حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: مربعی از کشورهای ایران، لبنان، سوریه و عراق پس از شکل‌گیری بحران ۲۰۱۱ در سوریه و به‌دنبال آن ظهور و گسترش پدیده تروریسم سلفی در منطقه برای دفع خطر وحدت استراتژیک یافته‌اند.

اين كشورها هدف اصلي تروريسم سلفي در منطقه شناخته مي‌شوند. تروريسم‌هاي سلفي سياست‌هاي راهبردي برخي از قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي و كشورهاي مرتجع منطقه‌اي را عليه اين 4كشور اعمال مي‌كنند.لبنان ازجمله كشورهايي است كه به‌عنوان يكي از هدف‌هاي اصلي و نهايي داعش در گسترش ناآرامي‌هاي منطقه‌اي مطرح بوده است. داعش تلاش‌هايي را براي تسخير و گسترش تروريسم سلفي به لبنان در پيش گرفت ولي به‌طور مشخص ارتش و حزب‌الله لبنان در مقابل اين تحركات ايستادند.

اين به معني پايان تهديد تروريسم سلفي عليه لبنان نيست. جمهوري اسلامي ايران در راستاي سياست‌هاي مبارزه با تروريسم سلفي و حمايت از كشورهاي خط مقاومت دربرابر رژيم صهيونيستي اعلام كرده است كه به‌صورت راهبردي از اين كشورها حمايت مي‌كند. اكنون نيز اين حمايت‌ها ادامه دارد.

در داخل لبنان گروه‌هايي هستند كه از كمك تسليحاتي ايران به لبنان تفسير به گسترش نفوذ ايران در داخل لبنان كرده‌اند ولي قاطبه مردم لبنان بر سر اينكه سياست‌هاي دفاعي اين كشور بايد تقويت شود اشتراك نظر دارند؛ به‌ويژه اينكه اين كمك به ارتش لبنان است و نه فقط حزب‌الله لبنان. يكي از دلايل تأخير دولت لبنان در پذيرش هديه نظامي ايران مهيا كردن شرايط داخلي اين كشور است.

كشورهايي كه در مقابل تروريسم مي‌جنگند با تحريم تسليحاتي در دنياي امروز مواجه هستند و در عمل مي‌بينيم كه اين كشورها با دستان بسته در مقابل كشورهاي غربي و مرتجعان منطقه‌اي آنها ايستادگي مي‌كنند. جمهوري اسلامي ايران يك نگاه منطقه‌گرا و اصيل دارد و معتقد است بايد اين كشورها را مسلح كرد تا دربرابر تروريست‌ها ايستادگي كرد. در طرف مقابل نيز ما مي‌بينيم كه لبنان و عراق نوع حمايت‌هاي ايران را مي‌شناسند و از كمك ايران استقبال مي‌كنند.

عراق نيز جزئي از مربع مقاومت كشورهاي منطقه محسوب مي‌شود. درحالي‌كه آمريكا و 40كشور هم‌پيمان آن يك سياست نمادين را براي مقابله با داعش در منطقه به‌كار گرفته‌اند، عراقي‌ها در سطوح مختلف دولت خودشان ازجمله رئيس‌جمهور، نخست‌وزير و وزير امور خارجه اين كشور بارها اعلام كرده‌اند كه اين ائتلاف بدون ايران ناقص است. آنها به خوبي مي‌دانند كه ايراني‌ها در مقابله با تروريسم در اين كشور نگاه راهبردي و صادقانه‌اي دارند. سفر نخست‌وزير عراق نشان‌دهنده شكل‌گيري محوريت ضدتروريستي در منطقه ميان 4كشور ايران، سوريه، عراق و لبنان است و نقش محوري ايران به‌عنوان قدرت راهبردي در اين ميان روزبه‌روز بيشتر نمايان مي‌شود.

  • كارشناس مسائل منطقه
کد خبر 275284

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha