شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

در تازه‌ترین درگیری‌ها در شمال لبنان، جمعه شب ۵سرباز ارتش این کشور در درگیری با شبه‌نظامیان وابسته به جبهه نصرت و گروه داعش در شهر طرابلس زخمی شدند.

سوریه داعش

اين درگيري‌ها ابتدا در بازار شهر شروع و بعد به نقاط ديگر كشيده شد. در اين درگيري‌ها شماري از نيروهاي شبه‌نظامي هم زخمي شدند.بعد از عراق و سوريه، تروريست‌هاي داعش و جبهه نصرت، مدت‌هاست كه لبنان را هدف خود قرار داده‌اند و براي نفوذ به شمال لبنان از طريق بلندي‌هاي قلمون تلاش مي‌كنند. اين تهاجم‌ها هر بار با مقاومت نيروهاي حزب‌الله و همچنين ارتش لبنان ناكام مانده‌است. اما داعش در لبنان به‌دنبال چيست؟

داعش كه در استراتژي و تاكتيك نظامي خود حساب‌شده عمل مي‌كند، بعد از تصرف‌ بخش‌هايي از خاك عراق و سوريه، اكنون به‌دنبال دسترسي به دريا از طريق اشغال بخشي از شمال لبنان است. دسترسي به دريا براي گروه داعش كه به دنبال ايجاد شرايط تشكيل يك حكومت است، امري حياتي است. داعش تلاش مي‌كند بلندي‌هاي قلمون را به منطقه عكار در لبنان متصل كند. منطقه عكار به‌دليل موقعيت جغرافيايي و تركيب جمعيتي‌اش ويژگي خاصي دارد.

نيمي از شهروندان اين منطقه سني هستند و اين منطقه در خط‌مقدم با مرزهاي سوريه است. داعش از 2 راه مي‌تواند خود را به شمال لبنان برساند؛ يا از طريق كنترل دوباره حمص در سوريه و وارد شدن از شمال يا از طريق غرب و مركز دره بقا در لبنان و ايجاد يك كمربند امنيتي كه راه را براي درگيري در شمال و ايجاد فضاي مناسب براي كنترل روستاهاي شمال لبنان هموار كند. هر دو اين راه‌ها اما براي داعش بسيار دشوار است. بقا در كنترل حزب‌الله است و حمص هم به‌شدت توسط ارتش سوريه زيرنظر است.

داعش و جبهه نصرت اكنون درتلاش هستند خود را از منطقه عرسال لبنان كه ماه‌ها صحنه درگيري با ارتش بوده، برهانند چرا كه ماندن در اين منطقه با نزديك شدن زمستان كار آساني نيست. ارتش لبنان هم ارتباط اين منطقه را با خارج قطع كرده‌است. داعش با كشتار و ايجاد رعب و وحشت، سعي دارد روستاهاي مسيحي و دروزي‌نشين در اين منطقه را خالي از سكنه كند تا پيشروي خود را آسان نمايد. در اين ميان برخي شخصيت‌هاي لبناني مانند وليد جنبلاط رهبر دروزي‌ها، چندي پيش در يك اظهارنظر تلويزيوني كه نشان از مؤثر واقع شدن سياست ارعاب داعش و جبهه نصرت است گفت كه جبهه نصرت را گروه تروريستي نمي‌داند.

اين در حالي است كه تجربه مقابله با داعش در عراق و سوريه نشان داده كه اين تروريست‌‌ها هرگاه در ميدان جنگ با برخورد شديد و مقاومت جدي روبه‌رو شده‌اند، فرار كرده‌اند و مماشات با آنها جواب نمي‌دهد. در اين ميان برخي گروه‌هاي سلفي در شمال لبنان، در همراهي با تروريست‌هاي داعش و جبهه نصرت در حال تحركاتي عليه ارتش لبنان هستند. اينها تحركات خطرناكي است كه در عراق هم روي‌داد و زمينه را براي پيشروي ناگهاني داعش هموار كرد.

  • حزب‌الله آماده مي‌شود

يك روزنامه كويتي ديروز نوشت: سيدحسن نصرالله تغييرات گسترده‌اي را طي درگيري‌ها ميان نيروهاي حزب‌الله با تروريست‌هاي مسلح وارد شده از خاك سوريه در منطقه قلمون اعمال كرده است. روزنامه السياسه كويت نوشت: پس از حمله چندي پيش تروريست‌هاي جبهه نصرت به نيروهاي حزب‌الله كه به شهادت 10تن از نيروهاي حزب‌الله و زخمي شدن چندين تن ديگر انجاميد، سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان نشستي را در ضاحيه جنوبي بيروت با فرماندهان عالي نظامي برگزار كرد تا اتخاذ تدابير لازم براي جلوگيري از تكرار حملات تكفيري‌ها به مرزهاي لبنان را مورد بررسي قرار دهد.

روزنامه السياسه مدعي شد، در اين نشست تدابيري اتخاذ شد كه دستور اجراي هر چه سريع‌تر آن داده شد كه مهم‌ترين اين تصميمات تعيين فرمانده جديد در قلمون بوده است كه اين فرمانده از مسئولان برجسته در حزب‌الله و از دوستان عماد مغنيه، از فرماندهان شهيد حزب‌الله است.

همچنين هزاران تن از نيروهاي مبارز و نخبه حزب‌الله كه در جنگ 2006با موفقيت مانع از حمله رژيم صهيونيستي شدند، مستقر شده و اين افراد به سلاح‌هاي پيشرفته‌اي مجهز شدند. همچنين 30پايگاه جديد در تپه‌هاي مشرف به قلمون ايجاد شده است.

کد خبر 275896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha