همشهری آنلاین: سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کمیت گرایی بدون توجه به کیفیت آموزش در مراکز آموزش عالی در دولت گذشته انتقاد کرد و گفت: مقابل افزایش بدون کیفیت رشته ها و مراکز دانشگاهی می ایستم.

محمد علی نجفی

 

به گزارش مهر، محمدعلی نجفی در نشستي با هیئت رئیسه و روسای دانشکده‌های دانشگاه شیراز اظهار داشت: در وزارت علوم با مشکلاتی به جامانده از دوران گذشته روبرو هستیم و بخشی از تلاش‌ها باید صرف اصلاح اشتباهات گذشته شود.

وی تصریح کرد: این بدان معنا نیست که زحمات و اقدامات مثبت در گذشته را نادیده بگیریم اما کمیت گرایی در آموزش عالی کشور در دولت قبل بدون توجه به کیفیت آموزش از مشکلات فراروی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

نجفی گفت: با وجود گسترش کمی دانشگاه ها، هنوز هم عده ای در کشور دنبال ایجاد دانشگاه های جدید هستند، اما این موضوع در سیاست های کاری وزارت علوم قرار ندارد ، چرا که افزایش کمیت با کیفیت پایین رشته های دانشگاهی به نفع کشور نیست.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود 250 هزار صندلی خالی دانشگاه ها پس از برگزاری آزمون سراسری امسال گفت: 160 هزار صندلی خالی به دانشگاه پیام نور و بقیه به سایر مراکز آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: برخی واحدهای دانشگاهی تحت تاثير کاهش قابل توجه شمار دانشجویان به دنبال اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند تا از محل شهریه دریافتی از دانشجویان این مقاطع، دانشگاه ها را اداره کنند.

نجفی افزود: برخی مراکز عنوان می کنند که اگر این امر محقق نشود، ورشکسته می شوند اما ما در وزارت علوم جلوی این خواسته ها ایستاده ایم و نمی خواهیم دانشجوی بی کیفیت به جامعه عرضه کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: افزایش بودجه پژوهشی در اختیار دانشگاه ها و بهسازی تجهیزات دانشگاهی در دستور کار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که به دنبال تمرکززدایی در آموزش عالی کشور هستیم، گفت: بنا داریم اختیارات بیشتری به دانشگاه ها واگذار کنیم ودر این راستا، آئین نامه های شورای عالی برنامه ریزی و شورای گسترش تنظیم شده است که اختیارات دانشگاه ها را در رابطه با مسائل آموزشی و اداری افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: به دنبال آن هستیم که صدای دانشگاه ها در مراحل تصمیم سازی و تصمیم گیری در کشور شنیده و پذیرفته شود.

کد خبر 275207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha