مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی در واکنش به اظهارات‌ شهردار اصفهان علیه میراث فرهنگی در گفت‌وگو با همشهری که اعلام کرد:

میدان نقش جهان اصفهان

«سازمان میراث فرهنگی توانایی نگهداری آثار تاریخی اصفهان را ندارد و شهرداری اصفهان با میلیاردها تومان هزینه در سال حکم مادری برای میراث فرهنگی شهر اصفهان را دارد» واکنش نشان داد و شهردار اصفهان را فردی خواند که در ۱۱سال اخیر به تخریبگر میراث شهرت یافته است.

مرتضي سقاييان‌نژاد، شهردار اصفهان در گفت‌وگوي خود با همشهري تلويحا خواسته بود نگهداري از آثار تاريخي اصفهان به او سپرده شود.

سياوش صابري نيز در واكنش به اظهارات سقاييان‌نژاد با اشاره به تخريب شبانه كفپوش‌هاي ميدان نقش‌جهان اصفهان بدون مجوز سازمان ميراث فرهنگي براي نمايش نمادين چوگان، با انتقاد نسبت به اظهارات مطرح شده گفت: اين نخستين‌بار نيست كه شهرداري اصفهان چنين اقدامات تخريبي در حريم آثار ميراثي اين شهر- موزه مرتكب مي‌شود. ماجراي ساختمان جهان‌نما، ميدان عتيق و متروي اصفهان هنوز از يادها نرفته است. صابري اظهارات شهردار اصفهان را فرار به جلو خواند و افزود: فردي كه در 11سال اخير به تخريبگر ميراث مشهور است خود را مدافع ميراث فرهنگي كشور معرفي كرده است. او نسبت به اظهارات شهردار اصفهان كه از وجود موريانه در عمارت چهلستون خبر داده بود گفت: پايش ميزان آفت موريانه هميشه در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي است و لازم است ايشان به اين سؤال پاسخ بدهد كه درختان آفت‌زده باغ مجاور چهلستون كه در حوزه كاري شهرداري اصفهان است چرا به اين روز افتاده‌اند؟ و حريم مغشوش چهلستون نتيجه اقدامات كيست؟

شهردار اصفهان در بخشي از گفت‌وگوي خود با همشهري به رطوبت ستون‌هاي مسجد امام اصفهان نيز اشاره كرد. صابري خطاب به او گفته است: «وجود رطوبت در آثار شاخص نظير مسجد امام هميشه مشاهده شده و رفع رطوبت در مسجد امام ميدان نقش جهان مطالعات علمي و دقيق مي‌طلبد چون هرگونه مداخله در اثر مي‌تواند عوارض برگشت‌ناپذير و نتايج فاجعه‌باري براي آثار تاريخي رقم بزند. صابري همچنين خطاب به شهردار اصفهان كه عبور متروي اصفهان از زير ميدان نقش جهان را با عبور مترو از زير موزه لوور و ميدان گلادياتورها در ايتاليا مقايسه كرده بود، گفت: مقايسه ناقص و بدون مطالعه با شهرهاي تاريخي رم و پاريس توجيه خطاي گذر مترو از ميدان امام نيست. در رم بارها طرح احداث مترو به‌علت همجواري با آثار تاريخي متوقف و مسير ديگري جايگزين شد.

مديركل دفتر حفظ و احياي بناها، بافت‌ها و محوطه‌هاي تاريخي افزود: خانه‌ها و بافت تاريخي براي تخريب به صف شده و خانه‌هاي باارزش تاريخي از ويراني در امان نمانده‌اند، سرنوشت ميدان نقش‌جهان در گذر خيابان نجفي از حريم اين اثر در ابهام است. صابري در واكنش به اظهارات سقاييان‌نژاد كه شهرداري را در حكم مادر براي آثار تاريخي اصفهان معرفي كرده بود، گفت: شهرداري اصفهان بايد جوابگوي وظايف انجام نداده و منابع تخصيص داده نشده هم باشد. او افزود: شهردار اصفهان بايد پاسخگوي فعاليت‌هاي غيركارشناسي، اقدامات عجولانه و شبانه، پروانه‌هاي صادر شده در حريم آثار تاريخي، تخريب آثار با‌ارزش ثبت نشده و گردشگران ناراضي و خدمات نامناسب به آنها در اصفهان باشد.

 

کد خبر 275427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha