مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: راکت بدون سرنشین باربری که برای بردن بیش از دو هزار کیلوگرم بار و تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی با ناسا قرارداد بسته بود، روز گذشته ۶ ثانیه پس از پرتابش منفجر شد.

براساس گزارش CNN، راكت آنتارس متعلق به شركتي به نام اوربيتال ساينس از پايگاه فضايي والوپ در حاشيه اقيانوس اطلس به همراه بيش از دو هزار كيلوگرم بار و تجهيزات آزمايشگاهي راهي ايستگاه فضايي بين‌المللي شد، اما اين سفر از آغاز براي راكت و فضاپيماي باري‌اش بد‌شگون بود و پس از چند ثانيه همه‌چيز درشعله‌هاي آتش سوخت.

بقاياي اين راكت و تجهيزاتي كه به همراه داشت به صورت شعله‌ور به سوي زمين سقوط كردند و شدت آتش‌سوزي را در محل برخورد افزايش دادند.

ناسا

راكت و فضاپيماي حامل بار آن كه ارزشي برابر 200 ميليون دلار داشتند پس از سقوط به كلي نابود شده و سكوي پرتاب را نيز دچار خسارات شديد كردند.

بيل گرستنماير از مقامات ارشد ناسا پس از وقوع اين حادثه تاييد كرد علم راكت علمي بسيار پيچيده‌ و دشوار است و وقوع اين حادثه نيز ميزان دشواري كه براي حمل بار به ايستگاه فضايي بايد متحمل شويم را آشكارتر ساخته‌است.

اين راكت كه قرار بود روز دوشنبه سفر خود را آغاز كند، روز سه‌شنبه در شرايط هوايي عالي و بدون وجود هيچ نقص فني نگران‌كننده‌اي پرتاب شد. اما زماني كه راكت به فاصله چهار كيلومتري از زمين رسيد، آسمان شب روشن شد و توپي آتشين به سمت زمين سقوط كرد. شعله‌هاي ناشي از اين انفجار محوطه‌اي برابر 90 متر دور سكوي پرتاب را پوشانده‌بود.

هنوز دليل سقوط اين فضاپيماي باري به زمين مشخص نشده‌است و شركت اوربيتال به همراه فدراسيون هوانوردي و ناسا دلايل اين حادثه را بررسي خواهند‌كرد. اين حادثه هيچ خسارت جاني به‌دنبال نداشته‌است.

اين فضاپيما حاوي مقادير زيادي مواد غذايي براي سرنشينان ايستگاه فضايي بين‌المللي بود و همچنين تجهيزات آزمايشگاهي،‌از جمله تجهيزاتي براي بررسي جريان خون و رشد گياهان در فضا را به همراه داشت. با اين‌همه سقوط اين فضاپيما به معني گرسنه ماندن فضانوردان نيست. شركت اوربيتال دومين شركت خصوصي است كه براي تجهيز ايستگاه فضايي با ناسا قرارداد دارد و اگر اين شركت در انجام تعهدات خود ناتوان باشد، شركت‌هاي ديگري براي حمل تجهيزات به ايستگاه وجود دارند.

کد خبر 276307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha