مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه بازرسی‌های مستمر و دقیق ما در زمینه فرآورده‌های گوشتی وجود دارد، هشدار داد دیده شدن خمیر مرغ در کارخانه‌ها تخلف محسوب شده و باعث توقف خط تولید می‌شود.

دكتر هدايت حسيني درخصوص گوشت‌هاي جدا شده به‌صورت مكانيكي (MDM) كه در عام به آن خمير مرغ گفته مي‌شود، گفت: مواردي تخلف ديده شد و با توجه به بررسي‌هايي كه به‌عمل آمد به نتيجه رسيديم شرايط و ضوابط بهداشتي دقيق‌تري بر توليد اين محصولات حاكم كنيم.

وي با بيان اينكه توليد‌كنندگان موظف شده‌اند تا در حد امكان، اين محصولات را صرفا در كارخانه‌هاي توليد‌كننده فرآورده استفاده كنند، افزود: اكنون حدود يك‌ماه است كه استفاده از گوشت مرغ جدا شده به روش مكانيكي را ممنوع كرده‌ايم.

حسيني در پاسخ به اين سؤال مبني بر اينكه آيا ضايعات مرغي كه در توليد سوسيس و كالباس استفاده مي‌شود، از باب سلامتي مضر است؟ گفت: بارها گفته شده كه اگر مردم نيازمند قطعات مرغ هستند كه اين مواد در تمامي فروشگاه‌ها وجود دارد و اگر مرغ درسته نيز مي‌خواهند بازهم در بسته بندي‌هاي بهداشتي وجود دارد. از مردم درخواست كرده‌ايم كه از قصاب نخواهند ضايعات مرغ را جدا و قطعه‌بندي كند. ما آزمايش‌هايي نيز داريم كه اگر اين فرآورده در صنايع خوراكي استفاده شود، شناسايي كنيم و اين آزمايش‌ها به‌صورت مستمر انجام مي‌شود.

وي درباره اينكه گاهي شنيده مي‌شود خمير مرغ به‌صورت زيرپله‌اي و زيرزميني توليد شده و به سمت كارخانه مي‌رود، گفت: عمدتا ضايعات به سمت فرآورده‌هاي صنعتي مي‌رود و آن چيزي كه به سمت فرآورده غذايي مي‌رود ممنوع است، اما بايد نظارت‌هاي ما هم به‌صورت مستمر باشد تا چنين موادي راه به كارخانه‌هاي توليد فرآورده‌هاي گوشتي پيدا نكند.

حسيني از بازرسي‌هاي مداوم و فعاليت‌هاي شبانه اكيپ‌هاي گشت براي پيشگيري از هرگونه تخلف در اين زمينه خبر داد و افزود: آنچه براي ما مهم است، انبار مواداوليه است، چراكه در انبار مواداوليه بايد گوشت‌ها و مرغ‌ها با تاريخ مصرف معتبر و بهداشتي باشد. در فرايند توليد سوسيس و كالباس هم افزودني اضافه مي‌شود كه نوع و مقدار آنها تحت كنترل بازرسان‌ است؛ اين نخستين مرحله بازديد است و پس از آن خط توليد، فرايند توليد، بهداشت كارخانه، بهداشت فردي كاركنان و... مورد بازرسي قرار مي‌گيرد.

به گفته حسيني، تا حدود يك‌ماه گذشته كارخانه‌ها مجوز استفاده از خمير مرغ بهداشتي را داشتند و در محل خود كارخانه و با نظارت مسئولان فني و بازرسان ما توليد مي‌شد، اما اكنون استفاده از خمير مرغ در كارخانه‌ها تخلف محسوب شده و باعث توقف خط توليد مي‌شود.

کد خبر 276519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha