار است اميدواري‌ها به حمايت بيشتر دولت در اين بخش را افزايش دهد.

 

کد خبر 275065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha