سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

سقوط هواپیمای مسافربری در مسیر تهران به طبس هرچند پرسروصداترین خبر در زمینه مخاطرات سفر طی ماه‌های اخیر بوده است اما در همین ایام اخبار متفاوتی از بروز حادثه در بخش‌های دیگر حمل‌ونقل منتشر شده که در میان بزرگی حادثه سقوط هواپیما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

ریل

چندين حادثه ريلي كه با خروج قطار از ريل همراه بود نگراني‌ها از ناامني در امن‌ترين وسيله حمل‌ونقل را افزايش داده است. اين در حالي است كه رئيس‌جمهور در گفت‌وگوي تلويزيوني خود بر توسعه اين بخش تأكيد كرد.درهمين حال ديروز اعلام شد كه يك قطار باري در مسير تهران به خوزستان از ريل خارج شد تا نهمين حادثه طي 8‌ماه اخير در همين مسير رقم‌خورده باشد.

حوادث اخير ريلي با خارج شدن قطار از ريل در محور جنوب و مسيرهاي ديگر نظير مشهد و شيراز نشان مي‌دهد كه بسياري از خطوط ريلي كشور نياز به بازسازي دارد و بي‌توجهي به اين موضوع موجب افزايش حوادث شده است. مديرعامل شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران نيز معتقد است كه فرسودگي خطوط و ناوگان به‌طور همزمان 2عامل بروز حوادث ريلي است. محسن پور‌سيدآقايي، محور جنوب را كه حوادث زيادي در ماه‌هاي اخير پشت سر گذاشته نيازمند بازسازي دانسته است.

طبق آنچه در برنامه‌ 5ساله آمده است، سن واگن‌ها بايد به زير ۱۵سال و سن لكوموتيو‌ها بايد به زير ۱۸سال برسد، درصورتي كه درحال حاضر ميانگين سن واگن‌ها بالاي ۲۰سال و سن لكوموتيوها بالاي ۳۲سال برآورد شده است. همچنين گفته مي‌شود بيش از 30درصد واگن‌هاي كشور بالاي 35سال عمر دارند. عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي هم اعلام كرده است كه حداقل 500تا 600 واگن در بخش ريلي فرسوده است كه براي رعايت استاندارد‌ها بايد سرمايه زيادي به اين بخش تزريق شود.

در بخش ريلي تعداد قابل توجهي پروژه نيمه‌تمام وجود دارد كه احداث بسياري از آنها با تأخير مواجه شده است. حمل‌ونقل ريلي به‌عنوان وسيله‌اي كم‌خطر و كم‌هزينه در جابه‌جايي مسافر و بار جايگاه مهمي دارد به‌طوري كه طبق گفته وزير راه و شهرسازي در حال حاضر 95درصد ناوگان مسافري ريلي زير بار قرار دارد. عباس آخوندي معتقد است كه اين موضوع هم جاي خوشحالي و هم جاي تأسف دارد چراكه از طرفي استقبال مردم از اين وسيله بسيار مطلوب است و از سوي ديگر روند توسعه اين بخش هنوز نتوانسته نيازها را برآورده سازد. برآورد كارشناسان نشان مي‌دهد كه با توسعه خطوط راه‌آهن و ريلي سالانه 2هزارو200 ميليارد تومان صرفه‌جويي اقتصادي رقم مي‌خورد.

با وجود اين برخي پروژه‌ها سال‌هاست كه نيمه‌تمام باقي مانده است. به‌عنوان مثال ساخت راه‌آهن اردبيل بعد از گذشت 15سال تنها 30درصد پيشرفت داشته است. راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده است كه توان بودجه‌اي در اين بخش تنها صرف تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام خواهد شد و پروژه جديدي آغاز نمي‌شود. در شرايطي كه فرسودگي ناوگان فعلي مشكلات زيادي را رقم زده است شايد اولويت تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام نيز جاي خود را به نوسازي ناوگان بدهد تا بروز حادثه در اين بخش به حداقل برسد.

آخرين اعلام وزارت راه و شهرسازي نشان مي‌دهد كه حدود 10هزار كيلومتر ريل فعال در كشور داريم و به همين ميزان هم پروژه نيمه‌تمام ريلي در كشور وجود دارد.وزير راه و شهرسازي نيز در تازه‌ترين اظهارنظر خود اعلام كرده است كه بايد آرايش ريلي جديدي در كشور ايجاد تا خطوط ريلي شهري به برون شهري متصل شود و راه‌آهن به تمام نقشه ايران منتقل شود. اين طرح‌ها در كنار طرح‌هاي نيمه‌تمام گذشته، پروژه‌هاي ريلي را به سطحي رسانده است كه اتمام آن سال‌ها زمان خواهد برد اين در حالي است كه بازسازي خطوط ريلي فعلي براي جلوگيري از حوادث اولويت بيشتري نسبت به ساخت راه‌هاي جديد دارد.

کد خبر 276260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha